Jag sökte i forumet men hittade inte direkt någon information på ämnet så jag tänkte att jag skulle starta en ny tråd och försöka att få igång en diskussion kring det hela. Aluminium som material helt enkelt! eller ? Det är väldigt ovanligt och de enda modellerna jag känner till är Sinn 143 (@Clark Kent ), Bvlgari aluminium, Swatch irony och någon äldre modell från Hamilton men jag vet att en del andra tillverkare också har experimenterat med det genom åren. Varför är det inte fler tillverkare som använder sig av aluminium till boetter? Den vanligaste invändningen är att det skulle ha dåligt korrosionsskydd och det finns så klart vissa legeringar som har det men idag är det ett så pass vanligt förekommande material som används inom både flyg- och rymdindustrin som förmodligen har bland de mest extrema kraven på hållbarhet och egenskaper och det finns legeringar (t.ex. 7000-serien) som sägs ha nästan samma hårdhet som stål.
Att det skulle vara mjukare än stål är förvisso sant (beroende på legering) men det är ju även titan som förekommer relativt ofta i jämförelse med aluminium och de få modeller som finns på marknaden verkar ha stått sig väldigt väl genom åren så varför är det så pass ovanligt när det har egenskaper som på papper tycks passa klockbranschen perfekt samtidigt som det är väldigt billigt? Här hittade jag i alla fall lite övergripande information om de olika legeringsklasserna: https://www.1stchoicemetals.co.uk/aluminium/grades-guide/
Att det skulle vara mjukare än stål är förvisso sant (beroende på legering) men det är ju även titan som förekommer relativt ofta i jämförelse med aluminium och de få modeller som finns på marknaden verkar ha stått sig väldigt väl genom åren så varför är det så pass ovanligt när det har egenskaper som på papper tycks passa klockbranschen perfekt samtidigt som det är väldigt billigt? Här hittade jag i alla fall lite övergripande information om de olika legeringsklasserna: https://www.1stchoicemetals.co.uk/aluminium/grades-guide/