Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Spindlar är kul
![]()
Galet fina foton här. Inspirerande.
Fotografikonsten är jag är sugen på att lära mig. Någon här som har snabba råd om var jag ska börja? Har någon typ av systemkamera hemma av billigare modell - om det är nu är relevant.
Galet fina foton här. Inspirerande.
Fotografikonsten är jag är sugen på att lära mig. Någon här som har snabba råd om var jag ska börja? Har någon typ av systemkamera hemma av billigare modell - om det är nu är relevant.
- Köp Adobe Lightroom och lär dig grunderna i det för det en är fantastiskt prisvärd (billig) produkt för "framkallning". Man ska alltid sträva efter att behöva göra så lite postprod. som möjligt eftersom det kan vara tidsödande, men det finns så mycket och små saker man kan fixa och trixa med i en produkt som Lightroom som lyfter bilderna att det är svårt att vara utan tycker jag.
Kanonbra råd! Med tanke på hur mycket man ofta lägger ner på denna hobby så är Lightroom en väldigt liten investering. Visst krävs det lite tid för att lära sig hur man får ut det mesta från råfiler (eller ens få de att se lika bra ut som en out-of-camera jpeg) men det är värt det i längden. Sedan att kunna t.ex. dammfixa ett foto och sedan klona samma fix (då dammet är på samma ställe i varje foto) på alla andra importerade filer är underbart.
(En observation ang. Lightroom och råfiler: Det är enorm skillnad på filen från kameror med och utan antialiasing filter. På min X100 (som har AA filter) så är råfilen ganska blaskig och behöver en hel del extra kontrast och skärpa för att vara duglig, men filerna från min M8 behöver oftast inget annat än justering av vitbalansen (alltså, jag kan ta tio foton samtidigt av något och få tio vilt skilda "auto" vitbalanser, M8an är helt värdelös i den aspekten även om den är underbar i andra).)
Servicehistorik okänd men går bra och inget som tyder på defekt.Hittade en vacker 740(?) på väg till jobbet idag. Behöver bara lite polering...
![]()