• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Helvetia-tråden

Miljöran

Breitling
Hej
Oj vad nostalgisk jag blev helt plötsligt. Jag fick min första klocka av pappa när jag var 8 år. När jag var 17-18 (Bör ha varit 68 -69 typ) köpte jag min första klocka. En Helvetia Kronograf. Den hängde med i många år med god tidhållning. Efter några år stannade stoppuret vid ca. 20 minuter. Jag gick aldrig till urmakaren med den. Jag har tänkt tillbaka på den då och då. Saknar den nog ibland. Sån't där nostaliskt som trillar över en då och då.
Den var väldigt snygg. Blå urtavla. Men det var fyra knappar utöver kronan. Två knappar på var sida. (Vrken Valjoux eller Venus hade väl ett sådant arrangemang?)
Klockan annonserades flitigt på baksidan av nästan varenda veckotidning på den tiden. Det var där jag föll för den. Hur jag letar kan jag inte hitta några idag.
Är det någon som känner igen beskrivningen och kan hjälpa mig att identifiera den?
Göran
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Bumpar tråden så här två år senare. Väl värt att läsa historien i ursprungsinlägget. Häftig historia bakom Helvetia. Denna kom igår och jag ska serva denna själv tänkte jag, Valjoux 7750. Kommer lite bilder så småningom. Riktigt cool klocka tycker jag!
IMG_9544.jpeg
IMG_9543.jpeg
 
Hej, jag är glad att den här tråden fortfarande finns kvar. Mycket av historien i den ursprungliga tråden är fel men vid den tiden var inte mycket känt om Helvetia. De var inte förfader till Omega och var alltid ett separat företag och var aldrig en del av AUSAG. Ta en titt på min sida här för Helvetias historia och fortsätt publicera dina klockor!

https://www.helvetiahistory.co.uk/history
 
Topp