• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

chimaira

Cartier
Eftersom jag är ett riktigt klantarsel råkade tappa min Mako xl i handfatet och glaset sprack rejält. Skulle vilja lämna in den någonstans eller till någon som kan byta det. Några tips på var?
Bor i Stockholmsområdet.
/c
IMG_8988.JPG
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Eftersom jag är ett riktigt klantarsel råkade tappa min Mako xl i handfatet och glaset sprack rejält. Skulle vilja lämna in den någonstans eller till någon som kan byta det. Några tips på var?
Bor i Stockholmsområdet.
/c
IMG_8988.JPG
Om du inte fixar det själv så kan du nog beställa glaset (safir nu givetvis) sen kan vilken urmakare som helst byta (om de bara kommer över skräcken för japanska klockor).
Finns nog ett gäng här på forum som kan fixa det också.
 

chimaira

Cartier
Om du inte fixar det själv så kan du nog beställa glaset (safir nu givetvis) sen kan vilken urmakare som helst byta (om de bara kommer över skräcken för japanska klockor).
Finns nog ett gäng här på forum som kan fixa det också.
Tack så mycket för tipset! Men nu har jag beställt ett pressverktyg och letar glas för att göra det själv.
/c
 

Nasutoba

Omega
Stor fan av Orient här. Sporty GMT nyligen uppdaterad med Natoband då det snygga original läderbandet aldrig ville sätta sig riktigt och gjorde klockan tung, både visuellt och fysiskt. Enforcern har fått mycket armtid under det knappa året jag haft den. Gillade den så mycket att jag köpte den vita till sonen. Divern i välkänd stil även den lite upplättad med ett somrigt NATO-band.
Som dressklocka använder jag en Seiko Premier SNA583P1, skulle kunna tänka mig en Polaris eller Constellation GMT i svart som komplement.
Men mest av allt suktar jag efter en Somes med grön tavla även om den gamla blå är otroligt fin också. Skulle lätt kunna tänka mig den!
Vad säger ni här, är den nya med semiskeleton (SDK02002F) något att satsa på eller kommer den att bli väldigt outdated?
 

Bilagor

  • DSC01043.JPG
    DSC01043.JPG
    230.5 KB · Visningar: 61
  • IMG_20170708_141539.jpg
    IMG_20170708_141539.jpg
    271.8 KB · Visningar: 63
  • sez07001b0_2 - Kopia.jpg
    sez07001b0_2 - Kopia.jpg
    40.8 KB · Visningar: 62

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Stor fan av Orient här. Sporty GMT nyligen uppdaterad med Natoband då det snygga original läderbandet aldrig ville sätta sig riktigt och gjorde klockan tung, både visuellt och fysiskt. Enforcern har fått mycket armtid under det knappa året jag haft den. Gillade den så mycket att jag köpte den vita till sonen. Divern i välkänd stil även den lite upplättad med ett somrigt NATO-band.
Som dressklocka använder jag en Seiko Premier SNA583P1, skulle kunna tänka mig en Polaris eller Constellation GMT i svart som komplement.
Men mest av allt suktar jag efter en Somes med grön tavla även om den gamla blå är otroligt fin också. Skulle lätt kunna tänka mig den!
Vad säger ni här, är den nya med semiskeleton (SDK02002F) något att satsa på eller kommer den att bli väldigt outdated?

Halva grejen för mig med Somes är bandet. Jag tycker gamla är bland det bästa Orient har gjort, och skulle personligen köpt den.
Köp den på annons här om du kan leva med tredjepartsband och blå tavla. Jag hade gjort det om jag kunnat (leva med det bandet alltså).

Tror du är ensam om Suben och GMT´n här. Kul!
 

Nasutoba

Omega

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ny medlem, har en bit kvar till begärt antal poster innan jag får gå in och diskutera på Köp&sälj. Kanske bra för mig att inte tappa huvudet.
Fast pm till @Birchgrove (hoppas jag inte minns fel nu och det är du som säljer Somes o_O) kan du skicka ändå, om du vill köpa hans klocka. Att du inte kan lägga ut annonser än gör ju inte att du inte kan handla.
Köp och sälj är dessutom stängt för svar i trådarna så där blir det ingen diskussion ändå. :)
 

Nasutoba

Omega
Klockan ifråga är enastående och skulle vara en brutal uppgradering mot en vagt snarlik billighetsklocka jag köpte på Klockmäster för över tio år sedan och som till min stora sorg och förtrytelse slutade fungera i ett tidigt skede av sitt liv.
Men när jag rannsakar mig själv vet jag att jag innerst inne vill ha den nya open heart i grönt. Förutom att få habegäret att tjäna mig (istället för tvärtom) så behöver jag fundera på om den är min stil. Om köpet leder till att jag vill skaffa en Land Rover och en engelsk lantegendom stor som Skåne tror jag att min bankman kan bli lite brysk.
 

Kropoth

Cartier
Förutom att få habegäret att tjäna mig (istället för tvärtom) så behöver jag fundera på om den är min stil. Om köpet leder till att jag vill skaffa en Land Rover och en engelsk lantegendom stor som Skåne tror jag att min bankman kan bli lite brysk.
Hahaha! Välkommen till forumet! Jag hoppas att du blir aktiv här. Då lär jag nominera dig till årets inlägg på KS awards, med det underbara språket!
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Fast pm till @Birchgrove (hoppas jag inte minns fel nu och det är du som säljer Somes o_O) kan du skicka ändå, om du vill köpa hans klocka. Att du inte kan lägga ut annonser än gör ju inte att du inte kan handla.
Köp och sälj är dessutom stängt för svar i trådarna så där blir det ingen diskussion ändå. :)
Korrekt, det är min :)
Och jag har funderat lite på varför den inte har sålts. Men det kanske är som du skriver, att orginalbandet saknas.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Korrekt, det är min :)
Och jag har funderat lite på varför den inte har sålts. Men det kanske är som du skriver, att orginalbandet saknas.
Fattar inte heller riktigt. Jag är ju übernörd och är det en Somes så vill jag har ett Somes-band.
Men klockan är lika bra på det handgjorda bandet du har som på original.
Somes är ju knappast ett jättemärke här heller. Säljs väl inte ens vad jag sett.

Jag har tom letat efter Somes-band att sätta på, men de är jäkligt jobbiga att hitta. Sen är jag inte riktigt säker på att Ebay-band som utger sig för att vara Somes nödvändigtvis är det. Lite för mycket pengar för att chansa.

KS är för litet för utstickande japaner helt enkelt. :)
 
Senast ändrad:

JPSwe

Omega
2-Faktor
Hej på er!
Dåligt med kvartsur i tråden så jag skickar med en bild på en batteriklocka. Vädret var en smula kallt som ni ser på bilden men hoppas att ni kan ta fokus från ägarens kropp och titta på klockan.
Orient.jpg
 

Psykel

Patek
Hej på er!
Dåligt med kvartsur i tråden så jag skickar med en bild på en batteriklocka. Vädret var en smula kallt som ni ser på bilden men hoppas att ni kan ta fokus från ägarens kropp och titta på klockan.
Orient.jpg
Tjusig! Eleganta quartzur från 70-/80-talet tilltalar mig mer och mer, dock främst från en viss konkurrent som inte ska nämnas i den här tråden.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hej på er!
Dåligt med kvartsur i tråden så jag skickar med en bild på en batteriklocka. Vädret var en smula kallt som ni ser på bilden men hoppas att ni kan ta fokus från ägarens kropp och titta på klockan.
Orient.jpg
Ascool och väldigt japansk!

Tjusig! Eleganta quartzur från 70-/80-talet tilltalar mig mer och mer, dock främst från en viss konkurrent som inte ska nämnas i den här tråden.
Äh. Det är lugnt. Vi gillar alla Citizen här. ;)
 

JPSwe

Omega
2-Faktor
Tjusig! Eleganta quartzur från 70-/80-talet tilltalar mig mer och mer, dock främst från en viss konkurrent som inte ska nämnas i den här tråden.
Ehhh. Jag köpte den i mars 1991 från svensk AD, menar du att den redan då var typ 20 år gammal?:banghead: på 80-90 talet var det hett med kvartsur så jag föll för frestelsen att gå från mekaniska ur till batteri, vilket jag ångrar idag. Glömde nämna att den satt fast på armen i de första 20 åren och ser fortfarande fantastisk ut. Tyvärr så har jag efter några flyttar tappat bort extra länkarna så den sitter rätt tajt på armen nu för tiden. Hur exakt går den då kanske någon undrar, Jo jag måste ställa tiden på den var 5 år när batteriet måste bytas.:) Han har en även en nyare släkting i huset.
IMG_20170905_200942.jpg
 
Senast ändrad:

Igge

Panerai
IMG_7922.JPG
IMG_7927.JPG


Var precis nere i källaren och röjde och då stötte jag på denna... Min gamla dykklocka, dvs riktig dykning ingen deskdiving :), den blev dock ganska snabbt utkonkurrerad av dykadatorerna, men den var så vitt jag mins med endå. Grymt bra skick, endast någon repa och ding men inte alls farligt. Gummit är så klart lite torrt och skört, så det ska bytas. Nya batterier och en provtryckning, sen är det bara att köra igen. Till och med lumen fingrar. Gissar att det var någon gång runt sent 80 eller tidigt 90 tal som jag köpte den.
 
Senast ändrad:

Mforce

Vacheron
2-Faktor
IMG_7922.JPG
IMG_7927.JPG


Var precis nere i källaren och röjde och då stötte jag på denna... Min gamla dykklocka, dvs riktig dykning ingen deskdiving :), den blev dock ganska snabbt utkonkurrerad av dykadatorerna, men den var så vitt jag mins med endå. Grymt bra skick, endast någon repa och ding men inte alls farligt. Gummit är så klart lite torrt och skört, så det ska bytas. Nya batterier och en provtryckning, sen är det bara att köra igen. Till och med lumen fingrar. Gissar att det var någon gång runt sent 80 eller tidigt 90 tal som jag köpte den.
Jävlar vad grymt.
Är inte det en keeper är ingenting det.
 

Igge

Panerai
IMG_7922.JPG
IMG_7927.JPG


Var precis nere i källaren och röjde och då stötte jag på denna... Min gamla dykklocka, dvs riktig dykning ingen deskdiving :), den blev dock ganska snabbt utkonkurrerad av dykadatorerna, men den var så vitt jag mins med endå. Grymt bra skick, endast någon repa och ding men inte alls farligt. Gummit är så klart lite torrt och skört, så det ska bytas. Nya batterier och en provtryckning, sen är det bara att köra igen. Till och med lumen fingrar. Gissar att det var någon gång runt sent 80 eller tidigt 90 tal som jag köpte den.

Klart att den ska fixas till. min son villa bära den och det är extra glädjande.
Vart servar man denna typ av klockor i Stockholm, någon ni kan rekommendera? Har hört mycket om Klockmaster. Fins det andra? Jag har endas erfarenhet av Rob och Nymans men dom känns ju inte rätt i detta fall.

/i
 
Topp