Onizuka
Basic
Bättre som i att den är finare eller mer populär?Testa båda. Tvåton är givetvis bättre. Jag tyckte den mintgröna var så tråkig att jag inte ens tog bild när jag testade... Många verkar dock gilla den![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bättre som i att den är finare eller mer populär?Testa båda. Tvåton är givetvis bättre. Jag tyckte den mintgröna var så tråkig att jag inte ens tog bild när jag testade... Många verkar dock gilla den![]()
Finare, om man nu gillar guld, det syns lite mer. Det är antagligen mindre populärt än stål.Bättre som i att den är finare eller mer populär?![]()
Haha ja jag tror båda kommer synas, men en two tone wimbledon med en tischa på sommaren är ju ruggigt kaxigtJag har en stål Tissot med mörk tavla som jag använder dagligen och trivs med. Så det jag tänker är att jag kommer få två everyday use klockor eller vad man ska kalla det. Just nu kollar jag på min första Rolex och min fru tycker att, om jag ändå ska ha en Rolex, så ska jag välja en ordentlig som syns![]()
Håller tummarna! Står också i kö på mintgröna sen typ maj men då inte lika bra motiveringen som digHej!
Jag är ny på forumet. Många fina klockor som postas här
Jag anmälde intresse för en 36 fluted mint grön i maj och önskade få den till min 40 års dag i december. Säljaren lät ändå positiv till det. Verkar inte helt omöjligt?
Jag fortsätter givetvis att kolla runt hela tiden och har nu fastnat för Everose med Wimbledon. Tycker den är betydligt mer dressig och det kan jag leva med. Kan tänka mig att enbart använda klockan vid de tillfällena. Medans den gröna funkar ju i princip till allt.
Vad tycker ni?
![]()
![]()
Den där tavlan sitter väl inte i 16014?Ruggigt nära på att sälja min 16014 för ett par veckor sen. Ångrade mig så fort första budet kom.
Jag är definitivt ingen guldsnubbeHåller tummarna! Står också i kö på mintgröna sen typ maj men då inte lika bra motiveringen som dig
Båda är fina! är du en guldsnubbe eller ej?
Ja såg mhgard's bild med tvåton (med lite stenar dessutom) och t-shirt, såg ju grymt utHaha ja jag tror båda kommer synas, men en two tone wimbledon med en tischa på sommaren är ju ruggigt kaxigt
Klockan fick sig en ordentlig genomgång av Nymans 2020 så tavlan och mycket annat i är bytt på den. Vet inte vad anledningen var, kanske fuktskada…Den där tavlan sitter väl inte i 16014?
Absolut men roseguld är fortfarande väldigt "synlig" och vridringen poppar galet i vissa ljus även i vitguldJag är definitivt ingen guldsnubbeMen rosé och tvåton är ju något mer dämpat än helguld
![]()
Så är det, här är min 16234 från i somras som jag tycker poppar väldigt bra trots mer diskret look än tvåtonAbsolut men roseguld är fortfarande väldigt "synlig" och vridringen poppar galet i vissa ljus även i vitguld![]()
Misstänkte att det var så. Kul med första Rolex! Räfflade ringen är alltid i guld och reflekterar ljuset som sig bör. Dvs den med grön tavla har vitguldsring. Men oavsett vilken du väljer kommer den synas. Alltså det är svårslaget med en ny jubileelänk, blir mer som ett armband/smycke än klockband. Så oavsett vilken du väljer kan du vara säker på att den kommer synasJag har en stål Tissot med mörk tavla som jag använder dagligen och trivs med. Så det jag tänker är att jag kommer få två everyday use klockor eller vad man ska kalla det. Just nu kollar jag på min första Rolex och min fru tycker att, om jag ändå ska ha en Rolex, så ska jag välja en ordentlig som syns![]()
Den där tavlan sitter väl inte i 16014?
16014 saknar räls på originaltavlorna. Har för mig att rälsen kom på 162xx referenser, men kan ha fel här.Klockan fick sig en ordentlig genomgång av Nymans 2020 så tavlan och mycket annat i är bytt på den. Vet inte vad anledningen var, kanske fuktskada…
Yes, som sagt så är det en ny tavla från Nymans som är ditsatt efter den stora servicen 2020. De ska ju byta till så tidsenliga som möjligt och då var det denna som åkte i. Superfint tycker jag.16014 saknar räls på originaltavlorna. Har för mig att rälsen kom på 162xx referenser, men kan ha fel här.
Men märkligt att dom sätter i en tavla som är fel för referensen.Yes, som sagt så är det en ny tavla från Nymans som är ditsatt efter den stora servicen 2020. De ska ju byta till så tidsenliga som möjligt och då var det denna som åkte i. Superfint tycker jag.
Kan ju vara så att den tavlan sattes i sena 16014? Har bra förtroende för att Nymans satt i rätt tavlaMen märkligt att dom sätter i en tavla som är fel för referensen.
Vad bör man räkna med att en service kostar, t.ex på klockan ovan? Har läst att man ska kolla på rotorn då det ofta kan bli dyrt, men är det rimligt att räkna med att dessa vintage-datejusts går att få bad-täta (100m)?Man kan få för rimliga pengar på kaplans. Ofta säljs dom med servicebehov dock. Så räkna med att det behöver göras. 20% köparprovision tillkommer.
![]()
Rolex, Klockor - Varunummer 2 050 376
ROLEX, Oyster Perpetual, Datejust (T Swiss T), Chronometer, Ref nr. 16030, Serie nr. 8693812, Cal 3035, Verk nr. 1236721, Boett nr. 16000, herrur, 36 mm, stål, automatisk, plexiglas, datum, servicebehov, Jubileelänk, viklås, Ref nr. 62510H-I8/555, cert, augusti 1985, box, ytterkartong.www.kaplans.se
Jag var förbi med min datejust från den tiden hos Nymans för ett par veckor sen. Servad 2020 och går som den ska, men bad om offert på service ändå. De skulle ha 8000 kr utan polering.Vad bör man räkna med att en service kostar, t.ex på klockan ovan? Har läst att man ska kolla på rotorn då det ofta kan bli dyrt, men är det rimligt att räkna med att dessa vintage-datejusts går att få bad-täta (100m)?
Oavsett vilken du väljer så är min tanke att välja den som du tror du hade använt mest utav dom. Jag tycker det är synd att ha fina grejer som inte används helt enkelt.Jag har en stål Tissot med mörk tavla som jag använder dagligen och trivs med. Så det jag tänker är att jag kommer få två everyday use klockor eller vad man ska kalla det. Just nu kollar jag på min första Rolex och min fru tycker att, om jag ändå ska ha en Rolex, så ska jag välja en ordentlig som syns![]()
Bra sagt! Egentligen bör man ju inte klä efter klockan och istället bara njuta av känslan klockan ger hos enOavsett vilken du väljer så är min tanke att välja den som du tror du hade använt mest utav dom. Jag tycker det är synd att ha fina grejer som inte används helt enkelt.
Tänk alla stackars guldklockor som bara ligger. Själv körde jag guldklocka på läder idag iklädd jeans o t-shirt en vanlig söndag med lite IKEA fix osv. Njut av grejerna helt enkelt.![]()
Hur kommer det sig att plexi är så mycket osäkrare än safir? Det jag föreställde mig främst skulle påverka om den går att få tät eller inte är ev korrosion/ojämnheter i boetten som gör att packningarna inte kan sluta tätt.Jag var förbi med min datejust från den tiden hos Nymans för ett par veckor sen. Servad 2020 och går som den ska, men bad om offert på service ändå. De skulle ha 8000 kr utan polering.
Hade inte badat med en rolex med plexiglas trots helt nyservad. Mycket osäkrare än safir och dumt att riska enl mig.
Ett safirglas tål mycket högre påfrestningar än ett plexiglas. Så man kan pressa på glasring med högre tryck än med ett plastglas. Gissar det är där skillnaden ligger. Plexiglasen spricker vid för höga påfrestningar.Hur kommer det sig att plexi är så mycket osäkrare än safir? Det jag föreställde mig främst skulle påverka om den går att få tät eller inte är ev korrosion/ojämnheter i boetten som gör att packningarna inte kan sluta tätt.
Alright, så vattentätheten är osäkrare på plexi-rollar även om den är servad och tryckt till 100m? Eller blir dom otäta kortare tid efter service? Tänkte inte bada med klockan men skönt med vattentät klocka ändå.Ett safirglas tål mycket högre påfrestningar än ett plexiglas. Så man kan pressa på glasring med högre tryck än med ett plastglas. Gissar det är där skillnaden ligger. Plexiglasen spricker vid för höga påfrestningar.
Sen ligger det inga packningar mellan plexiglas och glasring. Medans safirglas har en packning mellan glas och glasring.
Vågar jag inte svara på men gissar plexi ger upp först. Men det är nog primärt så att safir tål högre tryck, går att bada djupare med. Det som torkar ut först är nog dock packningar i baklock och krona. Så dom byter man nog mer regelbundet än glaspackning/plexiglas. Men jag är inte tillräckligt påläst. Men gissar @R-Svarvofix kan belysa klarhet i dettaAlright, så vattentätheten är osäkrare på plexi-rollar även om den är servad och tryckt till 100m? Eller blir dom otäta kortare tid efter service? Tänkte inte bada med klockan men skönt med vattentät klocka ändå.
För klockor med plexiglas är det själva plexiglaset som agerar packning genom att glaset spänns mot klockan antingen via en inre armerings ring eller en yttre ring som bezeln på en datejust. Plexi mot metall ger en hyfsad mekanisk tätning för kortare exponering av väta som handtvätt och stänk men är ganska dålig som diffusionsspärr d.v.s långvarig exponering mot väta som bad och bastu m.m. där fukten kryper igenom.Vågar jag inte svara på men gissar plexi ger upp först. Men det är nog primärt så att safir tål högre tryck, går att bada djupare med. Det som torkar ut först är nog dock packningar i baklock och krona. Så dom byter man nog mer regelbundet än glaspackning/plexiglas. Men jag är inte tillräckligt påläst. Men gissar @R-Svarvofix kan belysa klarhet i detta![]()
För att påvisa vad som kan hända om man badar med kronan ute och inte uppsöker urmakare omedelbart..För klockor med plexiglas är det själva plexiglaset som agerar packning genom att glaset spänns mot klockan antingen via en inre armerings ring eller en yttre ring som bezeln på en datejust. Plexi mot metall ger en hyfsad mekanisk tätning för kortare exponering av väta som handtvätt och stänk men är ganska dålig som diffusionsspärr d.v.s långvarig exponering mot väta som bad och bastu m.m. där fukten kryper igenom.
För en klocka med safirglas är det helt annorlunda där är det en separat packning i betydligt bättre anpassat material som t.ex. hytrel vilket ger en mycket bra både mekanisk tätning samt diffusionsspärr.
Jag skulle personligen inte bada med plexi klocka även om den var servad och trycktestad för att vara på den säkra sidan även om den förmodligen skulle klara det. För en modernare klocka med safirglas skulle jag lämna in den för trycktest årligen innan badsäsongen om jag avsåg att ha den på mig under sådana aktiviteter. Är helt enkelt inte värt att riskera de enorma kostnader som en vattenskada kan medföra.
Hoppas det inte är för off topic i tråden. Var bara svar på pingen jag fick![]()
Den där tavlan sitter väl inte i 16014?
Gjorde också en liten check. Definitivt ovanligare med den tavlan, men har sett flera stycken nu efter lite research. Ska förbi nymans och fråga dem.Så rail dial/track dial finns inte på ref16014 menar du?
Den här då?
![]()
Rolex Datejust 16014 36mm Siler Index w/Roman Track Dial Fluted Bezel Jubilee Band
BRAND: RolexMODEL: DatejustMODEL NUMBER: 16014CASE SIZE: 36mmPRODUCT CODE: WA16014-6344DIAL COLOR: SilerHOUR MARKER: Index w/Roman TrackBEZEL: Original Rolex 18K White Gold FlutedBAND: Original Rolex Stainless Steel JubileeBAND SIZE: 7.5 inMOVEMENT: Original Rolex MovementCONDITION...luxuriantconcierge.com