Alpina är ett märke som intresserat mig en tid. Lite av en doldis i klockvärlden men med flera roliga modeller. Igår hade hustrun och jag en lunchdate och det visade sig att vi båda hade fått luckor i mötesprogrammen och hade tid för en liten klockpromenad. Som många vet tar en sådan inte jättelång tid i centrala Göteborg! Om man inte fastnar. Och det gjorde vi, på Magnussons. Efter en hel del tittande och provande frågade jag om de slutat sälja Alpina, visste ju att de gjort det tidigare. Jo, dessvärre hade efterfrågan varit så dålig att man tvingats sluta med detta trevliga märke. Men det fanns några klockor kvar i kassaskåpet som hämtades fram. Två av dem tilltalade mig inte alls men den tredje gjorde det verkligen, en fantastiskt fin kronograf med silverfärgad tavla. Och eftersom man egentligen slutat med Alpina såldes den för halva listpriset! Så det var bara att slå till.
Innan bilderna, lite fakta. Det är en Alpina Alpiner chronograf på länk. Ref: AL-750SG4E6B. Verket kallar man AL-750 som, i grunden, är det pålitliga Valjoux 7750. Silverfärgad tavla med telemeterskala (mycket användbart!). Som namnet antyder (!), kronograf. Boett och länk i stål. Safirglas.
Edit: Tog bort bilden på baksidan då jag såg att serienumret kom med.