• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Halda-tråden

Håller helt med dig om att vi ska vara stolta över vår svenska klockkultur. Över hälften var mina klockor kommer från just Sverige och majoriteten är SS. Är även intresserad av att skaffa en Halda men tillfället och ekonomin är inte varit rätt. Håller även på i detta nu att forska lite kring Victor Kullberg där jag även vill införskaffa någon av hans skeppskronometrar som med jämna mellanrum kommer ut på auktion. Ett fickur hade även suttit fint men dessa är inte helt lätt att komma åt...
Kullbergs kronometrar är så otroligt eleganta tycker jag själv! Underbar del av svensk mikromekanisk historia!

Ja då var det typ samma som mig i pengar. Men hur tänkte du då? Jag menar du nämnde anrhandsvärdet, den har ju redan tappat en väldigt stor del av värdet. Att den skulle sjunka ytterligare är väl ingen större risk?

Jag tackade nej till erbjudandet för jag helt enkelt inte gillade klockan, jag tyckte inte om designen.

Sedan var det ju mycket snack om att Svend Andersen designat och tillverkat den mekaniska modulen, jag tyckte det så rät billigt ut och det enda jag såg i utsmyckning var hans namn på rotorn. Det var inget perlage eller dylika, såg rätt grovhugget ut för en klocka för över 100.000 kronor.

2500734729_5.jpg
Minns att jag tyckte betydligt bättre om Space Discovery än racing-klockan när båda hade kommit ut och framförallt så var det den mekaniska modulen till Space Discovery som jag tyckte var hur cool som helst. Nu när åren har gått och jag ändå fått tillfälle att prova lite olika klockor ser jag bilden ovan och blir bara besviken. Urverket ser "billigt" ut, och inte alls sådär high-tech och premium som jag mindes den...

När en svensk klocktillverkare släpper ädelmetall måste det uppmärksammas!

121493775_3511265725561015_3764372879337196300_o.jpg

Så brutalt snygg! Så fin! Kan till och med säga att den är finare än en av mina favoritklockor, YM40 (som finns i ett utseendemässigt liknande utförande - denna är dock finare!)

När en svensk klocktillverkare släpper ädelmetall måste det uppmärksammas!

121493775_3511265725561015_3764372879337196300_o.jpg

Den hade jag helt missat! Det säger kanske något också om Haldas marknadsföring om jag som klocknörd och verkligen vill älska varumärket har missat detta släppet.

Inte riktigt min stil, men visst väcker den lita ha-begär!

Jag tycker Halda Space Discovery verkar väldigt interessant..

Jag har kikat runt och ser de inte just till salu alls, vart hittar ni dessa för <20.000:-?

Skicka gärna PM om ni inte vill posta det här!

Jag har flera Sjöö Sandström och det är ju helt naturligt med en Halda i samlingen.

//GF

Jag tycker Halda Space Discovery verkar väldigt interessant..

Jag har kikat runt och ser de inte just till salu alls, vart hittar ni dessa för <20.000:-?

Skicka gärna PM om ni inte vill posta det här!

Jag har flera Sjöö Sandström och det är ju helt naturligt med en Halda i samlingen.

//GF

Kolla auktioner, gick en på Sthlm Auktionsverk för 18 för några år sedan, dem brukar komma ut då och då.

Väcker denna tråd till liv med den enkla fråga, är Halda fortfarande aktiva och säljer klockor? Är det några nya modeller på gång?

Vad är grejen här, månntro?
Klockan marknadsförs som Halda, men all tillgänglig information kommer från fiskerelaterade sajter, så det är inte särskilt utförlig information för klocknördar.
Finns det någon som har sett pjäsen i verkligheten? Kommer den verkligen från Halda / Epoch?

Bilagor

• 3B3B3D23-18FB-45EC-B3E8-8D42CDF7A17E.jpeg
    3B3B3D23-18FB-45EC-B3E8-8D42CDF7A17E.jpeg
    60.5 KB · Visningar: 33
  • EB9580C5-C81A-4DF4-8664-F609ABC47154.jpeg
    EB9580C5-C81A-4DF4-8664-F609ABC47154.jpeg
    30.9 KB · Visningar: 32
  • 173810C5-2506-4AFB-9036-F224A1C29BDB.jpeg
    173810C5-2506-4AFB-9036-F224A1C29BDB.jpeg
    129.7 KB · Visningar: 31
Vad är grejen här, månntro?
Klockan marknadsförs som Halda, men all tillgänglig information kommer från fiskerelaterade sajter, så det är inte särskilt utförlig information för klocknördar.
Finns det någon som har sett pjäsen i verkligheten? Kommer den verkligen från Halda / Epoch?

Kanske är jag som är korkad, men vad har detta med Halda att göra??

1) Klockan är gjord av nya företaget Halda
2) ABU är sprunget ur gamla företaget Halda

Fick för övrigt svar på e-mail från Halda idag. Ja, klockan gjordes av dem på beställning från Abu-Garcia. Den är dock inte märkt med vare sig Halda eller Epoch.
Ingen ytterligare info om klockan än så länge.

Okej, någon har sett den i verkligheten. Så bra. Hur kändes den?
Det tillför förtroende att Epoch har gjort den och att den således borde tämligen gedigen. Var den stor, tung, bra / dålig detaljarbete? Några intryck?

Vid första ögonkastet var jag lite rädd att det kunde vara en billig reklamklocka. Tror över huvudtaget inte mycket på numrerade så kallade samlarset, såvida inte klockan utgör typ 90% av värdet.

Okej, någon har sett den i verkligheten. Så bra. Hur kändes den?
Det tillför förtroende att Epoch har gjort den och att den således borde tämligen gedigen. Var den stor, tung, bra / dålig detaljarbete? Några intryck?

Vid första ögonkastet var jag lite rädd att det kunde vara en billig reklamklocka. Tror över huvudtaget inte mycket på numrerade så kallade samlarset, såvida inte klockan utgör typ 90% av värdet.
Det jag reagerade först och främst på var att den var för stor och klumpig för mig då jag gillar lite mer slimmade ur som vardagsklockor. Men sedan kräver såklart 1000m vattenresistens en hel del stål och boetthöjd.

I detta fallet utgör väl klockan inte 90% av värdet och jag tror heller inte att denna boxen först och främst är tänkt att appellera till klocknördar utan istället till sportfiskenördar som vill ha något fint pianolackat att ställa i bokhyllan eller liknande. Annars borde t.ex. Eqotime gjort någon form av presentation på hemsidan, alternativt ett pressmeddelande på Klocksnack.

Någon som vet vart man får tag i en Halda till bra pris? Är peppad på den där space modellen men har inte sett någon alls till försvarbart pris. Jag vet de brukar gå för 30.000:- ibland men hittar inget :(

Någon som har förslag?

/gf

Någon som vet vart man får tag i en Halda till bra pris? Är peppad på den där space modellen men har inte sett någon alls till försvarbart pris. Jag vet de brukar gå för 30.000:- ibland men hittar inget :(

Någon som har förslag?

/gf

Har sett dem gå för 18-22k som du kan läsa om här i tråden. Kolla auktioner och dylika. Ligger en osåld sedan länge på LW för 50, vilket den aldrig kommer inbringa.

någon som äger en halda space här?

Vad är normalt anledningen när det automatiska urverket inte längre går? Är detta ett känt fel? (Trög olja eller fett/olja som härdat?)

Vad kostar en fullservice på dessa ur?

kan man endast göra en bra service hos Sjöö / halda eller finns det fler aktörer som är lika duktiga eller bättre?

någon som äger en halda space här?

Vad är normalt anledningen när det automatiska urverket inte längre går? Är detta ett känt fel? (Trög olja eller fett/olja som härdat?)

Vad kostar en fullservice på dessa ur?

kan man endast göra en bra service hos Sjöö / halda eller finns det fler aktörer som är lika duktiga eller bättre?
Det beror på vad som hänt med klockan. Ser den sliten ut och har rent av hack eller kraftiga märken på boetten, så skulle det kunna vara så att den har stötskador i sig. Det händer men är inte den vanligaste anledningen till att klockan behöver service.
Vanligare är att klockan behöver en rengöring invändigt vilket är vad som vanligen sker på en service. Man tar isär, rengör och smörjer urverket.
Beroende på slitagenivå kan det även behöva bytas vissa delar, kanske fjädern och någon axel. Det ser urmakaren när denne öppnar klockan.

Det finns mängder av duktiga urmakare. Tidlösa Ur I Uppsala är bra att ha att göra med t ex. Om jag skulle gissa på servicekostnad så skulle jag säga ca 5-6k.

Tillbaka
Topp