• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den skamliga tråden - Klockor vi känner oss lite smutsiga inför

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Fler än jag som känner ett styng av självförakt inför trånandet efter vissa klockor? Bildgooglar i smyg på den här hiskeliga skapelsen. För mycket av allt, på ett närmast oanständigt sätt. Som en tunnbrödsrulle med både räksallad och gurkmajonäs. Kommer att klicka hem den på fyllan, och direkt ångra mig när den väl dyker upp.
38EA8AD8-8A28-4553-8544-90AFD97288AF.jpeg

Bara att erkänna att vissa klockor har man en osund relation till. Någon som känner igen sig?

Senast ändrad:
Det behöver inte vara klockan som är fel. Det kan också bero på att man har för lite arm t. ex. Som 47 mm Panerai på spagettiarm. Hur mycket man än är säker på att proportionerna på tavlan är helt rätt på en 47 mm Panerai så blandar man in proportionerna mellan sin egna arm och boettstorleken så fort man tar på sig den. Sånt kan ge en märklig hata/älska-känsla beroende på om man tar in alla proportioner, tavlan, boett och/eller arm. Den känslan gäller iofs alla klockor.
201809041536058571410_副本_副本.jpg
Panerai_shop_online_limited_edition_PAM_00790_PAM00791_Quera__3_.jpg

Senast ändrad:
Haha jag stöttar dig! Du vill ha en hustru men kan inte släppa älskarinnan! Mitt råd till dig: båda!

Det behöver inte vara klockan som är fel. Det kan också bero på att man har för lite arm t. ex. Som 47 mm Panerai på spagettiarm. Hur mycket man än är säkert på att proportionerna på tavlan är helt rätt på en 47 mm Panerai så blandar man in proportionerna mellan sin egna arm och boettstorleken så fort man tar på sig den. Sånt kan ge en märklig hata/älska-känsla beroende på om man tar in alla proportioner, tavlans eller boett och arm. Den känslan gäller iofs alla klockor.
Det är fan inget konstigt.. jag kan i mitt liv inte förstå vem som betalar mer för en 47mm än en 44mm men sen... tittar jag ner... på mina spagettiarmsr 😭

Det är fan inget konstigt.. jag kan i mitt liv inte förstå vem som betalar mer för en 47mm än en 44mm men sen... tittar jag ner... på mina spagettiarmsr 😭
Jag syftar på visuella proportioner, inte på kostnaden. Det skiljer inget speciellt mellan 44 och 47 mm i rena pengar. Det finns dyra 44 mm och dyra 47 mm och tvärtom.

Jag syftar på visuella proportioner, inte på kostnaden. Det skiljer inget speciellt mellan 44 och 47 mm i rena pengar. Det finns dyra 44 mm och dyra 47 mm och tvärtom.
Fast i mitt bamseland blir jag hela tiden påminnd om att jag är en kontorsråtta med armleder som en vandrande pinne!

Det behöver inte vara klockan som är fel. Det kan också bero på att man har för lite arm t. ex. Som 47 mm Panerai på spagettiarm. Hur mycket man än är säkert på att proportionerna på tavlan är helt rätt på en 47 mm Panerai så blandar man in proportionerna mellan sin egna arm och boettstorleken så fort man tar på sig den. Sånt kan ge en märklig hata/älska-känsla beroende på om man tar in alla proportioner, tavlans eller boett och arm. Den känslan gäller iofs alla klockor.
Tycker att fler borde reflektera över detta. Alla klockor passar inte alla handleder. Vissa ska dock prompt ha en viss modell ändå, fastän det det ser knasigt ut när luggarna sticker ut.

Du skulle aldrig köpa ett par för stora skor, eller en för stor skjorta?

50D2C6D3-A13E-4931-AD26-663B59F4C91B.jpeg

Tycker att fler borde reflektera över detta. Alla klockor passar inte alla handleder. Vissa ska dock prompt ha en viss modell ändå, fastän det det ser knasigt ut när luggarna sticker ut.

Du skulle aldrig köpa ett par för stora skor, eller en för stor skjorta?

50D2C6D3-A13E-4931-AD26-663B59F4C91B.jpeg
Självklart köper man stlk 54 nike air! Wtf u smokin?

Fler än jag som känner ett stygn av självförakt inför trånandet efter vissa klockor? Bildgooglar i smyg på den här hiskeliga skapelsen. För mycket av allt, på ett närmast oanständigt sätt. Som en tunnbrödsrulle med både räksallad och gurkmajonäs. Kommer att klicka hem den på fyllan, och direkt ångra mig när den väl dyker upp.
38EA8AD8-8A28-4553-8544-90AFD97288AF.jpeg

Bara att erkänna att vissa klockor har man en osund relation till. Någon som känner igen sig?

Återkommer ständigt i googlandet till Corum - troligtvis det minst älskade märket på forumet. För stora, vulgära och det bästa sättet att kasta pengarna i sjön, åtminstone vid nyköp. Tvåton med kolfiber, där kan man snacka om extra allt :) Min perfekta semester på Rivieran-klocka.

Gissar att dragningskraften ligger i att det var en av de första lyxigare klockor som jag blev uppmärksammad på under det glada 90-talet.

Corum-Admiral-Legend-42-Chronograph-Watches.jpg
Skärmavbild 2020-12-19 kl. 08.04.33.png

Senast ändrad:
Kollat på den här några år nu. Får se om jag släpper sargen någon gång. Skulle nog inte vara helt bekväm att använda den. Ganska vulgo. Men den är kul!
4094C207-3B83-4B49-9862-66EC82020444.jpeg

Ingen kan väl säga annat än att det är något friskt över Alain Silberstiens design. En Alain Silberstein rör upp helt andra känslor än en mainstreamklocka. Jag har följt märket ett tag för jag är själv sugen. Här är Alian himself. Det är svårt att låta bli att skratta med. :)

arton1004089241-3bb71.jpg
alain-silberstein-close.jpg

Återkommer ständigt i googlandet till Corum - troligtvis det minst älskade märket på forumet. För stora, vulgära och det bästa sättet att kasta pengarna i sjön, åtminstone vid nyköp. Tvåton med kolfiber, där kan man snacka om extra allt :) Min perfekta semester på Rivieran-klocka.

Gissar att dragningskraften ligger i att det var en av de första lyxigare klockor som jag blev uppmärksammad på under det glada 90-talet.

Corum-Admiral-Legend-42-Chronograph-Watches.jpg
Skärmavbild 2020-12-19 kl. 08.04.33.png

Det stämmer nog bra det du skriver om Corums andrahandsvärde, om man tänker den svenska marknaden. Ska man hålla på med Corum ska man nog båda söka, köpa och sälja på den globala marknaden. Blir det en Corum för min del, blir det Shakespeare.
1c5fac6779724b5abf5e10868b45fb99--william-shakespeare-corum.jpg

Haha bra tråd, jag har tittat på denna klocka flertal ggr och nära klicka hem sena fredag/lördag kvällar. Istället impulsköpte jag den nykter under arbetstid i butik (första klockan jag köpt med munskydd på🤣)
3CA77C64-5FD7-40D7-B707-BF81B6B30485.jpeg

La ut den på K&S samma kväll. Ingen vill köpa den.

Senast ändrad:
Det stämmer nog bra det du skriver om Corums andrahandsvärde, om man tänker den svenska marknaden. Ska man hålla på med Corum ska man nog båda söka, köpa och sälja på den globala marknaden. Blir det en Corum för min del, blir det Shakespeare.
1c5fac6779724b5abf5e10868b45fb99--william-shakespeare-corum.jpg
Den där var ju stört kul! Klassisk, nja men kul ja.

EDIT: Hmm, fast nja, 54 KSEK på C24, känns ju ändå ganska magstarkt.

Den där var ju stört kul! Klassisk, nja men kul ja.

EDIT: Hmm, fast nja, 54 KSEK på C24, känns ju ändå ganska magstarkt.
Jo, det beror på vilken hatt man har på sig. Ser man löpandebandklockor gå för över 100K så är en så här smal produktion med handpåläggning värt priset i kronor plus värdet för det unika i hantverket som för med sig själ, litteraturhistoria från en person som påverkade samhället väldigt mycket på den tid Shakespeare verkade, det roliga och viktiga i att det finns en mångfald. Den är i vitguld dessutom vilket gör den än mer prisvärd. Som trådstartaren säger, söker han efter något som framkallar ett självförakt. Det behöver inte kännas smutsigt om man väljer att mixa ihop flera till synes motstridiga känslor på ett sånt sätt att det tillsammans blir behagligt.

Jo, det beror på vilken hatt man har på sig. Ser man löpandebandklockor gå för över 100K så är en så här smal produktion med handpåläggning värt priset i kronor plus värdet för det unika i hantverket som för med sig själ, litteraturhistoria från en person som påverkade samhället väldigt mycket på den tid Shakespeare verkade, det roliga och viktiga i att det finns en mångfald. Den är i vitguld dessutom vilket gör den än mer prisvärd. Som trådstartaren säger, söker han efter något som framkallar ett självförakt. Det behöver inte kännas smutsigt om man väljer att mixa ihop flera till synes motstridiga känslor på ett sånt sätt att det tillsammans blir behagligt.
För trådens syfte ser jag logiken 100% att du hade den som ett case att fundera kring, så inget ont där.

Tillbaka
Topp