• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Mor har fått en stressless Paris, far ska köpa en jetson med pall. När jag och sambon flyttar större ska det allt bli en ordentligt skön loungemöbel!
20230122_153723.jpg
 

JeppeH

Omega
Är ute efter ett sideboard i denna stil gärna teak, att använda som TV-bänk. Men har en ganska tight plats där TVn står så den får gärna vara max 140cm bred, de flesta jag hittar verkar vara 170-200cm.
item_36541_668e5c8071.jpeg
{E3B180FB-65BD-48FC-9E7F-8CC3550C3085}.jpeg
Skärmavbild 2023-01-14 kl. 20.04.03.png
Skärmavbild 2023-01-14 kl. 20.02.49.png

Någon som har tips på speciell tillverkare, auktionssida/säljare eller sökterm för att hitta?
Och vad får man räkna med för pengar? Avslutade auktioner rör dig sig oftast om 1-3k medans "handlare" begär 5-siffriga belopp.
Vi har den översta här hemma. Den är 160 cm och som du är inne på kan det nog bli svårt att hitta ner mot 140 cm. Sök bara på teak på typ Market place, blocket och auktionssidorna. Tror vi gav 2000 kr för några år sen. Skicket var dock över förväntan. Såg en likadan på en flashig auktionssida för typ 9000 kr men den gick inte iväg.. idag kanske 3-4 000 kr för en fin?
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Är ute efter ett sideboard i denna stil gärna teak, att använda som TV-bänk. Men har en ganska tight plats där TVn står så den får gärna vara max 140cm bred, de flesta jag hittar verkar vara 170-200cm.
item_36541_668e5c8071.jpeg
{E3B180FB-65BD-48FC-9E7F-8CC3550C3085}.jpeg
Skärmavbild 2023-01-14 kl. 20.04.03.png
Skärmavbild 2023-01-14 kl. 20.02.49.png

Någon som har tips på speciell tillverkare, auktionssida/säljare eller sökterm för att hitta?
Och vad får man räkna med för pengar? Avslutade auktioner rör dig sig oftast om 1-3k medans "handlare" begär 5-siffriga belopp.
Bör bara vara att söka efter "Sideboard/Skänk i teak". De varianter du länkat bilder på kan du hitta på blocket för ~800-2000 beroende på säljare. Något dyrare hos handlare. Ofta dussinmöbler i billigare trä och enklare fanér. De danska håller generellt sett bättre kvalitet i både hantverk och material och kostar därefter.

Var hos en handlare senast igår. Bifogar några bilder på ett fint Svend Aage Madsen dom sålde. 20k. Dyrt kan man spontant känna, men jävlar vad mycket mer möbel man får än att köpa något nytt och massproducerat från Nordiska Galleriet.

0D9A9894.jpeg

0D9A9819.jpeg
0D9A9792.jpeg
 
Senast ändrad:

JakobM

Omega
2-Faktor
Är ute efter ett sideboard i denna stil gärna teak, att använda som TV-bänk. Men har en ganska tight plats där TVn står så den får gärna vara max 140cm bred, de flesta jag hittar verkar vara 170-200cm.
item_36541_668e5c8071.jpeg
{E3B180FB-65BD-48FC-9E7F-8CC3550C3085}.jpeg
Skärmavbild 2023-01-14 kl. 20.04.03.png
Skärmavbild 2023-01-14 kl. 20.02.49.png

Någon som har tips på speciell tillverkare, auktionssida/säljare eller sökterm för att hitta?
Och vad får man räkna med för pengar? Avslutade auktioner rör dig sig oftast om 1-3k medans "handlare" begär 5-siffriga belopp.
Hej!

Med risk för att vara sen på bollen. Den här rackaren är 140 cm bred.

 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tack för allas hjälp, jag lyckades faktiskt hitta en 120cm bred i teak med perfekta proportioner för ändamålet och i den stil jag var ute efter.
Också kul med den utfällbara skivan, någon som vet vad meningen för dessa var? Gissningsvis så är detta från 50 eller 60-talet?
IMG_9162.jpg
IMG_9165.jpg
IMG_9164.jpg
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Är ute efter ett sideboard i denna stil gärna teak, att använda som TV-bänk. Men har en ganska tight plats där TVn står så den får gärna vara max 140cm bred, de flesta jag hittar verkar vara 170-200cm.
item_36541_668e5c8071.jpeg
{E3B180FB-65BD-48FC-9E7F-8CC3550C3085}.jpeg
Skärmavbild 2023-01-14 kl. 20.04.03.png
Skärmavbild 2023-01-14 kl. 20.02.49.png

Någon som har tips på speciell tillverkare, auktionssida/säljare eller sökterm för att hitta?
Och vad får man räkna med för pengar? Avslutade auktioner rör dig sig oftast om 1-3k medans "handlare" begär 5-siffriga belopp.
Bild nr2 ser ut som den jag har i garaget. Den står det Ikea på
 

Charles_

Rolex
Någon som bor i närheten av auktionshuset Garpenhus i Malmö och kan tänka sig att tillfälligt ta hand om en lite oväntad auktionsvinst mot ersättning? PM:a! :)
 

Psykel

Patek
Jagar skrivbord, nytt eller vintage. Har dock helt kört fast i vilken stil jag är ute efter. Gillar klassisk skandinavisk design, mid century modern, art deco...
Fastnat för Sjuan som stol, men kan verkligen inte lista ut vilket slags skrivbord som kan passa. Bör väl funka med 50-/60-tal?
Hur ser det ut i era hemmakontor?
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Jagar skrivbord, nytt eller vintage. Har dock helt kört fast i vilken stil jag är ute efter. Gillar klassisk skandinavisk design, mid century modern, art deco...
Fastnat för Sjuan som stol, men kan verkligen inte lista ut vilket slags skrivbord som kan passa. Bör väl funka med 50-/60-tal?
Hur ser det ut i era hemmakontor?

Kanske ett Eiermann? Rätt mångsidigt bord. Finns ju i lite olika utföranden. Med kromat underrede. linoleum och träkant så passar det fint tillsammans med sån inredning.

Hos Faust Linoleum kan man bygga ett eget. De verkar dock lite motvilliga att skicka enstaka bord till Sverige. Gruppköp?

Screenshot 2023-01-31 at 17.02.57.png


Annars finns dom hos typ Smow/Richard Lampert.

richard-lampert-eiermann1-chrom-melamin-weiss-01_zoom.jpeg
 

Johanw

Cartier
Jagar skrivbord, nytt eller vintage. Har dock helt kört fast i vilken stil jag är ute efter. Gillar klassisk skandinavisk design, mid century modern, art deco...
Fastnat för Sjuan som stol, men kan verkligen inte lista ut vilket slags skrivbord som kan passa. Bör väl funka med 50-/60-tal?
Hur ser det ut i era hemmakontor?
Ikea Moment? Jag tror stenhårt på att det blir en framtida klassiker. Kanske bara för att jag desperat försöker hitta anledning som jag säger det för att inte bara göra av med det jag har som nu stått i carporten i 3 år.

dining-table-moment-by-niels-gammelgaard-for-ikea-1980s.jpg
 

Psykel

Patek
Kanske ett Eiermann? Rätt mångsidigt bord. Finns ju i lite olika utföranden. Med kromat underrede. linoleum och träkant så passar det fint tillsammans med sån inredning.

Hos Faust Linoleum kan man bygga ett eget. De verkar dock lite motvilliga att skicka enstaka bord till Sverige. Gruppköp?

Screenshot 2023-01-31 at 17.02.57.png


Annars finns dom hos typ Smow/Richard Lampert.

richard-lampert-eiermann1-chrom-melamin-weiss-01_zoom.jpeg
Ikea Moment? Jag tror stenhårt på att det blir en framtida klassiker. Kanske bara för att jag desperat försöker hitta anledning som jag säger det för att inte bara göra av med det jag har som nu stått i carporten i 3 år.

dining-table-moment-by-niels-gammelgaard-for-ikea-1980s.jpg
Hmm, den typen av bord med kromat stativ är inget som jag övervägt, ärligt talat. Men funkar ju helt klart med den stol jag fastnat för!
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Jagar skrivbord, nytt eller vintage. Har dock helt kört fast i vilken stil jag är ute efter. Gillar klassisk skandinavisk design, mid century modern, art deco...
Fastnat för Sjuan som stol, men kan verkligen inte lista ut vilket slags skrivbord som kan passa. Bör väl funka med 50-/60-tal?
Hur ser det ut i era hemmakontor?
Jag lät en snickare bygga ett. Massiv valnöt. Kostar men smakar bättre än vad det kostar. Kör sjuan kontorsstol och en snoopy som lampa.
Ursäkta bubbelplasten, bild tagen i samband med flytt och inte helt avplastat.
82E581EE-8CDD-40B7-B5B3-20E278F862CA.jpeg
3DBBA03B-5B12-4A60-8CF9-F7F0FC702348.jpeg
 

Psykel

Patek
Jag lät en snickare bygga ett. Massiv valnöt. Kostar men smakar bättre än vad det kostar. Kör sjuan kontorsstol och en snoopy som lampa.
Ursäkta bubbelplasten, bild tagen i samband med flytt och inte helt avplastat.
82E581EE-8CDD-40B7-B5B3-20E278F862CA.jpeg
3DBBA03B-5B12-4A60-8CF9-F7F0FC702348.jpeg
Ojoj, det där var ju inte dumt alls! Ja, ett customjobb är ju alltid ett alternativ. Försöker bara köpa saker som är tänkta att behållas nuförtiden, så har inget emot att skjuta till en del pengar.
Har spanat en del på Svenskt Tenns 980, till exempel. Kostar en del, men kan jag ha skrivbordet resten av livet (säg 50 år till med lite tur), så blir det inte många kronor per sittning.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag behöver en ”halvtemporär” bokförvaring. Finns det någon billigare butik som har extra höga bokhyllor? Hittar bara typ 2,26 på ikea.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag behöver en ”halvtemporär” bokförvaring. Finns det någon billigare butik som har extra höga bokhyllor? Hittar bara typ 2,26 på ikea.
Ikeas Billy med "överhylla" är 237 cm åtminstone. På illustrationerna i monteringsanvisningen ser det ut som att det finns hål i överhyllan för att montera ytterligare en eller flera våningar. Varje bygger 35 cm i så fall.
 
Topp