• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Delar med mig av lite vintage

mts1

Omega
Hallo där!
Vill dela med mig lite av några av mina vintage klockor, samtidigt som man skulle vilja veta lite om 2 av dom tre klockorna jag kommer visa här nedan.
Klockorna är en certina blue ribbon(gravyr 50 års jubileum volvo), en eweco typ av dykarur och en ''viking sport''.
Certinan vet jag väl lite om, den har kvar skyddsplast på baksidan till och med (vet ej om det är org) men dom andra klockorna har jag ingen aning.
-Viking sport? Gjord i sverige med inköpt schweizisk urverk? Fin klocka förövrigt som tickar på och går +- någon enstaka sekund per dygn (endast testat på ett amatörmässigt sätt)
-Eweco? Någon som vet mer om denna, ungefärlig årtal osv? Köpt på tradera för någon vecka sedan bara för att, gillade stuket lite.
EDIT: Vilka potatisbilder jag lagt upp, skall försöka fixa bättre senare. :nailbiting:

12359316_10207690784322744_432273750_o.jpg
12351719_10207690784122739_1731261458_o.jpg
 

Warwian

Cartier
Viking-klockan är nästan garanterat mer intressant än du tror! Namnet Viking, och även Viking-Sport, användes nämligen av den anrika schweiziska tillverkaren Cortébert på klockor ämnade för den skandinaviska marknaden. För den tyska marknaden, vilken också var mycket stor, användes istället namnet Tellus. Min gissning är att namnet Cortébert helt enkelt ansågs för exotiskt och för franskt för dessa marknader. Jag skulle tippa på att klockan innehåller ett Cortébert 677 på 11,5 linjer, vilket alltså är ett in-house-verk. Angående själva märket finns det mycket roligt att läsa. Cortébert är kanske dock mest känt för att ha levererat fickursverk till Rolex, vilka sedan användes i Panerai-klockor.

Ewecon är för övrigt en importklocka med ett generiskt schweiziskt verk. Varumärkesnamnet brukar oftast tillskrivas E. Wolff & Co. Aktiebolag i Göteborg.

Grattis! Visst är det roligt att samla på vintageklockor? Man vet aldrig vad man stöter på!
 

mts1

Omega
Viking-klockan är nästan garanterat mer intressant än du tror! Namnet Viking, och även Viking-Sport, användes nämligen av den anrika schweiziska tillverkaren Cortébert på klockor ämnade för den skandinaviska marknaden. För den tyska marknaden, vilken också var mycket stor, användes istället namnet Tellus. Min gissning är att namnet Cortébert helt enkelt ansågs för exotiskt och för franskt för dessa marknader. Jag skulle tippa på att klockan innehåller ett Cortébert 677 på 11,5 linjer, vilket alltså är ett in-house-verk. Angående själva märket finns det mycket roligt att läsa. Cortébert är kanske dock mest känt för att ha levererat fickursverk till Rolex, vilka sedan användes i Panerai-klockor.

Ewecon är för övrigt en importklocka med ett generiskt schweiziskt verk. Varumärkesnamnet brukar oftast tillskrivas E. Wolff & Co. Aktiebolag i Göteborg.

Grattis! Visst är det roligt att samla på vintageklockor? Man vet aldrig vad man stöter på!
Oj här har vi någon som kunde, kul läsning och tack för din kommentar. :)
Ja vintage är lite kul faktiskt, tycker om viking-klockan speciellt mycket :) skulle dock vilja skaffa mig en vintage som är runt 38 mm, som känns så små när dom är 33 mm som tex viking-sport klockan.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Fina klockor, gillar Certinan speciellt. Nu kanske jag svär i kyrkan men jag tror Ewecon skulle göra sig bättre med lite längre visare. Ser ut som en generisk dykare, vad står på baklocket? Krom eller stål?
 

mts1

Omega
Fina klockor, gillar Certinan speciellt. Nu kanske jag svär i kyrkan men jag tror Ewecon skulle göra sig bättre med lite längre visare. Ser ut som en generisk dykare, vad står på baklocket? Krom eller stål?
Tack @Erik1! :) på baklocket av ewecon bifogar jag en bild får du se, står stainless steel, water resistant.
Bifogar bild på baksidan på den och baksidan på certinan (där man kan se plasten på baksidan är på)
12369391_10207697752016932_278467386_o.jpg
12358533_10207697751856928_589885222_n.jpg
 

Warwian

Cartier
Oj här har vi någon som kunde, kul läsning och tack för din kommentar. :)
Ja vintage är lite kul faktiskt, tycker om viking-klockan speciellt mycket :) skulle dock vilja skaffa mig en vintage som är runt 38 mm, som känns så små när dom är 33 mm som tex viking-sport klockan.
Jag tycker helt ärligen att mindre klockor, exempelvis de på 33 mm, passar bättre oavsett handledens tjocklek. Idag har jag exempelvis svårt att bära klockor över 37 mm i diameter.
 

mts1

Omega
Jag tycker helt ärligen att mindre klockor, exempelvis de på 33 mm, passar bättre oavsett handledens tjocklek. Idag har jag exempelvis svårt att bära klockor över 37 mm i diameter.
Tycker om klockor i alla dess mått, men under 35 mm tycker jag det blir sådär. Certinan passar väldigt bra men viking-sporten som är ca 33 mm tycker jag kanske är lite för liten, men en fin klocka för mig att ha ;)
 
Topp