Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det stämmer, jag har nog provat det mesta nuVad tycker du om den? Om jag inte missminner mig har du haft 38mm och 43mm också? Träffar den här sweet spot med storleken?
Kul! Håller tummarna för att den dyker upp i en "vanlig" svart.Det stämmer, jag har nog provat det mesta nuDen här sitter riktigt bra men seikos länk på ex spb185 är skönare men denna känns mer premium, ja hela klockan faktiskt.
![]()
Klockmaster Fältöversten.Är det någon som vet om det finns någon butik i Stockholmsområdet som har nya Certina DS Action Diver 40,5 mm i lager så att man kan klämma och känna lite?
Vet du vilka modeller/färger de har?Klockmaster Fältöversten.
- Tyvärr inte, beror nog på vad de sålt.Vet du vilka modeller/färger de har?
Gillar egentligen också clean svart men den här livar upp lite. Få se hur länge jag tycker detKul! Håller tummarna för att den dyker upp i en "vanlig" svart.
Vad tycker du om den? Om jag inte missminner mig har du haft 38mm och 43mm också? Träffar den här sweet spot med storleken?
40,5 bör den vara för att vara exakt.Är den 40mm?
Visst är dom amazing! Jag har samma erfarenhet - håller bättre tid än min pelagos.Roligt med urverken i dessa. Helt galet bra precision. Diffar mindre än sekunden per dygn.
Tänk om Seiko kunde ta och lära sig ett och annat av dessa.
![]()
Roligt med urverken i dessa. Helt galet bra precision. Diffar mindre än sekunden per dygn.
![]()
Poängen med dem är inte bara att de går väldigt bra, de går egentligen framförallt allt väldigt konstant oavsett orientering av klockan.Dröjer nog tyvärr innan Seiko ändrar till free sprung balance urverk i sina billigare klockor runt 10000 sek men dom går ju att rucka så dom går nästan lika bra som ett PM80 men jag håller med, sjukt bra precision för dom pengarna![]()
Dom går att justera men är inte lika enkelt som på ett urverk med en juster-arm. Powermatic är reglerade i fabrik med laser.Jag är också fan av PM såklart, men är inte baksidan av myntet att det är svårt/omöjligt att fixa till om det blir ofas? Rätta mig gärna om fel.
Menar det, så om något sker, ett fall eller liknande, då är det verksbyte som gäller?Dom går att justera men är inte lika enkelt som på ett urverk med en juster-arm. Powermatic är reglerade i fabrik med laser.
Dom går att serva men jag tror att många köper nya urverk istället.Menar det, så om något sker, ett fall eller liknande, då är det verksbyte som gäller?
Tror verket byts rakt av, kostar typ drygt 2000kr med service enligt certinas hemsida.Menar det, så om något sker, ett fall eller liknande, då är det verksbyte som gäller?
Verkar lovande. Funderar på att prova deras nya dykare i titan.Roligt med urverken i dessa. Helt galet bra precision. Diffar mindre än sekunden per dygn.
![]()
Nog en trevlig klocka.Verkar lovande. Funderar på att prova deras nya dykare i titan.
DS Action Diver 40.5mm Powermatic 80 : Schweiziska klockor | Certina
Upptäck DS Action Diver 40.5mm Powermatic 80 - C048.407.44.041.00 ➽ Schweizisk klocka ✓ Hitta en återförsäljare nära digwww.certina.com
Repor och naturliga bruksspår är jag helt fine med. Längesedan jag hade en Certina men den här modellen har väckt mitt intresse.Nog en trevlig klocka.
Värt att veta, som alltid med titan, är att det är lätt att repa. Inte en showstopper, men ändå.
Men om man är sån lagd är det busenkelt att borsta den själv om man har köpt på sig rätt verktyg. Jag gjorde det med min innan jag stoppade undan den sist. När den sen får ligga till sig lite oxiderar ytan något och jag skulle nästan tro att många skulle ta den för snudd på oanvänd.
Jag håller med om att de går ganska konstant. Spelar ingen större roll hur jag lägger den under natten. Avvikelsen blir ungefär den samma i alla fall.Poängen med dem är inte bara att de går väldigt bra, de går egentligen framförallt allt väldigt konstant oavsett orientering av klockan.
Jämför med en Seiko, där får man noggrant balansera in gången så att medlet är typ noll. Det blir aldrig mer än halvbra. Med Certinan behöver man inte ens bry sig! Den är helt enkelt galet bra sett till sitt pris.