• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dator problem!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Skulle behöva lite råd innan jag lämnar in skiten! Fick en popup att det var dags att uppdatera datorn, uppdateringen tog 10-12 timmar. Bara det känns fel, men efter att jag gjort uppdateringen så får jag ingen bild efter det jag skrivit mitt lösen och det ser ut som jag loggar in!

Är det någon som vet vad som kan ha hänt!

Tack på förhand!

0A621E94-126A-4FBA-B945-379ECF8937CD.jpeg

Senast ändrad:
Vad är det för dator och vad är det för operativsystem? Sen ställa frågan redan nu... Finns/fanns det något på datorn som vore hemskt att bli av med? Om inte är det enkelt att bara rensa och installera om allting.

Vad är det för dator och vad är det för operativsystem? Sen ställa frågan redan nu... Finns/fanns det något på datorn som vore hemskt att bli av med? Om inte är det enkelt att bara rensa och installera om allting.

Det är en Lenovo V520S-08IKL SFF - Core i5 - 8GB - 256GB SSD med Win 10 PRO. Vore katastrof, får hoppas att dom får igång den utan att man behöver rensa och installera om allting.

Är ju så sjukt att detta händer när jag uppdaterar datorn, har aldrig hänt tidigare!

Det är en Lenovo V520S-08IKL SFF - Core i5 - 8GB - 256GB SSD med Win 10 PRO. Vore katastrof, får hoppas att dom får igång den utan att man behöver rensa och installera om allting.

Är ju så sjukt att detta händer när jag uppdaterar datorn, har aldrig hänt tidigare!
Förhoppningsvis räcker det med att de startar datorn i Safe Mode och göra en "System Restore".

Om de behöver blåsa den helt för att fixa ett sådant problem är de inkompetenta. Låter som en konflikt mellan uppdateringen och en drivrutin eller en inställning om du kom så långt att du kunde fylla i ditt lösenord. Ring firman och be dem spegla din hårddisk så du får en backup när den ändå ska fixas, det borde de kunna lösa enkelt. Sen kan du spara undan det viktiga på något bra sätt från den kopian.

Förhoppningsvis räcker det med att de startar datorn i Safe Mode och göra en "System Restore".

Om de behöver blåsa den helt för att fixa ett sådant problem är de inkompetenta. Låter som en konflikt mellan uppdateringen och en drivrutin eller en inställning om du kom så långt att du kunde fylla i ditt lösenord. Ring firman och be dem spegla din hårddisk så du får en backup när den ändå ska fixas, det borde de kunna lösa enkelt. Sen kan du spara undan det viktiga på något bra sätt från den kopian.

Var och hämtade datorn igår, som tur är så blev jag inte av med något på datorn! Vad som vad felet fick jag väl inte svar på, har för mig att han som fixade den sa att han gjort/gjorde någon system uppdatering. Den funkar nu iaf, och jag ska kolla upp en extern hårddisk, visst borde jag klara mig med denna.

Jaja...stort TACK till er, som tog er tid för att hjälpa mig!

Var och hämtade datorn igår, som tur är så blev jag inte av med något på datorn! Vad som vad felet fick jag väl inte svar på, har för mig att han som fixade den sa att han gjort/gjorde någon system uppdatering. Den funkar nu iaf, och jag ska kolla upp en extern hårddisk, visst borde jag klara mig med denna.

Jaja...stort TACK till er, som tog er tid för att hjälpa mig!
Den hårddisken duger fint.

Fick fiber här i veckan, och det var efterlängtat kan jag säga, har väntat på detta sedan 2012!

Men nu till problemet, ett i-landsproblem jag vet, men dock ett problem :oops:. Det verkar som att våra laptops inte kan ta 5GHz mot Routern som sitter uppe, IPhonen ger mig båda alternativen! Är det så enkelt att dom inte stöder detta, den ena är laptopen är en ASUS F541U och den andra är en ASUS K56C.

ASUS F541U.

4716C4DC-FFD9-49C1-99AD-8DE8C2099A5C.jpeg

ASUS K56C.

4765690A-59B4-48B1-BBF5-E1EE5A800EC3.jpeg

Efter lite googlande så ser det ut som att datorn måste ha inbyggt 802.11ac, verkar dock som att man kan köra med en wifi-dongel så är problemet löst.

Fick fiber här i veckan, och det var efterlängtat kan jag säga, har väntat på detta sedan 2012!

Men nu till problemet, ett i-landsproblem jag vet, men dock ett problem :oops:. Det verkar som att våra laptops inte kan ta 5GHz mot Routern som sitter uppe, IPhonen ger mig båda alternativen! Är det så enkelt att dom inte stöder detta, den ena är laptopen är en ASUS F541U och den andra är en ASUS K56C.

ASUS F541U.

ASUS K56C.

Efter lite googlande så ser det ut som att datorn måste ha inbyggt 802.11ac, verkar dock som att man kan köra med en wifi-dongel så är problemet löst.
Annars kan du väl bara köra på 2,4GHz?

Absolut! Gör ju det just nu, men det är mycket långsammare än vad 5GHz är, jag vill utnyttja vårat 500-500 fullt ut, det diffar ca 100 mellan 2,4 vs 5GHz.
Tror ärligt talat inte du kommer märka någon skillnad, om du kör något så krävande så du behöver 500/500 eller vill utnyttja det maximalt bör du ändå koppla in en kabel.

Tror ärligt talat inte du kommer märka någon skillnad, om du kör något så krävande så du behöver 500/500 eller vill utnyttja det maximalt bör du ändå koppla in en kabel.

Fast anledningen att jag tog upp detta är att om jag kör via min iPhone så skiljer det 100GHz i hastighet mellan 2,4 och 5GHz när jag kör bredbandskollen!

Så du menar att det inte gäller när det kommer till datorerna! Accesspunkten på ovanvåningen är inkopplad med kabel direkt in i modemet/routern på nedre våningen! Man kan tycka att det borde gälla även datorerna?!

Fast anledningen att jag tog upp detta är att om jag kör via min iPhone så skiljer det 100GHz i hastighet mellan 2,4 och 5GHz när jag kör bredbandskollen!

Så du menar att det inte gäller när det kommer till datorerna! Accesspunkten på ovanvåningen är inkopplad med kabel direkt in i modemet/routern på nedre våningen! Man kan tycka att det borde gälla även datorerna?!
Du menar att det skiljer 100Mbit/s antar jag? Jag tror inte du kommer märka någon skillnad mellan 400Mbit/s och 500Mbit/s, en vanlig Svensson familj kan inte utnyttja så mycket ändå. Enligt mig är det bortkastade pengar med så snabbt internet. Jag kör själv 100/10, hade gärna gått ner till typ 50/10 eller 25/10 men kan inte välja på det. Då måste jag gå ner till 10/10 och det känns lite väl lågt även om det troligtvis hade funkat.

Jag menar att om du vill ha snabbast möjligast internet måste du koppla en kabel mellan routern och datorn.

Du har nog rätt i det du skriver. Men för att återgå till frågan angående våra laptops, beror det på att dom inte stödjer 5GHz?!

ASUS F541U.

ASUS K56C.

Ser ut som "vintage" wifi kort som bara klara 2.4GHz.
Även om man aldrig behöver det vill man ju få "det man betalar för" när man kör bredbandskollen.
Finns små smidiga usb kort som inte sticker ut så man riskerar förstöra datorn som iaf i teorin ska klara högre hastigheter:
tex https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverkskort/asus-usb-ac53-nano
Kanske inte märks någon skillnad i verkligheten men kan ju vara kul att jämföra.

Tillbaka
Topp