• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datumskiva som inte växlar

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag håller just på att serva ett Enicar kaliber 167. Ett ganska trevligt automatiskt verk någonstans i mellansegmentet med day-date visning.

IMG_1035.JPG


So far ganska enkelt; Hade problem med att få tag i någon reservdel men fick fin hjälp här på forumet. Nu är det dock något som sätter stopp. När verket skall datum-växla så vill det inte. Ibland. Jag har märkt att det oftast är runt 30/31/1 som det hänger sig. "Date jumpern" stannar helt enkelt i högläge enligt:

DSCF2374.JPG


och vill inte klicka fram trots att "date driving wheel" har putat datumskivan framåt en bit enligt:

DSCF2375.JPG


Jag har smort lagom med 9501 och D5 så jag tror inte det handlar om friktionen. Skivan ligger dock an ganska hårt mot plattan på den här kalibern. Vad smörjer ni datumskivan med?

Att det just är vid specifika datum borde ju annars tala för att det är tänder på datumskivan som är nötta. Jag har försökt verifiera med luppen men jag ser ingen skillnad.

Tips, idéer?
 

plattfot

Rolex
Är disken helt rund, kanske den är något oval och därmed trögar där den är som smalast?
Taggen vid den 30/31 är något böjd?

Kul med svensk dagskiva.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Är disken helt rund, kanske den är något oval och därmed trögar där den är som smalast?
Taggen vid den 30/31 är något böjd?

Kul med svensk dagskiva.

"taggarna" ha jag granskat under lupp och de ser ok ut. Skall kolla det där med att diskren kan vara oval. Borde innebära att direkt motsatta datum 15/16- någonstans borde ha samma problem? Tack för tipset ..

/Alex
 

rogart-63

Patek
En skruv som sitter på fel ställe?
Har varit ute för att jag monterat en skruv fel. Så den stack upp i rännan. Och på så sätt gjorde att datumskivan gick trögt.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
En skruv som sitter på fel ställe?
Har varit ute för att jag monterat en skruv fel. Så den stack upp i rännan. Och på så sätt gjorde att datumskivan gick trögt.

Tror inte det men skall dubbelkolla.

Sitter quickchange mechanismen som den ska? Vet inte hur det ser ut? Men läste om det på nätet.

Quick change fungerar som den skall i alla fall. Så här är den implementerad.
IMG_2374.jpg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Disken är helt rund enligt skjutmåttet (ner på 1/10 millimeter i alla fall). Den verkar helt platt för blotta ögat och "taggarna" ser lika ut. Ingen verkar böjd eller nött (mer än någon annan i alla fall)

IMG_4562.jpg

Det är endast mellan 30/31 och 31/1 den inte växlar. På vissa ställen går det dock lite trögare och på vissa lite snabbare men den hoppar i alla fram som den skall.

Hur skulle ni olja ringen? Hur mycket och med vad? Det är den yttre delen som står upp som ligger an mot verkplattan.
IMG_4563.jpg

IMG_4564.jpg

IMG_4565.jpg

Hade en idé om att det kanske är alla taggarna på ringen som är mer eller mindre slitna? Det här är en klocka från tratten och jag har funnit två trasiga delar i verket. Kanske är det ett ihopplock av överblivet skrot?

Man kan även känna att ringen glappar ganska mycket i sitt spår. Eventuellt skall det vara så.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag skulle testa att lägga lite lätt olja, typ 9010 i spåret på verkplattan som ringen ligger i, och lite på ovandelen av tänderna på ringen.

Skall testa lite 9010. Annars är det nära till hands att försöka med en ny datumskiva. Kan inte se att det kan vara något annat eftersom det konsekvent felar på 30->31 och 31->1 växlingen. Det finns ju ingen annan del i den mekaniska kedjan där cykeln är "månadslång" ..
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Skall testa lite 9010. Annars är det nära till hands att försöka med en ny datumskiva. Kan inte se att det kan vara något annat eftersom det konsekvent felar på 30->31 och 31->1 växlingen. Det finns ju ingen annan del i den mekaniska kedjan där cykeln är "månadslång" ..
Vad jag förstått så kan datumet trilskas, om datumskivan är det minsta skev, men det kanske du har koll på?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Vad jag förstått så kan datumet trilskas, om datumskivan är det minsta skev, men det kanske du har koll på?

Jag har försökt verifiera skivan så gott det går. Den är rund enligt skjutmåttet och den ser helt plan ut. Det till trots tror jag att det är skivan som krånglar. Vissa kuggar kan eventuellt vara slitna. Jag skall försöka få fram en ny skiva att testa med.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
5 av 12 månader har tyvärr inte 31 dagar vilket innebär att "quick change"- funktionen utnyttjats lite extra vid just detta spann på datumskivan. Vid varje "quick change" nöter man på på diskens kuggar.. Kan jag vara något på spåren?
 

Minuteman

Rolex
5 av 12 månader har tyvärr inte 31 dagar vilket innebär att "quick change"- funktionen utnyttjats lite extra vid just detta spann på datumskivan. Vid varje "quick change" nöter man på på diskens kuggar.. Kan jag vara något på spåren?
Tänkte på det också, men vet inte varför ett quick-set change skulle nöta mer än en vanlig datumväxling?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Fick efter mycket om och men tag i en NOS skiva från Australien. Två besvikelser följde:

1. Den nya skivan som skulle vara NOS var det knappast. Repig och väl använd.
2. Den nya skivan gör ingen skillnad. 2-3 dagar per månad växlar inte korrekt.

Tillbaka på 0 och inga idéer kvar.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ikväll har jag rökt en "Churchill". Hittade ett gammalt Enicar 167- skräpverk på eBay som jag fick en hem till en rund peng. Därefter var det bara att pröva sig fram. Efter att ha bytt ut "Date driving wheel" så blev det lyckorus. Nu skall härligheten ut och se dagens ljus .. Imorgon.
 

Nisus

Omega
Om du är intresserad skulle jag kunna vara spekulant på resterna av 167 verket. Behöver ett gångankare + byta lite fula delar i en Enicar jag har.
 
Topp