• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora (?) tråden om aluminiumklockor!

HSK

Diamant
2-Faktor
Jag sökte i forumet men hittade inte direkt någon information på ämnet så jag tänkte att jag skulle starta en ny tråd och försöka att få igång en diskussion kring det hela. Aluminium som material helt enkelt! 👍 eller 👎 ? Det är väldigt ovanligt och de enda modellerna jag känner till är Sinn 143 (@Clark Kent ), Bvlgari aluminium, Swatch irony och någon äldre modell från Hamilton men jag vet att en del andra tillverkare också har experimenterat med det genom åren. Varför är det inte fler tillverkare som använder sig av aluminium till boetter? Den vanligaste invändningen är att det skulle ha dåligt korrosionsskydd och det finns så klart vissa legeringar som har det men idag är det ett så pass vanligt förekommande material som används inom både flyg- och rymdindustrin som förmodligen har bland de mest extrema kraven på hållbarhet och egenskaper och det finns legeringar (t.ex. 7000-serien) som sägs ha nästan samma hårdhet som stål.

Att det skulle vara mjukare än stål är förvisso sant (beroende på legering) men det är ju även titan som förekommer relativt ofta i jämförelse med aluminium och de få modeller som finns på marknaden verkar ha stått sig väldigt väl genom åren så varför är det så pass ovanligt när det har egenskaper som på papper tycks passa klockbranschen perfekt samtidigt som det är väldigt billigt? Här hittade jag i alla fall lite övergripande information om de olika legeringsklasserna: https://www.1stchoicemetals.co.uk/aluminium/grades-guide/
 
Att titan är mjukare stämmer per definition inte. Lättare att repa utan än stål men väldigt mycket svårare att polera. Testa blankpolera en titanklocka, det är ett jäkla meck. Det finns ju även en hel del olika grader av titan.

Förstår inte riktigt vitsen med Alu-klockor, titan har ju vissa stora fördelar jämfört med stål.
 
Att titan är mjukare stämmer per definition inte. Lättare att repa utan än stål men väldigt mycket svårare att polera. Testa blankpolera en titanklocka, det är ett jäkla meck. Det finns ju även en hel del olika grader av titan.

Förstår inte riktigt vitsen med Alu-klockor, titan har ju vissa stora fördelar jämfört med stål.
Visst finns det många olika titanlegeringar men så vitt jag förstår så är även de hårdaste på sin höjd likvärdiga eller i de flesta fall sämre än stål (precis som aluminium)? Fördelen med aluminium jämfört med titan är väl bl.a. priset och vikten men det finns säkert fler aspekter där de båda materialen har sina för- och nackdelar. Frågan är varför det är så pass ovanligt inom klockbranschen när det används inom i stort sett all annan typ av tillverkning inom alla möjliga fält till skillnad från titan.
 
Kom som av en händelse över just en alu-Swatch i helgen. (YCB4019AG) Väger väldigt lätt på armen, men känns trevligare än plast. Kul med ett udda material!
2AFA711A-7E25-4C27-B0D5-B9ADBEFDB995.jpeg

8024E7BE-BE2F-49A2-9E7B-39D38B61C9AA.jpeg
 
Visst finns det många olika titanlegeringar men så vitt jag förstår så är även de hårdaste på sin höjd likvärdiga eller i de flesta fall sämre än stål (precis som aluminium)? Fördelen med aluminium jämfört med titan är väl bl.a. priset och vikten men det finns säkert fler aspekter där de båda materialen har sina för- och nackdelar. Frågan är varför det är så pass ovanligt inom klockbranschen när det används inom i stort sett all annan typ av tillverkning inom alla möjliga fält till skillnad från titan.
För att titan är beständigt mot saltvatten och väldigt tåligt mot höga tryck, medan alu saknar i princip alla fördelar som titan har?
 
För att titan är beständigt mot saltvatten och väldigt tåligt mot höga tryck, medan alu saknar i princip alla fördelar som titan har?
Jag kan vara helt ute och cykla här då jag saknar kunskap inom ämnet (därav tråden 😉) och någon får gärna rätta mig om jag har fel men när man googlar så får man upp väldigt många träffar som handlar om oljeborrning vilket i regel alltid sker på stora djup och så vitt jag vet nästan alltid i saltvatten vilket rimmar illa med att det inte skulle vara saltvattenbeständigt och 5000-serien av aluminiumlegeringar benämns tydligen som marine grade just för dess höga saltvattenresistens. Tydligen klenare än traditionellt 316L-stål i absoluta tal men det borde rimligtvis finnas andra fördelar med materialet och verkar uppenbarligen vara tillräckligt hållfast för den här typen av bruk.

När vi pratar om klockor så är det ju dessutom extremt sällan som vi pratar Deepsea challenge eller Seamaster Ultra Deep-specifikationer utan det vanligaste är 3-10ATM och det låter osannolikt att det inte skulle gå att tillverka en klocka i aluminium som tål detta i kombination med annan normal användning. Det är för mig ett stort mysterium att inte fler tillverkare använder sig av aluminium som material men någon anledning måste det finnas. De legeringar som är saltvattenbeständiga (t.ex. 5052) kanske är relativt dyrt för att vara aluminium?

Här är i alla fall exempel på två aktuella modeller med 10ATM vattenresistens:
 
Jag kan vara helt ute och cykla här då jag saknar kunskap inom ämnet (därav tråden 😉) och någon får gärna rätta mig om jag har fel men när man googlar så får man upp väldigt många träffar som handlar om oljeborrning vilket i regel alltid sker på stora djup och så vitt jag vet nästan alltid i saltvatten vilket rimmar illa med att det inte skulle vara saltvattenbeständigt och 5000-serien av aluminiumlegeringar benämns tydligen som marine grade just för dess höga saltvattenresistens. Tydligen klenare än traditionellt 316L-stål i absoluta tal men det borde rimligtvis finnas andra fördelar med materialet och verkar uppenbarligen vara tillräckligt hållfast för den här typen av bruk.

När vi pratar om klockor så är det ju dessutom extremt sällan som vi pratar Deepsea challenge eller Seamaster Ultra Deep-specifikationer utan det vanligaste är 3-10ATM och det låter osannolikt att det inte skulle gå att tillverka en klocka i aluminium som tål detta i kombination med annan normal användning. Det är för mig ett stort mysterium att inte fler tillverkare använder sig av aluminium som material men någon anledning måste det finnas. De legeringar som är saltvattenbeständiga (t.ex. 5052) kanske är relativt dyrt för att vara aluminium?

Här är i alla fall exempel på två aktuella modeller med 10ATM vattenresistens:
Som med mycket annat är svaren på såna här frågor av typen "det beror på..." eller "det är komplicerat". :)

Men om man söker lite kan man hitta t.ex. det här: https://www.wenzelmetalspinning.com/steel-vs-aluminum.html
Kort: Ja, aluminium är i allmänhet korrisionsbeständigt utan extra behandling. Men det är mjukare och klenare, och lite dyrare än stål. (Oftast, igen, det är komplicerat.) Men det är å andra sidan lättare och väldigt formbart på ett sätt som stål inte är.

Lite utanför ämnet aluminium, men eftersom det har också har berörts i sammanhanget, här är en bra sammanfattning om skillnaderna mellan stål och titan:
https://www.thomasnet.com/articles/...eel-vs-titanium-strength-properties-and-uses/
Kort: Stål är bättre än titan på nästan allt, utom "vikt mot styrka" så att säga. Speciellt är titan svårt att bearbeta, men den låga vikten kan göra det värt det ändå i vissa sammanhang.
 
Jag kan vara helt ute och cykla här då jag saknar kunskap inom ämnet (därav tråden 😉) och någon får gärna rätta mig om jag har fel men när man googlar så får man upp väldigt många träffar som handlar om oljeborrning vilket i regel alltid sker på stora djup och så vitt jag vet nästan alltid i saltvatten vilket rimmar illa med att det inte skulle vara saltvattenbeständigt och 5000-serien av aluminiumlegeringar benämns tydligen som marine grade just för dess höga saltvattenresistens. Tydligen klenare än traditionellt 316L-stål i absoluta tal men det borde rimligtvis finnas andra fördelar med materialet och verkar uppenbarligen vara tillräckligt hållfast för den här typen av bruk.

När vi pratar om klockor så är det ju dessutom extremt sällan som vi pratar Deepsea challenge eller Seamaster Ultra Deep-specifikationer utan det vanligaste är 3-10ATM och det låter osannolikt att det inte skulle gå att tillverka en klocka i aluminium som tål detta i kombination med annan normal användning. Det är för mig ett stort mysterium att inte fler tillverkare använder sig av aluminium som material men någon anledning måste det finnas. De legeringar som är saltvattenbeständiga (t.ex. 5052) kanske är relativt dyrt för att vara aluminium?

Här är i alla fall exempel på två aktuella modeller med 10ATM vattenresistens:
Du fick ju facit av mig i inlägget du citerade. 😄
 
Har dock pratat material i allmänhet och titan i synnerhet med produktutvecklare till dykarklockor så lite koll har jag.
Det betvivlar jag inte men det känns lite oseriöst att uttrycka sig väldigt generellt och sedan åberopa sin egen expertis som källa för påståendena. Det finns uppenbarligen särskilda aluminiumlegeringar som är fragtagna med det specifika syftet att användas under vatten (i både färsk- och saltvatten) och då är det väl inte så konstigt att man ifrågasätter ett påstående om att aluminium t.ex. inte skulle vara saltvattenbeständigt?

Två snabba sökträffar på Google från tillverkare av bl.a. marine grade aluminium med korta och koncisa beskrivningar av materialets egenskaper:
https://continentalsteel.com/blog/marine-grade-aluminum/

Om svaret du har fått från dessa produktvecklare är det som du framför här i tråden så låter det som att de antingen uttryckte sig väldigt löst där det fanns ett stort tolkningsutrymme, inte har en aning vad de pratar om eller känner till något som vi andra inte vet. 😁
 
Det betvivlar jag inte men det känns lite oseriöst att uttrycka sig väldigt generellt och sedan åberopa sin egen expertis som källa för påståendena. Det finns uppenbarligen särskilda aluminiumlegeringar som är fragtagna med det specifika syftet att användas under vatten (i både färsk- och saltvatten) och då är det väl inte så konstigt att man ifrågasätter ett påstående om att aluminium t.ex. inte skulle vara saltvattenbeständigt?

Två snabba sökträffar på Google från tillverkare av bl.a. marine grade aluminium med korta och koncisa beskrivningar av materialets egenskaper:
https://continentalsteel.com/blog/marine-grade-aluminum/

Om svaret du har fått från dessa produktvecklare är det som du framför här i tråden så låter det som att de antingen uttryckte sig väldigt löst där det fanns ett stort tolkningsutrymme, inte har en aning vad de pratar om eller känner till något som vi andra inte vet. 😁
Du frågade och jag svarade, inte mer komplicerat än så. Du missar trycktåligheten. Det är en stor anledning till att använda titan för klockor som tål mer än 200m.
 
Då en absolut majoritet av klockägare överhuvudtaget inte dyker/är i vatten med sina klockor, och de som gör det sällan är längre ner än snorkeldjup är det fortsatt en öppen fråga varför inte fler tillverkare har case i aluminium. Det finns ju en hel del klockor med resistens 3atm och 5atm där trycktålighet rimligtvis spelar noll roll.

IMG_20201015_084814.jpg
IMG_20190329_181332.jpg
 
Då en absolut majoritet av klockägare överhuvudtaget inte dyker/är i vatten med sina klockor, och de som gör det sällan är längre ner än snorkeldjup är det fortsatt en öppen fråga varför inte fler tillverkare har case i aluminium. Det finns ju en hel del klockor med resistens 3atm och 5atm där trycktålighet rimligtvis spelar noll roll.

IMG_20201015_084814.jpg
IMG_20190329_181332.jpg
En anledning kan ju vara att aluminium behöver ytbehandling.
Blir lätt fult och kan inte poleras.
Citizen använde aluminium på 70-talet en del.
792B678B-300A-4EF7-8ECC-EC2696975F0E.jpeg
 
Hej! Jag har köpt en begagnad Breitling Aerospace i titan till min svåger i 30 års present. Någon som har tips på urmakare i Skåne som kan hjälpa mig polera den så den ser ut som ny? Tack på förhand!
 
Tillbaka
Topp