• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

par

Patek
2-Faktor
Vad har vi för bra tips på läder till en tank? Givetvis av tunnare modell på lädret, helst inte flera tusen:)
 

evki

Audemars
2-Faktor

Det finns knappt några aftermarket band som passar Cartier viklås - finns några på eBay för den tredje generationen. Annars är du begränsad till skräddarsydda band eller Cartier.

Fluco har fina band, framförallt i cordovan läder som jag kan rekommendera. Dessa skulle funka till törnlåset - bara väja rätt storlek. Spiedel är ett annat märke som gör prisvärda band av gedigen kvalité.
 
  • Like
Reactions: par

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tog faktiskt den spruckna i väntan på en guldare. Tror inte det syns så mkt och boetten ser grym ut tycker jag (även om den nu troligen är polerad, vilket inte jag ser).

Eller jag har rättare sagt lagt ordern, men den måste godkännas av säljaren så är väl viss risk att det skiter sig :)

Tack för alla dina bra tips! Nu kan jag vara lite lugn tills guldcarrén dyker upp...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tog faktiskt den spruckna i väntan på en guldare. Tror inte det syns så mkt och boetten ser grym ut tycker jag (även om den nu troligen är polerad, vilket inte jag ser).

Eller jag har rättare sagt lagt ordern, men den måste godkännas av säljaren så är väl viss risk att det skiter sig :)

Tack för alla dina bra tips! Nu kan jag vara lite lugn tills guldcarrén dyker upp...
Kul! Är faktiskt lite nyfiken på den boetten/länken med då jag tyckte den såg så bra ut. När jag bara tittar på dessa bilder ser jag inte riktigt att ytorna är förvrängda alls, men borde nog titta närmare på den om jämföra med @evki s tokigt fina.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tog faktiskt den spruckna i väntan på en guldare. Tror inte det syns så mkt och boetten ser grym ut tycker jag (även om den nu troligen är polerad, vilket inte jag ser).

Eller jag har rättare sagt lagt ordern, men den måste godkännas av säljaren så är väl viss risk att det skiter sig :)

Tack för alla dina bra tips! Nu kan jag vara lite lugn tills guldcarrén dyker upp...
Kul att du körde på den grattis!
"Köp" knappen finns fortfarande kvar. Men den kanske brukar göra det tills att säljaren accepterat?
Blir typ 20k inklusive frakt, tull och moms? Får man anse som rätt prisvärt idag om skicket är så fint som det ser ut! :)
 
Tog faktiskt den spruckna i väntan på en guldare. Tror inte det syns så mkt och boetten ser grym ut tycker jag (även om den nu troligen är polerad, vilket inte jag ser).

Eller jag har rättare sagt lagt ordern, men den måste godkännas av säljaren så är väl viss risk att det skiter sig :)

Tack för alla dina bra tips! Nu kan jag vara lite lugn tills guldcarrén dyker upp...
Man vet ju aldrig förrän det är helt klart. Har ”köpt” ett ental klockor på c24 bara för att få meddelande om att klockan redan är såld. Annonsen för min nyköpta Tank Normale åkte upp igen så jag utgår från att den som försöker köpa den åker på en nit. Om inte handlaren har en exakt likadan förstås :rolleyes:
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Kul att du körde på den grattis!
"Köp" knappen finns fortfarande kvar. Men den kanske brukar göra det tills att säljaren accepterat?
Blir typ 20k inklusive frakt, tull och moms? Får man anse som rätt prisvärt idag om skicket är så fint som det ser ut! :)

Man vet ju aldrig förrän det är helt klart. Har ”köpt” ett ental klockor på c24 bara för att få meddelande om att klockan redan är såld. Annonsen för min nyköpta Tank Normale åkte upp igen så jag utgår från att den som försöker köpa den åker på en nit. Om inte handlaren har en exakt likadan förstås :rolleyes:

Ja precis, ska inte ropa hej... Får väl veta imorgon :)

Nu stämmer väl inte valutan helt men 14500 + 25%? Typ 18? Händer ju också att man slipper moms av oklar anledning
 

Berling

Cartier
Tog faktiskt den spruckna i väntan på en guldare. Tror inte det syns så mkt och boetten ser grym ut tycker jag (även om den nu troligen är polerad, vilket inte jag ser).

Eller jag har rättare sagt lagt ordern, men den måste godkännas av säljaren så är väl viss risk att det skiter sig :)

Tack för alla dina bra tips! Nu kan jag vara lite lugn tills guldcarrén dyker upp...
Härligt, mycket bra shoppat!
 

evki

Audemars
2-Faktor
Det jag blev osäker på, @evki har säkert koll vad som gäller för 12+12.

Nu är jag hjärntrött efter den långa semestern så ni får räkna själva :)

_3305380.JPG
 

evki

Audemars
2-Faktor
Det är en Chambord ref 10715 med ett manuellt verk, tror det är ett ETA till största sannolikhet. Runt 27x27mm utan luggar. Paris stämplad. Tyvärr är kronan utbytt till stor säkerhet, den ska ha en lite rundare modell. Gissar den är runt mitten -70 men inte fördjupat mig där än

Hur vet du att det är just ref 10715? Står det i certet eller på boetten kanske? Det är väldigt svårt att ta reda på Cartier ref från denna period därav blir jag ganska nyfiken.
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Hur vet du att det är just ref 10715? Står det i certet eller på boetten kanske? Det är väldigt svårt att ta reda på Cartier ref från denna period därav blir jag ganska nyfiken.
Den påminner om 10751 som ser likadan ut i mina ögon? Boetten säger 10715 däremot och hittat någon mer märkt med samma
 

evki

Audemars
2-Faktor
Den påminner om 10751 som ser likadan ut i mina ögon? Boetten säger 10715 däremot och hittat någon mer märkt med samma

Ok, så det är en del av serienumret - då är det samma "system" som jag har stöttat på när folk försöker kategorisera äldre cartier.
Problemet är att samma "ref" kan beteckna väldigt olika modeller - mina Tank LC och Normale båda börjar på 780 - urverket. Frågan om resterande siffror har någon betydelse eller om de är enart ett serienummer har jag inte hittat något svar på.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok, så det är en del av serienumret - då är det samma "system" som jag har stöttat på när folk försöker kategorisera äldre cartier.
Problemet är att samma "ref" kan beteckna väldigt olika modeller - mina Tank LC och Normale båda börjar på 780 - urverket. Frågan om resterande siffror har någon betydelse eller om de är enart ett serienummer har jag inte hittat något svar på.
Är inte referensnummret lite längre än så? Eller är det bara tillfällighet att jag fått mer relevanta träffar när jag inkluderat fler. Har inte riktigt lagt tid på detta kan erkännas.
 
Topp