• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Dagens träningskompis
IMG_0673.jpeg

Tacksamt att den tar 18-mm band, fint sommargummi på😎

Roligt med urverken i dessa. Helt galet bra precision. Diffar mindre än sekunden per dygn.
Tänk om Seiko kunde ta och lära sig ett och annat av dessa.

20250706_220126.jpg

Dröjer nog tyvärr innan Seiko ändrar till free sprung balance urverk i sina billigare klockor runt 10000 sek men dom går ju att rucka så dom går nästan lika bra som ett PM80 men jag håller med, sjukt bra precision för dom pengarna 👍👍

Dröjer nog tyvärr innan Seiko ändrar till free sprung balance urverk i sina billigare klockor runt 10000 sek men dom går ju att rucka så dom går nästan lika bra som ett PM80 men jag håller med, sjukt bra precision för dom pengarna 👍👍
Poängen med dem är inte bara att de går väldigt bra, de går egentligen framförallt allt väldigt konstant oavsett orientering av klockan.
Jämför med en Seiko, där får man noggrant balansera in gången så att medlet är typ noll. Det blir aldrig mer än halvbra. Med Certinan behöver man inte ens bry sig! Den är helt enkelt galet bra sett till sitt pris.

Jag är också fan av PM såklart, men är inte baksidan av myntet att det är svårt/omöjligt att fixa till om det blir ofas? Rätta mig gärna om fel.

Verkar lovande. Funderar på att prova deras nya dykare i titan.
Nog en trevlig klocka.
Värt att veta, som alltid med titan, är att det är lätt att repa. Inte en showstopper, men ändå.
Men om man är sån lagd är det busenkelt att borsta den själv om man har köpt på sig rätt verktyg. Jag gjorde det med min innan jag stoppade undan den sist. När den sen får ligga till sig lite oxiderar ytan något och jag skulle nästan tro att många skulle ta den för snudd på oanvänd.

Nog en trevlig klocka.
Värt att veta, som alltid med titan, är att det är lätt att repa. Inte en showstopper, men ändå.
Men om man är sån lagd är det busenkelt att borsta den själv om man har köpt på sig rätt verktyg. Jag gjorde det med min innan jag stoppade undan den sist. När den sen får ligga till sig lite oxiderar ytan något och jag skulle nästan tro att många skulle ta den för snudd på oanvänd.
Repor och naturliga bruksspår är jag helt fine med. Längesedan jag hade en Certina men den här modellen har väckt mitt intresse.

Poängen med dem är inte bara att de går väldigt bra, de går egentligen framförallt allt väldigt konstant oavsett orientering av klockan.
Jämför med en Seiko, där får man noggrant balansera in gången så att medlet är typ noll. Det blir aldrig mer än halvbra. Med Certinan behöver man inte ens bry sig! Den är helt enkelt galet bra sett till sitt pris.
Jag håller med om att de går ganska konstant. Spelar ingen större roll hur jag lägger den under natten. Avvikelsen blir ungefär den samma i alla fall. 👍

Jag har loggat gångavvikelse med diverse appar sedan jag köpte min 38'a. Tagit in all data och plottat trenden i Excel.
Varje punkt är avvikelsen i s/d till närmaste mätningen innan. Ibland går det ett dygn mellan mätningar, ibland många dygn. Nu går den typ 4-5 s/d fort.

Screenshot 2025-07-12 at 10.11.20.png

Tillbaka
Topp