Sista semesterveckan började med lite polywatch och nytt band på denna.![]()
Bra val av band!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Sista semesterveckan började med lite polywatch och nytt band på denna.![]()
Tack, det samma!![]()
Bra val av band!
Fin Auricoste. En sån har jag letat efter länge.Jag börjar anar ett tema i min smak, Kronografer. Åldersårningen 40 40 50 70 80 90tal (bubblare i tråden), även om bullen inte riktigt fick plats bredvid Teutonicen![]()
Tack, det är en nykomling. Ska lägga upp bilder på den i militär-tråden vid tillfälle. De flesta är i rätt risigt skick gällande boett och vridning utifrån att nästan alla har den kromade boetten. Den finns som du då kanske vet också i stål, men den gick tilll CEV och inte helikopterpiloterna så för mig är den inte lika rolig. Den kromade fanns även med någon form av aluminiumlegrering vilket detta bordet vara.Fin Auricoste. En sån har jag letat efter länge.
Ok, det där visste jag inte. Också noterat att flera är i halvrisigt skick. Och många kan vara lite för dyra för vad de är kan jag tycka.Tack, det är en nykomling. Ska lägga upp bilder på den i militär-tråden vid tillfälle. De flesta är i rätt risigt skick gällande boett och vridning utifrån att nästan alla har den kromade boetten. Den finns som du då kanske vet också i stål, men den gick tilll CEV och inte helikopterpiloterna så för mig är den inte lika rolig. Den kromade fanns även med någon form av aluminiumlegrering vilket detta bordet vara.
En fragil klocka i fulmetall är en dålig kombination, men för mig väger historien upp en del.Ok, det där visste jag inte. Också noterat att flera är i halvrisigt skick. Och många kan vara lite för dyra för vad de är kan jag tycka.
Stora frågan är ju när du blir helikopterpilot?En fragil klocka i fulmetall är en dålig kombination, men för mig väger historien upp en del.
Jag har en för stor beroendeproblematik till armbandsur för att få hantera en sådan fin farkostStora frågan är ju när du blir helikopterpilot?
Otroligt fin klocka!Test med länk.![]()
Fin samling! Vad är det för någon med grönt Nato?Jag börjar anar ett tema i min smak, Kronografer. Åldersårningen 40 40 50 70 80 90tal (bubblare i tråden), även om bullen inte riktigt fick plats bredvid Teutonicen![]()
Tack! Det är denna rackaren:Fin samling! Vad är det för någon med grönt Nato?
Jag har länge suktat efter en Type 20 men har verkligen inte råd med en Breguet. Valet föll på en J. Auricoste Type 20 från -54, som också tillhör originalen bland Type 20. Det finns också Type 21 (Dodane), men de är senare och jag kände att tidigare är roligare. J. Auricoste levererade klockor mellan ca 1954-1960 till franska armén och helikopterpiloterna. Cirka 2000 ex, varav cirka 200 sägs ha leverats till CEV (Centre d'essasis en vol) vilket var armens flygtestcenter. De som levererads till CEV var i helstål och användes av testpersonal medan de som användes i fält hade kromade boetter (vissa med någon form av aluminiumlegrering) och baklock i stål. De som var till armen var märkta med tillverkningsdatum, kontraktnummer (5.099-54 för Auricoste) samt serienummer. Klockorna har ofta och helst även FG-inskriptioner som står för Fin de Garantie vilket urmakarna lade till för att visa att service utförts. På de civila varianterna saknas denna märkning.
Auricostes Type 20 är den enda av de type 20 klockorna som har inskriptionen Type 20 i urverket. Urverket är även signerat LWO 2040 och är ett Lemania TL15 med flyback-funktion. Urverket är även signerat med serienummer. Boetterna är även signerade med 3 siffror vilket ska stämma överens med urverkets serienummer samt baklockets serienummer. Detta exemplar har det, jag har sökt runt en hel del och sett att många inte har alla 3 med överensstämmande nummer, en del har 2, andra har tre olika vilket betyder att delar har bytts under årets lopp. Boetterna till armen var i skörare material så det är inte orimligt att flera gått åt och behövt få nya delar. Detta ex har få FG-markeringar vilket kan indikera att den inte använts så mycket och att det därför sammanstrålar med de tre serienummerna.
Nu till det kanske lite halvtråkiga och det är att det finns 4 olika tavlor. Mitt exemplar har den klart vanligaste tavlan som är den senaste, med tritium, mattsvart, subdials utan ringar och enligt mig den klart tråkigaste. Först funderade jag på om tavlan var reko men jag har kollat runt på alla exemplar jag hittat på nätet och denna tavla finns på de flesta (det behöver såklart inte betyda något). De första tavlorna är signerade Fab Suisse och är gilt/blanksvarta medan nästkommande var matt, med ringar runt subdials (endast sett ett fåtal) och utan någon märkning under kl. 6. Det fanns även en annan variant av type 20 som Auricoste gjorde men den var civil, har andra märkningar på baklock, annan vridning och på den tavlan står det t swiss made t under kl. 6. Tyvärr blir bilderna kallare här på KS när jag lägger upp, de är egentligen varmare. Ytterringen på tavlan är mer kritvit, tritiumet mer gult, subdials vita ringar är tunnare färg samt känns mer utblandad. Mina farhågor om tavlans icke varande blir därmed inte lika tydliga här som i originalupplösning, men jag vill tro att den ändå är reko utifrån att nästan alla ex jag jämfört med är likadana som denna.
Klockan är 38mm och manuell och har den aluminiumlegrerade kromboetten. Vridningen går att vrida åt båda håll, jag har provat min men känner att den är väldigt fragil så den kommer nog mest stå i givakt kl. 12. Bifogar bilder på mitt ex och sedan i nästa post lägger jag upp flera bilder som visar tavlorna, och vanligheten med denna tavla.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tusen tack!! Den var inte alls dum du!Tack! Det är denna rackaren:
Målet är att hitta en tidsenlig, absolut!Otroligt fin klocka!
Länken känns dock lite ”tjock”? Kanske en tunnare och en med raka ändlänkar?
Eller hur - dessutom marknadsförd som en klocka man ska använda samtidigt som man kör japansk folkrace... Hmm. Men kul!Hade en sån innan, rolig klocka, lite smått galen med alla skalor.
Osedvalingt clean, snygg. Är kronografen igång eller behövs en liten justering på minutvisaren?Test med länk.![]()
Ja, den är grym. Den behöver en liten justering. Syns riktigt bra i annat ljusOsedvalingt clean, snygg. Är kronografen igång eller behövs en liten justering på minutvisaren?
Spännande att den saknar tritium. Blåa sekundvisaren är väldigt smakfull och nåt som ger extra karaktär men som inte syns så tydligt direkt.