• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

De här med gravyr?

Robanjo

Omega
2-Faktor
Fick en förfrågan av min kusins fru att välja ut en klocka som hon kan ge till honom som present med deras sons födelsedatum ingraverat!

Att välja en klocka en klocka kommer nog inte vara några problem (hon vet att vi har samma smak)
Men hur funkar det med gravyr? Kan man be te.x Oris eller Sinn att skicka med ett blankt lock? Erbjuder någon tillverkare gravyrtjänster? Eller får det bli att gravera på sidan av boetten?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Fick en förfrågan av min kusins fru att välja ut en klocka som hon kan ge till honom som present med deras sons födelsedatum ingraverat!

Att välja en klocka en klocka kommer nog inte vara några problem (hon vet att vi har samma smak)
Men hur funkar det med gravyr? Kan man be te.x Oris eller Sinn att skicka med ett blankt lock? Erbjuder någon tillverkare gravyrtjänster? Eller får det bli att gravera på sidan av boetten?
Om man vill gravera så görs det ungefär 99 gånger av 100, på originallocket. På nya klockor brukar det dock vara lite dåligt med plats för gravyr, men nått smått brukar gå att klämma in. Om du hör med din lokala guldsmed så brukar det ordna sig. Laser eller med maskingravyr med diamant brukar vara det som erbjuds. Urmakaren där klockan köps borde också kunde erbjuda gravyr. Extra boettlock, det finns säkert men det låter som en sån detalj som springer iväg på rätt mycket i pengar.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kan man kapa tråden lite? Jag funderar på det omvända, att avlägsna gravyr på typ traderafynd. Blir det bra? Går man till urmakaren eller guldsmeden? Slipas den bara bort, eller fyller man igen och sedan borstar? Någon som vet får gärna svara. @Robanjo Jag frågade på Klockmäster om att gravera en present och fick till svar att dom kunde hjälpa till
 

nbabe

Breitling
Kan man kapa tråden lite? Jag funderar på det omvända, att avlägsna gravyr på typ traderafynd. Blir det bra? Går man till urmakaren eller guldsmeden? Slipas den bara bort, eller fyller man igen och sedan borstar? Någon som vet får gärna svara. @Robanjo Jag frågade på Klockmäster om att gravera en present och fick till svar att dom kunde hjälpa till
Väldigt intresserad utav borttagning av gravyr också. Följer den här tråden med intresse.
 

Oscar-Bob

Omega
Kan man kapa tråden lite? Jag funderar på det omvända, att avlägsna gravyr på typ traderafynd. Blir det bra? Går man till urmakaren eller guldsmeden? Slipas den bara bort, eller fyller man igen och sedan borstar? Någon som vet får gärna svara. @Robanjo Jag frågade på Klockmäster om att gravera en present och fick till svar att dom kunde hjälpa till
Jag pratade med en guldsmed kring detta och han rekommenderade att fylla igen och sen polera. Det landade i att jag avvakade. Kändes för omständigt då det var mycket ingraverat med företagslogga, namn och datum...
 

Leopolvd

Omega
Kan man kapa tråden lite? Jag funderar på det omvända, att avlägsna gravyr på typ traderafynd. Blir det bra? Går man till urmakaren eller guldsmeden? Slipas den bara bort, eller fyller man igen och sedan borstar? Någon som vet får gärna svara. @Robanjo Jag frågade på Klockmäster om att gravera en present och fick till svar att dom kunde hjälpa till
Gjorde detta hos en guldsmed på ett vintage ur, där namn och datum var ingraverat. Han fyllde igen och polerade upp det, blev riktigt bra!
Dock ångrade jag det något i efterhand då jag kände att jag tagit bort en del av klockans historia.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Gjorde detta hos en guldsmed på ett vintage ur, där namn och datum var ingraverat. Han fyllde igen och polerade upp det, blev riktigt bra!
Dock ångrade jag det något i efterhand då jag kände att jag tagit bort en del av klockans historia.
Jag tänkte ge bort en klocka och göra ny gravyr, så tidigare historik vill jag inte bevara på det viset. Kollade med guldfynd, dom tar 200kr upp till 10 tecken och 240kr för över 10 tecken på ny gravyr
 

Leopolvd

Omega
Jag tänkte ge bort en klocka och göra ny gravyr, så tidigare historik vill jag inte bevara på det viset. Kollade med guldfynd, dom tar 200kr upp till 10 tecken och 240kr för över 10 tecken på ny gravyr
Fullt förståeligt! Håller med McGyver ovan, låter billigt. Å andra sidan, så länge det blir bra, så kör på.
De har säkert mängdrabatt, när de i sin tur lämnar iväg det.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Släpgravyr? (låter galet billigt!)
Jag vet inte vad "släpgravyr" innebär om det inte var ett stavfel... ;) Tjejen på Guldfynd hade en pärm med ett 20tal typsnitt att välja ibland och ett antal figurer "dingbats". Ganska övertygad om att det sker helt maskinellt och digitalt med vektorbaserad grafik. Tyvärr hade hon inget prov i butiken på resultatet, bara taskiga laserutskrifter i pärmen, så det gick inte att se hur gravyren var utförd.
*jag frågade om det verkligen stämde med 240kr för över 10 tecken och uppåt. Jag menar, det kan ju bli rätt mycket text om man vill...
 
Topp