• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Bra fråga. Jag är född i Iran och kan läsa persiska. Därav valet av språk :)
Älskar att du hittade dagskivan före klockan 😊 min säger hej.👋
IMG_9314.jpeg

Älskar att du hittade dagskivan före klockan 😊 min säger hej.👋
IMG_9314.jpeg
Ja. I och med att det inte är jättelätt att få dag i en persisk dagskiva så skulle det bli svårt att först hitta en klocka och sen hitta dagskiva som passar just den kalibern.
Hade jag exempelvis köpt en 1803 och sen försökt hitta en persisk dagskiva så hade det varit nästintill omöjligt...

Ja. I och med att det inte är jättelätt att få dag i en persisk dagskiva så skulle det bli svårt att först hitta en klocka och sen hitta dagskiva som passar just den kalibern.
Hade jag exempelvis köpt en 1803 och sen försökt hitta en persisk dagskiva så hade det varit nästintill omöjligt...
Förstår! Känns som du hade flyt och hittade en bra skiva. 18038:an är lagom avvägning med safir och quickset datum men saknar quickset dag men det överlever man. Lite billigare vilket inte är så tokigt :)

Förstår! Känns som du hade flyt och hittade en bra skiva. 18038:an är lagom avvägning med safir och quickset datum men saknar quickset dag men det överlever man. Lite billigare vilket inte är så tokigt :)
När jag var 14 år sa jag till min mamma att jag önskar mig en Rolex. Då var det just Day-Date som jag syfte på, men inte visste namnet på. Jag hade sett att en av mina stora idoler, Tupac, ha en sån klocka. Och hiphop-kille som man var så ville man ju ha en likadan. Nu är jag 40 år och har äntligen skaffat en. Tog bara 25 år :cool:
Dagskivan har jag letat efter i några år nu. Men det är letande som är kul och det gäller att inte ge upp!

När jag var 14 år sa jag till min mamma att jag önskar mig en Rolex. Då var det just Day-Date som jag syfte på, men inte visste namnet på. Jag hade sett att en av mina stora idoler, Tupac, ha en sån klocka. Och hiphop-kille som man var så ville man ju ha en likadan. Nu är jag 40 år och har äntligen skaffat en. Tog bara 25 år :cool:
Dagskivan har jag letat efter i några år nu. Men det är letande som är kul och det gäller att inte ge upp!
Håller med dig, resan är målet och kul historia! men samtidigt var det himla skönt att stänga day-date-lådan nu, det tar en hel del tid och fokus att jaga haha :D

Nu har även jag fallit in i träsket DD och är lite sugen på en årsklocka. Jag har dock väldigt begränsad erfarenhet av äldre klockor och ber därför er kära klocksnackare om hjälp. Vad tycker ni om denna, ser den ut att vara hårt polerad eller rimligt för en 18038? Har tyvärr ingen sidbild i dagsläget

Bilagor

• IMG_1432.jpeg
    IMG_1432.jpeg
    115.9 KB · Visningar: 10
  • IMG_1433.jpeg
    IMG_1433.jpeg
    221.8 KB · Visningar: 12
  • IMG_1434.jpeg
    IMG_1434.jpeg
    116.8 KB · Visningar: 8
Nu har även jag fallit in i träsket DD och är lite sugen på en årsklocka. Jag har dock väldigt begränsad erfarenhet av äldre klockor och ber därför er kära klocksnackare om hjälp. Vad tycker ni om denna, ser den ut att vara hårt polerad eller rimligt för en 18038? Har tyvärr ingen sidbild i dagsläget
Bättre bilder behövs men av dessa ser den inte överdrivet polerad. På sista bilden går att antyda att åtminstone nedre bandhornet är relativt spetsigt, men kan vara vinkeln som lurar ögat. Första bilden visar motsatsen.

Ni som har Day-Date i guld eller everose, hur bär ni typiskt sett er klocka, vardags, fest eller båda? Jag märker att jag själv inte är helt bekväm med att bära den tex till jobbet (min är i everose) eftersom jag tycker det känns aningen i ögonfallande men eventuellt är det bara en vanesak och tror ingen annan bryr sig om vad jag har för klocka...

Ni som har Day-Date i guld eller everose, hur bär ni typiskt sett er klocka, vardags, fest eller båda? Jag märker att jag själv inte är helt bekväm med att bära den tex till jobbet (min är i everose) eftersom jag tycker det känns aningen i ögonfallande men eventuellt är det bara en vanesak och tror ingen annan bryr sig om vad jag har för klocka...
Är det en nyare variant blingar de en hel del. De är liksom gjorda för att dra blickar till sig. Det passar i vissa miljöer men funkar sämre i andra. Äldre är mer slitna och syns mindre, speciellt om man inte bör den på länk. Mig störde det mycket men då jobbade jag i en bransch där sånt inte passade in.

Antagligen är det ingen som bryr sig men är du inte bekväm med den så byt ut den mot något du känner dig bekväm med att använda.

Jag bär min i gulguld på länk både till jobbet och middagar/fest. Men mest är den ändå gömd under skjortärmen. Folk får tycka vad de vill. Jag har knegat och sparat pengar för att köpa en klocka jag länge velat ha. Då ska jag också få bära den utan att bry mig om vad folk tycker. Däremot är jag försiktig beroende på var jag ska och när på dygnet i och med stöldrisken.

Kör oftast Datejust till vardags och Day-Date till lite mer festliga tillfällen.
Dock får DD:en lite mer handledstid under sommaren, eftersom jag tycker den kommer lite mer till sin rätt då.

Har på mig min till vardags och ingen bryr sig. Nu bor jag iof inte i Sverige men ändå. Kör bara kör

Tillbaka
Topp