• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den exakta vintagetråden - quartz

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Twin Quartz från 1979. Fortfarande bland de mest exakta kvartsur som tillverkats.
IMG_9493.jpeg
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Fick den här bundlad med en annan klocka. En Ricoh Riquartz Apex, med boett i volframkarbid och utan krona. Den ställs genom att hålla övre knappen intryckt för att flytta fram minutvisaren, och nedre knappen flyttar timvisaren. Tyvärr är minutvisaren lös så om det inte går att ordna är den värdelös…

IMG_2859.jpeg
 

240snusit

Panerai
Fick den här bundlad med en annan klocka. En Ricoh Riquartz Apex, med boett i volframkarbid och utan krona. Den ställs genom att hålla övre knappen intryckt för att flytta fram minutvisaren, och nedre knappen flyttar timvisaren. Tyvärr är minutvisaren lös så om det inte går att ordna är den värdelös…

IMG_2859.jpeg
Väldigt vacker dock! Jag tycker du borde gå till en urmakare/skicka runt lite mail till några - jag tycker Ricoh, speciellt deras quartz, är extremt underskattade. Jag har också en lite finare quartz tank från dom som jag fullkomligt älskar, och den håller verkligen utmärkt tid också! Jag har ingen exakt uppmätning, men det var inte många sekunder alls som skiljde från atomtid när jag ställde om till vintertid senast.
70C44278-92AC-4BFE-85BA-B4B292B51CE4.jpeg

Jag har även denna jag köpte av samma säljare på loppis, ett damur som enligt stämplarna på inre baklocket är från samma år - säljaren sysslar med dödsbon/hustömningar så jag tror dessa två tillhörde ett äkta par.
A2EC9883-2A5E-4721-9802-8045B28326E9.jpeg

Lägg märke till den texturerade tavlan. Även denna håller mycket bra tid och har även den oväntat trevlig finish på urverket.
 
Senast ändrad:

Anton E

Omega
2-Faktor
Ställer frågan kanske i fel forumdel men tänkte att det kanske finns kunskap om batterier här. Hitta idag denna klocka som jag tänkte prova med nytt batteri för att se om den fungerar. Sitter ett Watch 343 batteri i men jag hittar inget sånt när jag googlar men hittar 344 som verkar vara ganska vanligt och undrar om det passar?
Ber om ursäkt för dåliga bilder.
IMG_20240204_133615306_HDR.jpg
IMG_20240204_133558265_HDR.jpg
IMG_20240204_133646379.jpg
IMG_20240204_133655548.jpg
 

Gekk0

Cartier
2-Faktor
Ställer frågan kanske i fel forumdel men tänkte att det kanske finns kunskap om batterier här. Hitta idag denna klocka som jag tänkte prova med nytt batteri för att se om den fungerar. Sitter ett Watch 343 batteri i men jag hittar inget sånt när jag googlar men hittar 344 som verkar vara ganska vanligt och undrar om det passar?
Ber om ursäkt för dåliga bilder.
IMG_20240204_133615306_HDR.jpg
IMG_20240204_133558265_HDR.jpg
IMG_20240204_133646379.jpg
IMG_20240204_133655548.jpg
Jag tror att 344 är en modernare version av 343. Samma dimensioner, men något högre voltage för 344. Jag skulle testa med en 344.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Seiko Quartz 3803-7010 mörkblå tavla

Det här är lite av en dubbel jackpot för mig. Har länge letat dels efter en 3803 med mörkblå tavla, och dels en 38-klocka tillverkad min födelsemånad 1972 i fint skick. Den här uppfyller båda kraven! Den är i mycket fint skick och har troligen bara fått en lätt polering någon gång i modern tid.

IMG_2965.jpg


38-verket var Seikos första massproducerade kvartsurverk och de första klockorna kom 1971 (3823 VFA). Under 1972 lanserades 3803 som var lite enklare, men fortfarande riktiga premiumklockor med exklusiv detaljkvalitet.

Jag har sedan tidigare en 3803-7010 med ljus tavla, som är det vanligaste. 7010-boetten är trevlig eftersom den är lite tunnare än andra 38-or, tack vare att det är en monocoque-boett som öppnas från glassidan.

Den här klockan med mörkblå tavla är nästan som en fattigmans Grand Seiko VFA 6186-8000, till typ 1% av priset idag.

En relevant fråga är om den mörkblå tavlan är korrekt för referensen. Jag har inte hittat den mörkblå tavlan i någon Seikokatalog från tiden. Sammanlagt har jag sett kanske tre 3803-7010 med mörkblå tavla på Yahoo Auctions under se senaste tre åren. Det går nog minst tjugo med ljus tavla på varje med mörk. Googlar man dyker det upp några få exempel på internet.

Om tavlan inte är korrekt finns det några möjligheter: för det första skulle det kunna vara en modern mod eller någon som målar om ljusa tavlor. Det förefaller uteslutet eftersom värdet på de här klockorna ligger i storleksordningen en tusenlapp på Yahoo. Vintage Grand Seiko målas om ganska frekvent, men där ligger ju värdet betydligt högre. Om det här är en mod har den exceptionellt hög kvalitet, och det är knappast något som någon skulle göra på en klocka och sedan sälja den för 1000 spänn.

Den andra möjligheten är att det är en befintlig tavla från en annan referens. Jag har inte hittat någon sådan som skulle kunna passa in. 3803-7030 finns med mörka tavlor i katalogerna, men den har inte samma index.

Den tredje möjligheten är att modifieringen gjordes redan på 1970-talet, när de här klockorna fortfarande hade ett relativt högt värde. Det är möjligt, men verkar inte sannolikt. Den mörkblå tavlan är inte en ommålad ljus tavla, eftersom den mörkblå har index i vitmetall medan den ljusa har svarta index. I så fall har någon även bytt index från någon okänd referens. Visarna är inte heller lika mellan mörk och ljus, och är såvitt jag kan se unika för referensen.

Sammanfattningsvis är jag ganska övertygad om att tavlan är korrekt för referensen trots att den inte finns i katalogerna.

IMG_2962.jpg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Seiko Quartz 3803-7010 mörkblå tavla

Det här är lite av en dubbel jackpot för mig. Har länge letat dels efter en 3803 med mörkblå tavla, och dels en 38-klocka tillverkad min födelsemånad 1972 i fint skick. Den här uppfyller båda kraven! Den är i mycket fint skick och har troligen bara fått en lätt polering någon gång i modern tid.

IMG_2965.jpg


38-verket var Seikos första massproducerade kvartsurverk och de första klockorna kom 1971 (3823 VFA). Under 1972 lanserades 3803 som var lite enklare, men fortfarande riktiga premiumklockor med exklusiv detaljkvalitet.

Jag har sedan tidigare en 3803-7010 med ljus tavla, som är det vanligaste. 7010-boetten är trevlig eftersom den är lite tunnare än andra 38-or, tack vare att det är en monocoque-boett som öppnas från glassidan.

Den här klockan med mörkblå tavla är nästan som en fattigmans Grand Seiko VFA 6186-8000, till typ 1% av priset idag.

En relevant fråga är om den mörkblå tavlan är korrekt för referensen. Jag har inte hittat den mörkblå tavlan i någon Seikokatalog från tiden. Sammanlagt har jag sett kanske tre 3803-7010 med mörkblå tavla på Yahoo Auctions under se senaste tre åren. Det går nog minst tjugo med ljus tavla på varje med mörk. Googlar man dyker det upp några få exempel på internet.

Om tavlan inte är korrekt finns det några möjligheter: för det första skulle det kunna vara en modern mod eller någon som målar om ljusa tavlor. Det förefaller uteslutet eftersom värdet på de här klockorna ligger i storleksordningen en tusenlapp på Yahoo. Vintage Grand Seiko målas om ganska frekvent, men där ligger ju värdet betydligt högre. Om det här är en mod har den exceptionellt hög kvalitet, och det är knappast något som någon skulle göra på en klocka och sedan sälja den för 1000 spänn.

Den andra möjligheten är att det är en befintlig tavla från en annan referens. Jag har inte hittat någon sådan som skulle kunna passa in. 3803-7030 finns med mörka tavlor i katalogerna, men den har inte samma index.

Den tredje möjligheten är att modifieringen gjordes redan på 1970-talet, när de här klockorna fortfarande hade ett relativt högt värde. Det är möjligt, men verkar inte sannolikt. Den mörkblå tavlan är inte en ommålad ljus tavla, eftersom den mörkblå har index i vitmetall medan den ljusa har svarta index. I så fall har någon även bytt index från någon okänd referens. Visarna är inte heller lika mellan mörk och ljus, och är såvitt jag kan se unika för referensen.

Sammanfattningsvis är jag ganska övertygad om att tavlan är korrekt för referensen trots att den inte finns i katalogerna.

IMG_2962.jpg
Tror nog att den är original, riktigt snygga :) Märkningen verkar stämma överens också. Om du kikat i de PDF:er jag laddat upp här på KS så är det nästan uteslutande JDM modeller i dem. Jag har inte sett kataloger för export-modellerna lättillgängligt någonstans tyvärr. Ofta så skilde sig JDM och Exportvarianterna åt genom att man just hade andra kombinationer av länk/tavlor och andra färger. Finns modellen men inte just den kombinationen du har i -72/73 katalogen så skulle jag säga att det var en export-modell, ser väldigt korrekt ut tycker jag.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Seiko Quartz 3803-7010 mörkblå tavla

Det här är lite av en dubbel jackpot för mig. Har länge letat dels efter en 3803 med mörkblå tavla, och dels en 38-klocka tillverkad min födelsemånad 1972 i fint skick. Den här uppfyller båda kraven! Den är i mycket fint skick och har troligen bara fått en lätt polering någon gång i modern tid.

IMG_2965.jpg


38-verket var Seikos första massproducerade kvartsurverk och de första klockorna kom 1971 (3823 VFA). Under 1972 lanserades 3803 som var lite enklare, men fortfarande riktiga premiumklockor med exklusiv detaljkvalitet.

Jag har sedan tidigare en 3803-7010 med ljus tavla, som är det vanligaste. 7010-boetten är trevlig eftersom den är lite tunnare än andra 38-or, tack vare att det är en monocoque-boett som öppnas från glassidan.

Den här klockan med mörkblå tavla är nästan som en fattigmans Grand Seiko VFA 6186-8000, till typ 1% av priset idag.

En relevant fråga är om den mörkblå tavlan är korrekt för referensen. Jag har inte hittat den mörkblå tavlan i någon Seikokatalog från tiden. Sammanlagt har jag sett kanske tre 3803-7010 med mörkblå tavla på Yahoo Auctions under se senaste tre åren. Det går nog minst tjugo med ljus tavla på varje med mörk. Googlar man dyker det upp några få exempel på internet.

Om tavlan inte är korrekt finns det några möjligheter: för det första skulle det kunna vara en modern mod eller någon som målar om ljusa tavlor. Det förefaller uteslutet eftersom värdet på de här klockorna ligger i storleksordningen en tusenlapp på Yahoo. Vintage Grand Seiko målas om ganska frekvent, men där ligger ju värdet betydligt högre. Om det här är en mod har den exceptionellt hög kvalitet, och det är knappast något som någon skulle göra på en klocka och sedan sälja den för 1000 spänn.

Den andra möjligheten är att det är en befintlig tavla från en annan referens. Jag har inte hittat någon sådan som skulle kunna passa in. 3803-7030 finns med mörka tavlor i katalogerna, men den har inte samma index.

Den tredje möjligheten är att modifieringen gjordes redan på 1970-talet, när de här klockorna fortfarande hade ett relativt högt värde. Det är möjligt, men verkar inte sannolikt. Den mörkblå tavlan är inte en ommålad ljus tavla, eftersom den mörkblå har index i vitmetall medan den ljusa har svarta index. I så fall har någon även bytt index från någon okänd referens. Visarna är inte heller lika mellan mörk och ljus, och är såvitt jag kan se unika för referensen.

Sammanfattningsvis är jag ganska övertygad om att tavlan är korrekt för referensen trots att den inte finns i katalogerna.

IMG_2962.jpg

Väldigt trevliga, senare modeller med 38-verk hade väl QT tryckt på tavlan? Då försvann också den tjockare toppen av sekundvisaren. Tvivlar inte på att den blå är korrekt, känns som en överlappning från den blå 5645/6-7010. Borde gå att hitta i nån katalog runt den tiden, ibland släpptes flera volymer samma år.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Den 13/12 2023 tog jag en bild, klockan var då inte synkad utan jag tog bilden endast för referens.
IMG_0126.jpeg

07:01:06 slår min klocka. Alltså -4sek mot referensen
IMG_0409.jpeg

Idag 3 månader senare 12/3 2024 slår min klocka 20:45:30 mot referensen 20:45:35. Den har alltså tappat 1sek/3månader. Fortsätter den på samma vis kommer den alltså gå -4spy. Helt ok i min bok 😎
 
Topp