Hej Paneristis!
Jag har en Luminor 1392 och det ör min första och hittills enda Panerai, så ni får ha lite överseende med vad som kan utgöra en noob-fråga.
Jag har ett tag gått i tankar att avyttra min 1392 då suget efter en Luminor på 44mm eller kanske en submersible blivit alltmer påtagligt. Efter ett impulsartat inköp av ett beggat grönt gummi har jag dock blivit lite nykär igen.
Nu till mina funderingar. Jag vet att den blankpolerade glasringen attraherar hairlines som ett glas outspädd BOB-saft drar åt sig getingar. MEN…jag förstår inte hur den tidigare ägaren har lyckats skaffa den här mängden hairlines på typ ett år. Jag har inga dokumenterade kvantitativa mätdata att förlita mig på, men det känns som att det inte tillkommit några fler under de två åren jag ägt klockan, och då har jag inte varit överdrivet försiktig utan burit klockan normalt i rotation med annat.
Hursomhelst kan jag inte låta bli att störa mig lite på dessa hairlines på en så pass ny klocka. De hade varit lättare att leva med om klockan varit 10+ år gammal.
Nu till frågan: Är det någon här som gett sig på en liten försiktig smekning av glasringen med en cape cod-duk (givetvis med utförlig maskering av borstade ytor och glas i så fall? Eller borde jag spärras in någonstans för att jag tänkt denna tanke?
Var inne och pratade lite med den lokala urmakaren (Stjärnurmakarna). Han vägrade och sa att det är omöjligt utan att öppna boettlocket, plocka ut hela verket och montera bort glasringen för att komma åt. Alltså i princip samma jobb som vid en service. Det låter jag ingen stjärnurmakare göra då den omfattas av förlängd garanti. Jag vet dock inte om han använde detta som svepskäl för att han är rädd för att göra ett icke-tillfredsställande jobb och/eller inte vågar pilla på klockor i prisklassen norr om 10Kkr.