• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den exakta vintagetråden - quartz

JPS33

Cartier
2-Faktor
IMG_2220.jpeg
 

240snusit

Panerai
Fortsätter med en 3803-7030 från 1972.
IMG_2221.jpeg
Kul att vi fick ett litet mini-congatåg av schyssta Japanare i samma stuk här i tråden :D Men jag har en fundering; vad kallas denna typ av distinkt Japansktillverkade boetter? Jag kallar dom i mitt huvud för "Tie Fighter"-boetter för att jag tycker de ser ut som de ikoniska skeppen som Darth Vader och gänget har i klassiska Star Wars men jag är nyfiken på om resten av er har något bättre förslag! :) (Din var extra grym Mr JPS så jag lånar ditt inlägg som exempel)
 

Leppe

Panerai
2-Faktor
Hakar på med en 4842-8110 från 1977.
IMG_4347.jpeg
Fortsätter med en 3803-7030 från 1972.
IMG_2221.jpeg
Kul att vi fick ett litet mini-congatåg av schyssta Japanare i samma stuk här i tråden :D Men jag har en fundering; vad kallas denna typ av distinkt Japansktillverkade boetter? Jag kallar dom i mitt huvud för "Tie Fighter"-boetter för att jag tycker de ser ut som de ikoniska skeppen som Darth Vader och gänget har i klassiska Star Wars men jag är nyfiken på om resten av er har något bättre förslag! :) (Din var extra grym Mr JPS så jag lånar ditt inlägg som exempel)
De har den där koola ”penis”-tavlan allafall 👍😀
 

240snusit

Panerai
De har den där koola ”penis”-tavlan allafall 👍😀
Hörru du du, nu pratade vi Tie Fighter-boetter och inte snoddas!!! ;)

Här är en till Tie Fighter jag fick tag på idag av en en forumvän - likadan som min vita postad tidigare i tråden. Den har för mig perfekta dimensioner och finish för vardagligt bruk så kag kunde inte säga nej till den+att jag älskar länken dessa kom på.

00238050-544E-4F38-96F8-3697D77E6697.jpeg
576EF40A-3A1E-453F-811A-6BE1535A9962.jpeg
 

Leppe

Panerai
2-Faktor
Hörru du du, nu pratade vi Tie Fighter-boetter och inte snoddas!!! ;)

Här är en till Tie Fighter jag fick tag på idag av en en forumvän - likadan som min vita postad tidigare i tråden. Den har för mig perfekta dimensioner och finish för vardagligt bruk så kag kunde inte säga nej till den+att jag älskar länken dessa kom på.

00238050-544E-4F38-96F8-3697D77E6697.jpeg
576EF40A-3A1E-453F-811A-6BE1535A9962.jpeg
Haha, ursäkta men det år så jag brukar kalla de där tovlorna. Det finns ju även ”dubbelpenis” haha
Ja gillar dem skarpt 👍😘
 

Gekk0

Cartier
2-Faktor
Kul att vi fick ett litet mini-congatåg av schyssta Japanare i samma stuk här i tråden :D Men jag har en fundering; vad kallas denna typ av distinkt Japansktillverkade boetter? Jag kallar dom i mitt huvud för "Tie Fighter"-boetter för att jag tycker de ser ut som de ikoniska skeppen som Darth Vader och gänget har i klassiska Star Wars men jag är nyfiken på om resten av er har något bättre förslag! :) (Din var extra grym Mr JPS så jag lånar ditt inlägg som exempel)
Grammar of design-boetter kanske de kallas i Seiko-kretsar? Jag tycker att Tie Fighter-boett är ett perfekt namn, en enkel cirkel/boll kombinerat med plana rektangulära ytor.
https://wornandwound.com/art-time-taro-tanaka-seikos-grammar-design/
 

240snusit

Panerai
Grammar of design-boetter kanske de kallas i Seiko-kretsar? Jag tycker att Tie Fighter-boett är ett perfekt namn, en enkel cirkel/boll kombinerat med plana rektangulära ytor.
https://wornandwound.com/art-time-taro-tanaka-seikos-grammar-design/
Tack så mycket för ett konkret svar och för övrigt grym artikel! Men dåså, då kan Team Seiko få behålla sitt lite sterila "Grammar of Design" medans i Team Citizen kallar vi dom lite casually för Tie Fighters, det skålar vi på :cigar:
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Köpte en häftig Tag för något år sedan som strular lite - tänkte höra om någon vet tips på var man kan lämna in den som mekar med äldre kvarts? Har provat de två männen på söder utan resultat.

Alternativt kanske någon här i tråden vill pilla lite med den i utbyte mot en tids ägande? Man kanske kan starta en passaround där den som vill får meka lite med en spännande utlottning på slutet? Om det går åt skogen för någon är det väl inte hela världen😃 Något skulle vara roligt att det händer med den iallafall - hellre än att ligga i en låda. Kronografen fastnar på stället ibland tills man smäller till den, tiondels-visaren fungerar inte sedan den åkte i golvet, då även lumen på minutvisaren ramlade loss.


IMG_9392.jpeg
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Köpte en häftig Tag för något år sedan som strular lite - tänkte höra om någon vet tips på var man kan lämna in den som mekar med äldre kvarts? Har provat de två männen på söder utan resultat.

Alternativt kanske någon här i tråden vill pilla lite med den i utbyte mot en tids ägande? Man kanske kan starta en passaround där den som vill får meka lite med en spännande utlottning på slutet? Om det går åt skogen för någon är det väl inte hela världen😃 Något skulle vara roligt att det händer med den iallafall - hellre än att ligga i en låda. Kronografen fastnar på stället ibland tills man smäller till den, tiondels-visaren fungerar inte sedan den åkte i golvet, då även lumen på minutvisaren ramlade loss.


IMG_9392.jpeg

Kul idé! Jag är gärna på och försöker pilla igång den 😁
 

DrKlocka

Audemars
Köpte en häftig Tag för något år sedan som strular lite - tänkte höra om någon vet tips på var man kan lämna in den som mekar med äldre kvarts? Har provat de två männen på söder utan resultat.

Alternativt kanske någon här i tråden vill pilla lite med den i utbyte mot en tids ägande? Man kanske kan starta en passaround där den som vill får meka lite med en spännande utlottning på slutet? Om det går åt skogen för någon är det väl inte hela världen😃 Något skulle vara roligt att det händer med den iallafall - hellre än att ligga i en låda. Kronografen fastnar på stället ibland tills man smäller till den, tiondels-visaren fungerar inte sedan den åkte i golvet, då även lumen på minutvisaren ramlade loss.


IMG_9392.jpeg
Man byter urverk på dem.
Kan i princip garantera att ingen utan skruv-vana kommer att få ihop den igen, tyvärr
251-verk är tidskrävande och kräver vana/utbildning.
 

240snusit

Panerai
SQ Sport 150 -82 👌🏻

IMG_2486.jpeg
IMG_2485.jpeg
Den länken ser riktigt härlig ut - klockan som helhet är grym också - jag har haft en länk med liknande konstruktion förut. Är länken märkt "Z" efter t. ex "Stainless Steel Japan"? Den mystiska Z-fabriken som Seiko ägde/äger tillverkade lugnt deras bästa "Jubilee"-stil länkar om du frågar mig, vet t ex att bland de som är tokiga i de tidiga Pepsi-dykarna från Seiko kan betala riktigt dyra pengar för en Z-märkt solid Jubilee som passar dom dykarna :)
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Den länken ser riktigt härlig ut - klockan som helhet är grym också - jag har haft en länk med liknande konstruktion förut. Är länken märkt "Z" efter t. ex "Stainless Steel Japan"? Den mystiska Z-fabriken som Seiko ägde/äger tillverkade lugnt deras bästa "Jubilee"-stil länkar om du frågar mig, vet t ex att bland de som är tokiga i de tidiga Pepsi-dykarna från Seiko kan betala riktigt dyra pengar för en Z-märkt solid Jubilee som passar dom dykarna :)
Okej! Det får jag läsa på mer om :) Mycket riktigt märkt Z. Hugger nog denna i 9 fall av 10 just nu. Perfekt storlek för mig och superbekväm länk helt klart 👌🏻

IMG_2794.jpeg
IMG_2796.jpeg
 
Topp