• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

oinitierad som jag är, vad "ska" en sån kosta?

Normalt sett brukar de begagnat ligga på minst det dubbla.

Nypris, de tillverkas fortfarande, ligger på ~35'.

Jag gillar Theselius, detta är dock inte min favoritmodell även om många håller denna högt (den är lite av ett konstverk i verkligheten faktiskt på rätt plats), är så smått ständigt på span efter en annan av hans fåtöljer, 'Bruno', hade det varit en sån hade man ju nästan varit tvungen att åka...

Normalt sett brukar de begagnat ligga på minst det dubbla.

Nypris, de tillverkas fortfarande, ligger på ~35'.

Jag gillar Theselius, detta är dock inte min favoritmodell även om många håller denna högt (den är lite av ett konstverk i verkligheten faktiskt på rätt plats), är så smått ständigt på span efter en annan av hans fåtöljer, 'Bruno', hade det varit en sån hade man ju nästan varit tvungen att åka...
Aha där ser man, nästan värt att lägga några timmar på att åka och hämta den då och kanske tjäna sig en hacka :)

Vilken matta ska jag välja, eller någon helt annan?

D4EAAB21-2282-49EE-A00F-94AF4EDEAA69.jpeg
9629CC89-AD91-46BF-9D58-1ACBD64A83B9.jpeg
F7C7A069-2329-41D9-8646-0BF8AC0ABD53.jpeg
4FE85B08-2290-4611-9BDE-C8983ED704A2.jpeg

Med den andra mattan känn tavlan ännu mer malplacerad!
Jag hade valt en rund matta ;)

Tycker att eames lounge är väldigt bekväm. Man bör dock ha fotpallen för att få till det riktigt. Betydligt bekvämare än Jetson t.ex. Barcelona o pk22 däremot....huh
Personligen gillar jag Jetson, men jag tycker inte dom ska jämföras då dom är så olika (dessutom har han redan 2). Dux Pernilla 69 är skön både med och utan pall tycker jag. Och den jag tipsade om, Paulistano

Jag är på G att anskaffa en Flos Tacchia och/eller en Artemide Tolemeo så jag rekommenderar dem.
C625F2FE-774B-446D-8F42-656AF5258C84.jpeg
Kartell-lampan ska få flytta vidare.. är det någon som har tips på annan ljuskälla?
Snygga lampor absolut men rätt olika. Tänker att det är en bordsarmatur som efterfrågas. Ser inte riktigt en Tolomeo framför mig där. Tacchian absolut. Snoopy är också en sjyst klassiker. Båda innebär dock ett par snäpp upp prismässigt.

41FA09ED-CC95-43B5-9722-222405009389.jpeg

Jag och äldsta dottern kollar lite barnkanalen medans lillasyster vaknar till liv.
Flickorna har fått var sin fåtölj som dom får göra vad dom vill med senare i livet. Jag har en känsla av att dom kommer att behöva lite renovering vid det laget. :woot:

Det fina med designklassiker är att dom är lika fina om tjugo år, och det verkar som att dom alltid är mer eller mindre aktuella. :)

41FA09ED-CC95-43B5-9722-222405009389.jpeg

Jag och äldsta dottern kollar lite barnkanalen medans lillasyster vaknar till liv.
Flickorna har fått var sin fåtölj som dom får göra vad dom vill med senare i livet. Jag har en känsla av att dom kommer att behöva lite renovering vid det laget. :woot:

Det fina med designklassiker är att dom är lika fina om tjugo år, och det verkar som att dom alltid är mer eller mindre aktuella. :)

929bbf1b.jpg

Olle Eksell säger det rätt bra.

19FEA506-5834-4E6C-8049-AE2B3BF252EC.jpeg

Vad säger panelen egentligen om PH5?
Min sambo säger nej(!), jag köpte en idag och hängde upp ovanför matbordet.

Själv är jag ruggigt ambivalent. Lampan är i mina ögon snygg, bra pris och framför allt ett väldigt behagligt sken.

Min stora vattendelare är att formgivaren var råjävla sosse, på gränsen till kommunist, och lampan designades för att attrahera dåtidens Svensson med funktion och produktionsoptimering framför allt annat.

Jag diggar lampan, men inte dess historia. Kan jag fortsätta nu när den hänger där? Ja den är snygg och ljuset är fantastiskt, men det andra då?

5180FD90-BC59-4D4E-B79E-D047BFDB6C6A.jpeg

Mycket gammal design man inte ska forska i för mycket.
Politik, designstölder, intriger mm.

Swedese har en ganska mysig historia att att läsa på om iaf :)

Tillbaka
Topp