• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den hälsosamma tråden om aktivitets och sömnmätning (wearables)

Använder du en aktivitetsmätare?

• Garmin

Röster: 18 46.2%
  • Apple Watch

Röster: 6 15.4%
  • Suunto

Röster: 0 0.0%
  • Fitbit

Röster: 4 10.3%
  • Polar

Röster: 0 0.0%
  • Oura Ring

Röster: 3 7.7%
  • Annan än ovan

Röster: 2 5.1%
  • Nej du, inte en chans, här är det mekaniska klockor som gäller

Röster: 6 15.4%

• Totala väljare
    39

Namaste

Silver
Friends Of KS
2-Faktor
Har sökt runt här på KS men inte hittat någon dedikerad tråd för wearables, eller aktivitetsmätare som det ofta kallas på svenska.

Jag har under ett par år testa och använt några stycken och kanske intresserar mina findings någon annan här på forumet ;)
Vill vara tydlig med att detta är mina erfarenheter och åsikter.

Det vore väldigt trevlig om vi tillsammans kan fylla denna tråd med kunskap och åsikter om aktivitetsmätare och relaterade saker!

Jag har de senaste åren använt (ej i ordning och har garanterat glömt några)
  • Garmin Forerunner 405
  • Polar Loop
  • Polar M430
  • Fitbit inspire 2
  • Garmin Vivo Smart 2
  • Garmin Vivo Active 3
  • Garmin instinct
  • Xiaomi Mi Band4
  • Apple Watch 8
  • Apple Watch 10
  • Garmin Epix Pro gen 2
  • Oura Ring 3
  • Oura Ring 4

OURA RING
IMG_2110.jpeg

Jag har haft Oura ring, både 3 och den senaste 4. Jag gillar tanken på att man kan ha på sig vanliga klockor, då allt mäts via en ring.
Men tyvärr är det ingen lösning som fungerar för mig. Jag skulle säga att Oura ring är en grym mätare av sömn, riktigt bra. Tyvärr är det enda funktionen den gör bra, enligt mig. Som stegräknare är den högst sådär. Jag upplever att ringen (både 3 och 4) mättar ca 15% mer steg en vanlig dag ön Apple Watch (som enligt många är riktigt bra på detta). Under en dag när jag bara är hemma och inte ens går ut så mäter Oura 30% fler steg än min AW. Jag märke ingen som helst skillnad mellan version 3 och 4, annat än att 4:an var titan på insidan och slät.

En stor nackdel är att Oura kräver ett abonnemang och kostar ca 70:- i månaden, men det i säg tycker jag inte är ett problem.
Ett större problem (för mig) att Oura synkar väldigt lite data till Apple Health samt att man behöver ha ett abonnemang för att i efterhand kunna ta del av data som samlats in.

Uppdaterat 2024-12-30
För träning skulle jag säga att Oura inte är bra alls (annat än att möte steg). Jag upplever att det inte fungerar så bra att kombinara en Oura Ring med tex en Garmin eller en Apple Watch. Orsaken till det är att eftersom så lite data delas från Oura till och från Apple Health så upplever jag inte att Oura bryr sig särskilt mycket om jag gjort ett tufft fyspass på en timme. Det verkar vara antal steg och den aktivitet som Oura samlat in som räknas i totalen. Om sedan orsaken är Oura eller vad Apple Health släpper ifrån sig för data vet jag inte...

Nedan en graf från 30 min på Cross trainern, jämfört med med min Apple Watch.

Screenshot 2024-12-29 at 16.21.35.png

SÖMNMÄTNING

IMG_2421.jpeg

Jag har under en vecka sovit med Oura ring 4, Apple Watch 10 och Garmin Epix Pro gen 2.
Ni kan se några nätter nedan. Jag upplever Oura som den bästa sömnmätaren följd av AW och sedan Garmin.
Garmin missade sömn, missade uppvak och var alltför generös med djupsömnen)

Screenshot 2024-12-29 at 16.21.49.png

Screenshot 2024-12-29 at 16.21.58.png

Screenshot 2024-12-29 at 16.22.09.png

Screenshot 2024-12-29 at 16.22.17.png

Testet slutade med att jag valde att skicka tillbaka Garmin Epix Pro och att jag sålde min Oura ring 4.

Jag vill ha den optimala mätare, sett till helheten, och då blir det tyvärr inte en som är bäst på allt. Livet är fullt av kompremisser ;)

Apple vann på bästa helhet för mig. Största nackdelen är att jag tycker den är rätt osnygg (läs ful).
Garmin är en fantastisk träningsklocka, ser riktigt cool ut och med grym batteritid, men faller kort på sömnmätning och Smart Watch funktioner.

SUMMERING

Oura ring 3 och 4

Plus
  • Grym mätning av sömn
  • Batteritid
  • Mäter tid det tar att somna
Minus
  • Kräver abonnemang för normal funktion
  • Synkar väldigt lita data med Apple Health
  • Passform är svårt, iallafall mina fingerar ändrar tjocklek en del

Garmin Epix Pro 2

Plus
  • Grym batteritid
  • Grym för träning
  • Grym för kartor och navigering vandring
Minus
  • Mäter inte sömn lika bra som Oura och AW
  • Synkar väldigt lita data med Apple Health
  • Inte lika bra smart watch funktionalitet som AW

Apple Watch 10 (AW)

Plus
  • Grym skärm
  • Mäter sömn bra
  • Grym smart watch funktionalitet
Minus
  • Riktigt dålig batteritid
  • Träning fungerar ok, men lämnar mkt att önska
  • Navigering vid vandring kräver separat app (Work outdoors)

Senast ändrad:
Har 2 st Garmin Fenix 7X, en cobolt och en titanium. Använder cobolt i veckorna och titanium ”privat”. Har haft flertalet klockor under många år.

Apple Watch av olika modeller, senaste jag hade var en ultra.

Har även haft Huawei

Föll för Garmin Fenix för dess batteritid, har alltid kört X modellen och har verkligen uppskattat batteritiden. Med Apple Watch hade jag ständigt batteriångest, ville ha en klocka man kan ha på sig dygnet runt utan att behöva fundera på batteriet. Gillar smartheten i tex Apple Watch men har insett att en rund klocka med grym batteritid och som åtminstone är lite smart räcker för mig. Jag behöver bara notiserna från SMS, Mail o kalender samt se vem som ringer utan att behöva ta telefonen ur fickan. Jag har inget behov av att svara på SMS via klockan, behöver bara se om det är något viktigt eller ej.

Är ingen tränings person men gillar att följa sömn o steg osv.

När Ultran kom fick jag tag på en begagnad som jag trodde skulle ersätta alla fall en av mina Garmin men jag föll inte för den trots dess fördelar i form av hur den integrerar med min iPhone. Batteritiden var dessutom bara liiite bättre än tidigare Apple Watch. Använde den ca 2 veckor o sen fick det vara nog, hade inte AOD på för att försöka hålla batteriet så bra som möjligt men insåg då hur mycket jag saknade MIP display som alltid är på och som man i dom flesta fall bara kan snegla på o se vad klockan är utan att behöva vicka på handleden för att väcka displayen.

IMG_2316.jpeg

Ett återkommande gissel tycker jag är att Apple Watchen får 95% handledstid för att man inte vill missa några mätningar; Steg, puls mm.
Detta resulterar ju såklart i att de ”riktiga” klockorna inte används. Vilket är tråkigt..

Ett riktigt i-landsproblem förvisso, men ändå…

Någon som känner igen sig?

Men personliga åsikt och erfarenhet är att sömn och aktivitetsmätning i många fall faktiskt inte alls är ohälsosamt, utan precis tvärtom. Hälsoångest och sömnproblem har en tendens att komma som ett brev på posten när man börjar mäta allt man gör. Körde själv Garmin 24/7 ett tag, det första jag gjorde när jag vaknade var att kika på statistiken för att de hur trött jag trodde jag skulle vara under dagen, lika så var det många dagar när jag ojade mig över att jag tyckte att jag rört på mig för lite helt i onödan 😄 Jag råkar också ha en magisterexamen inom psykiatrisk vård, och lång erfarenhet av att jobba inom sjukvården med hälsofrämjande arbete, och har oräkneliga exempel på patienter jag mött under åren som verkligen inte alls mått bra av hysterin kring att mäta allt man gör. Men med det sagt så finns det självfallet många goda exempel också, där prylarna kan vara jättebra hjälpmedel för att främja hälsan. Min högst personliga åsikt är ändå att färre prylar överlag ger bättre förutsättningar att må både psykiskt och fysiskt bra på sikt. Back to basic 🙂

Men personliga åsikt och erfarenhet är att sömn och aktivitetsmätning i många fall faktiskt inte alls är ohälsosamt, utan precis tvärtom. Hälsoångest och sömnproblem har en tendens att komma som ett brev på posten när man börjar mäta allt man gör. Körde själv Garmin 24/7 ett tag, det första jag gjorde när jag vaknade var att kika på statistiken för att de hur trött jag trodde jag skulle vara under dagen, lika så var det många dagar när jag ojade mig över att jag tyckte att jag rört på mig för lite helt i onödan 😄 Jag råkar också ha en magisterexamen inom psykiatrisk vård, och lång erfarenhet av att jobba inom sjukvården med hälsofrämjande arbete, och har oräkneliga exempel på patienter jag mött under åren som verkligen inte alls mått bra av hysterin kring att mäta allt man gör. Men med det sagt så finns det självfallet många goda exempel också, där prylarna kan vara jättebra hjälpmedel för att främja hälsan. Min högst personliga åsikt är ändå att färre prylar överlag ger bättre förutsättningar att må både psykiskt och fysiskt bra på sikt. Back to basic 🙂
Intressanta reflektioner.
Jag försöker undvika kolla sömnen i klockan på morgonen. Det jag är ute efter är att se sömnen över tid. På vecko eller månadsbasis.
Men håller helt med dig om att det är en balansgång mellan gott och ont, detta att mäta allt …

Intressanta reflektioner.
Jag försöker undvika kolla sömnen i klockan på morgonen. Det jag är ute efter är att se sömnen över tid. På vecko eller månadsbasis.
Men håller helt med dig om att det är en balansgång mellan gott och ont, detta att mäta allt …
Jo, men det finns absolut goda exempel också, fick lite dåligt samvete om jag sabba stämningen 😄

Ingen här inne som kör Whoop? Jag ville ha en tracker som var diskret, ur vägen och som, viktigast av allt, inte konkurrerar med en vanlig klocka och skickar massa irriterande notifikationer hela tiden. Har snart kört ett år och är framförallt nöjd med hur den fått mig att fokusera mer på sömnen :D

1000043535.jpg

Ingen här inne som kör Whoop? Jag ville ha en tracker som var diskret, ur vägen och som, viktigast av allt, inte konkurrerar med en vanlig klocka och skickar massa irriterande notifikationer hela tiden. Har snart kört ett år och är framförallt nöjd med hur den fått mig att fokusera mer på sömnen :D

1000043535.jpg
Vad gör den mer än håller koll på sömnen?

Vad gör den mer än håller koll på sömnen?
Den har ett gäng olika sensorer (har för mig 5 olika) som mäter typ 50+ saker. Allt kondenseras till tre olika huvud-scores: Sleep (0-100, hur mycket sömn man fått i förhållande till sömnbehov), Recovery (0-100, hur återhämtad man är beroende på ett antal olika faktorer) och Strain (0-21, hur hårt hjärtat har jobbat under dagen).

Skulle säga att Sleep och Recovery korrelerar väldigt bra med hur jag mår just den dagen, men Strain kan vara lite lurigare. Den är mer inriktad på kondition eftersom den går på puls. Jag som främst tränar styrka får inte lika pålitligt utslag på den eftersom mina pass inte nödvändigtvis ger mig ihållande hög puls och därmed ett lägre Strain-värde trots att jag känner mig helt slut i kroppen.

Det finns en funktion för styrketräning men den är sjukt klumpig så jag använder den aldrig.

Mest intressant tycker jag dock det är att kunna se olika trender i hur jag sover, vilopuls, och hur olika beteenden påverkar sömn och återhämtning.

Stor nackdel är att Whoop är uppbyggt som en subscription-tjänst och därför kostar några hundralappar i månaden, men för mig är det värt det just för att jag märkt att jag prioriterar sömn mycket högre än tidigare när jag ser svart på vitt hur dåligt jag sovit vissa nätter.

Den har ett gäng olika sensorer (har för mig 5 olika) som mäter typ 50+ saker. Allt kondenseras till tre olika huvud-scores: Sleep (0-100, hur mycket sömn man fått i förhållande till sömnbehov), Recovery (0-100, hur återhämtad man är beroende på ett antal olika faktorer) och Strain (0-21, hur hårt hjärtat har jobbat under dagen).

Skulle säga att Sleep och Recovery korrelerar väldigt bra med hur jag mår just den dagen, men Strain kan vara lite lurigare. Den är mer inriktad på kondition eftersom den går på puls. Jag som främst tränar styrka får inte lika pålitligt utslag på den eftersom mina pass inte nödvändigtvis ger mig ihållande hög puls och därmed ett lägre Strain-värde trots att jag känner mig helt slut i kroppen.

Det finns en funktion för styrketräning men den är sjukt klumpig så jag använder den aldrig.

Mest intressant tycker jag dock det är att kunna se olika trender i hur jag sover, vilopuls, och hur olika beteenden påverkar sömn och återhämtning.

Stor nackdel är att Whoop är uppbyggt som en subscription-tjänst och därför kostar några hundralappar i månaden, men för mig är det värt det just för att jag märkt att jag prioriterar sömn mycket högre än tidigare när jag ser svart på vitt hur dåligt jag sovit vissa nätter.
Intressant, tack för ett utförligt svar 🙏 Ska läsa på mer, är ute efter något liknande

Intressant, tack för ett utförligt svar 🙏 Ska läsa på mer, är ute efter något liknande
Kollade själv på Whoop och Oura. Tror de är ganska lika funktionsmässigt men föreställer mig att Ouran är i vägen mer när jag tränar eftersom jag greppar grejer. Lätt att prova Whoop också eftersom man får en månads gratis trial

1000043535.jpg
Tack för utförlig beskrivning av Whoop!
Bra inlägg i tråden 😃

Jag tittade på den också, men jag vill gärna se pulsen och pluszoner när jag tränar, vilket gjorde att den föll bort.

Batteritiden är väl riktigt bra också, eller?

Tack för utförlig beskrivning av Whoop!
Bra inlägg i tråden 😃

Jag tittade på den också, men jag vill gärna se pulsen och pluszoner när jag tränar, vilket gjorde att den föll bort.

Batteritiden är väl riktigt bra också, eller?
Ja, om puls i realtid är viktigt är nog en smartklocka bättre. Man kan förvisso se pulsen live i appen men då måste man ha mobilen framme hela tiden. Pulszonerna ser man bara i efterhand men man kan ju förstås hålla koll på dem själv också bara man vet ungefär vad de är :)

Batteritiden är rätt bra, håller ungefär 5 dagar. Laddar gör man med ett litet batteripaket som man sätter på armbandet. Man behöver således aldrig egentligen ta av sig Whoopen, inte ens för att ladda vilket jag uppskattar

Vill tips om den här killen på YouTube.
Han testar massa wearables, både för träning och sömn

Han har testat Garmin, Apple Watch, Oura mm.

Ingen som vet varför man inte göra diskreta "band" som förr? Antagligen för att man ska trycka in så mycket sensorer.
Använder fortfarande min Fitbit Alta HR med ett kardborrband så den sitter på underidan av handleden och inte stör mot klockan.

Ingen som vet varför man inte göra diskreta "band" som förr? Antagligen för att man ska trycka in så mycket sensorer.
Använder fortfarande min Fitbit Alta HR med ett kardborrband så den sitter på underidan av handleden och inte stör mot klockan.
Har en Fitbit Charge 6, bara för att mäta sömn. Mäter ganska bra!
Inga abonnemang behövs.
Kört Fitbit många år och uppgraderat då ny modell kommer.

Har man fokus på sömnmätning / hälsostatus och är ok med att få lite stegräkning och en viss aktivitetsmätning så kan jag rekommendera Oura Ring, jag har gen 3 för tillfället och har haft 1 och 2 innan (de är uppe i gen 4 nu). Ringen är ju mer diskret än det mesta när det gäller aktivitetsarmband och "krockar" inte med att ha en riktigt klocka på sig. Jag har den på mig dygnet runt men när jag tränar kör jag med en Garmin Forerunner 265 (både för löpning och styrketräning) eftersom Oura Ringen inte ger ngn direkt "live" feedback under tiden man tränar.

Jag har kört både Oura Ringen och Garmin klockan dygnet runt i 5-6 veckor som ett test för att jämföra sömnanalys, allmän stegräkning och div hälsopointers o.s.v. och de har matchat varandra bra så där efter kör jag som sagt bara Oura Ring under dygnet och drar på klockan just för träningspassen.

Har man fokus på sömnmätning / hälsostatus och är ok med att få lite stegräkning och en viss aktivitetsmätning så kan jag rekommendera Oura Ring, jag har gen 3 för tillfället och har haft 1 och 2 innan (de är uppe i gen 4 nu). Ringen är ju mer diskret än det mesta när det gäller aktivitetsarmband och "krockar" inte med att ha en riktigt klocka på sig. Jag har den på mig dygnet runt men när jag tränar kör jag med en Garmin Forerunner 265 (både för löpning och styrketräning) eftersom Oura Ringen inte ger ngn direkt "live" feedback under tiden man tränar.

Jag har kört både Oura Ringen och Garmin klockan dygnet runt i 5-6 veckor som ett test för att jämföra sömnanalys, allmän stegräkning och div hälsopointers o.s.v. och de har matchat varandra bra så där efter kör jag som sagt bara Oura Ring under dygnet och drar på klockan just för träningspassen.
Har övervägt en Oura, men det funkar dåligt med marklyft då den är väl tjock&bred (2.9mm * 7.9mm). Vigselring och examensring försvinner mellan valkarna på handen och fingret.

Mäter enbart pulsen nattetid med Garmin. På så vis kan jag se hur ofta jag vaknar till under natten, en höftad information om hur bra jag sover och så slipper jag de där varningarna och graferna om att djupsömnen varit dålig som ger mig stresskänslor.

Mäter enbart pulsen nattetid med Garmin. På så vis kan jag se hur ofta jag vaknar till under natten, en höftad information om hur bra jag sover och så slipper jag de där varningarna och graferna om att djupsömnen varit dålig som ger mig stresskänslor.
Garmin ger väl morgonrapport och säger till om det varit dåligt med djup eller rem sömn, eller minns jag fel?

Det kanske går att stänga av i och för sig…

Skickade tillbaka min efter ca 14 dagar. Köpte för jag börjat sova dåligt…..tänkte jag skulle få lite bättre koll på om det verkligen var så, eller bara en känsla…..blev tom värre när Whoopen hela tiden talade om för mig att jag behövde mer/bättre sömn. Låg ständigt back och det blev en stress. Den mätte för mig även en massa oväsentligheter, så lite för dyr pryl att bara lägga i en låda.

Tillbaka
Topp