• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Day date oysterquartz vs royal oak

Eastlake

Breitling
Hej, jag har påbörjat projektet med att köpa min första ”riktiga” klocka!
Jag har fastnat lite för två modeller, en Rolex oysterquartz day-date 19018 och den andra är Audemars Piguet Royal oak 4100SA.
Gillar den lite mindre stilen på klocka som dessa 70-80 tals modeller har, lite Miami vice stukiga på nått sätt.
Vad finns det att tänka på med dessa modeller, vad är viktigt att kolla efter, eller finns det andra modeller jag ska kolla efter som är i samma stil? Dom jag kollat på verkar ligga kring hundringen +-, är det rimligt?
 

Bilagor

  • 32B1F56B-688E-4464-A354-C912A672BD61.jpeg
    32B1F56B-688E-4464-A354-C912A672BD61.jpeg
    36.4 KB · Visningar: 21
  • 0FFE8341-6F59-49E9-BAA5-F950815B5EBC.jpeg
    0FFE8341-6F59-49E9-BAA5-F950815B5EBC.jpeg
    54.3 KB · Visningar: 20

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En av sponsorerna till serien Miami Vice var EBEL. Riktigt populära under just de årtionden och en tillverkare med många fina ur i sin katalog.
Av de du tittar på finns väl inga riktiga fallgropar utöver att dom kan vara lite dyra att underhålla
 

triss

Omega
2-Faktor
Rollen säger jag! ( men det är bara för att jag själv är på jakt efter 4100 och inte vill ha konkurrens)
 

Falken

Panerai
Hej, jag har påbörjat projektet med att köpa min första ”riktiga” klocka!
Jag har fastnat lite för två modeller, en Rolex oysterquartz day-date 19018 och den andra är Audemars Piguet Royal oak 4100SA.
Gillar den lite mindre stilen på klocka som dessa 70-80 tals modeller har, lite Miami vice stukiga på nått sätt.
Vad finns det att tänka på med dessa modeller, vad är viktigt att kolla efter, eller finns det andra modeller jag ska kolla efter som är i samma stil? Dom jag kollat på verkar ligga kring hundringen +-, är det rimligt?
Oysterquartz DD är ju stentuff!
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Båda är riktigt trevliga klassiker ...

andra klockor designade av Genta eller med Genta inspirerad design

IWC ingeneur ( SL modellen lite mindre runt 36mm , de senare större, vissa inhouse verk, andra standard ETA och några få battteriverk... )
Rolex 1530 & 1630 ovanlig modell med i princip lika boett/länk som oysterquartz ( förutom mittenbiten på 1630s länk ) men med mekaniska verk , 1530 stål , 1630 guld/ stål
Vacheron constantin Overseas ( de flesta lite större än du letar efter)
 
Topp