Dags för ny paketöppning som dröjt alldeles för länge! Denna gång är det dags för en ny kronograf från en riktigt trevlig klocktillverkare från Schaffhausen.
Ingenieur linjen skapades på 1950-talet av IWC som en enkel, robust och tillförlitlig klocka. 1976 kom Genta designade SL kollektionen som gjort Ingenieur ikonisk. Utseende mässigt var dock inte ”bezel” helt symmetrisk mot funktioner på tavlan exempelvis.
2017 beslöt sig IWC för att helt omdesigna Ingenieurlinjen till en återgång till den ursprungliga designen. Inledningsvis var undertecknad skeptisk till den nya designen. Men en lysande recension i tidningen Watch Time för Classic Chronograph väckte undertecknads intresse. Ett besök till AD senare och jag var fångad
IWC Ingenieur Chronograph Classic
Ref. IW380802
Storlek: 42,3 mm
Material: Stål
Urverk: inhouse Caliber 69375 (46h power reserve, column wheel chronograph, vilken ersätter Valjoux 7750 urverken i föregående Ingenieur chronograph)
Vattentät till 120 meter
Display caseback (finns inte på tidigare modeller)
Nu till paketöppning
Ett varmt välkomnande hos AD
Sunburst blue dial som är mycket vacker
Länken är en historia i sig. Varje enskild länkbit är möjlig att ta isär själv hemma med ett mycket smart system. Clasp har också det smartaste mikrojusterigssystem jag sett. Tryck ned IWC logon för at mikrojustera i flera steg
Ett stort plus att klockan trots sin tyngd kan vila på detta sätt liggandes. Detta har jag tidigare bara upplevt på AP RO länkar. Försök göra det med en Rolex Oyster
Närbild på urverket med detaljer som Côtes de Genève
Sist men inte minst ett par wrist shots