• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

På en Forstner ladder lenke. :)

IMG_9430.jpeg

IMG_9431.jpeg

IMG_9432.jpeg

IMG_9433.jpeg

Vad säger ni om nya 40.5 dykaren vs denna Seiko? För nackdelar?

Designmässigt skulle jag personligen välja Seiko utav dessa två då jag tycker den har mera karaktär, däremot håller jag med gällande urverket, där skulle jag hellre gå på Powermatic 80 (har haft flera som presterat mycket bra). Båda är ju väldigt prisvärda lätt beggade annars, om du inte måste ha nytt.

Definitivt snygg! Men seikos urverk har mycket sämre tidshållning: -15 till +25 s per dag är den officiella specifikationen för urverket, vilket är ganska uselt för en klocka som kostar 16 lax. Vet inte vad powermatic 80’s officiella tolerans är, men det jag har erfarit själv och hört från andra är att det diffar en till ett par sekunder per dag.
Powermatic 80-verket är lite speciellt i det motto att det har en laserbalanserad balans. Det sitter två vikter på balansen som är justerbara, justeringen görs som sagt med laser på fabriken. Det är det som gör att de går så stabilt och exakt. Svårigheten kommer om de ska ruckas, det är svårt. Men de går oftast så bra och stabilt att det inte behövs.

Jag hade tagit den nya Certinan över den där Seikon alla dagar i veckan. Må vara att Seikon har finare och mer välarbetad boett och visare, men länken är inte bättre och gången är ett skämt på Seikon. I min värld är den värd ca hälften av vad de vill ha för den.

Tillbaka
Topp