• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

En skvätt av favoriten idag 😊
IMG_7041.jpeg

Är ju iofs trevligt när den billigare är bättre 😀 Blir ju tveksam om man ska kränga eller sprätta 15-åringen jag fick tag i...
Jag tycker nog i följande ordning…
15
10
18

Där jag tycker att 15 och 10 är närmare varandra, och 18 sticker ut som lite sämre rent allmänt. Dock beror det ju såklart på batch, Springbank kan ju som vi veta spreta lite mellan år till år.

Jag tycker nog i följande ordning…
15
10
18

Där jag tycker att 15 och 10 är närmare varandra, och 18 sticker ut som lite sämre rent allmänt. Dock beror det ju såklart på batch, Springbank kan ju som vi veta spreta lite mellan år till år.

Vill bara förtydliga att jag inte tycker att 18-åringen är dålig på något sätt, speciellt efter ett par glas ... ;)
Däremot är den med sina över 1.600:- långt ifrån prisvärd.

Tack!

Hur rekommenderar du att den servas? 🙂

Rumstemperarad och definitivt utan is. Jag föredrar den utan vattenspädning så börja där. Prova sen med en liten skvätt vatten och avgör vilket du gillar bäst. Många sorters Whisky "öppnar upp" smakmässigt med en skvätt vatten, men jag vill minnas att det här utmärkta förslaget inte gör det.

Kanske en Jura 12 sherry cask?
Bra val till @Acke31, båda två

Vad rekommenderar ni för en helt nybörjare? Tänk er första flaskan 😆
Testa annars några från Loch Lomond. Absolut inte det finaste men tycker de erbjuder bra kvalité och tillåter en att testa flera olika smaker för en lägre peng så du får se vad tycker om. Rekommenderar inchmurrin, madeira cask och heavily peated (obs om du inte vill utforska torvig smak skippa den sista)

Vad rekommenderar ni för en helt nybörjare? Tänk er första flaskan 😆
Beror ju på tycke och smak förstås. Med bland de mest prisvärda i olika kategorier (enl mig):
The Deveron - smooth och lättdrucken nybörjarvirre till bra pris. 40% så behöver inte pilla/späda med vatten utan 'pour and play'. (tack för tipset @laketwig !)

Dalwhinnie - ett snäpp upp i pris, en Highland med lätt touch av rökighet om du vill prova lite i den riktningen (även Loch Lomond gör prisvärda lätt rökiga men dem har jag inte testat så pass att jag vill uttala mig). Ligger på 43% så om du är ovan kan du ev. ta i bara några droppar vatten i denna

Glenallachie 12 yrs är ett kanonbra val om du vill prova hur en starkt sherryfatsdriven (typiskt Speyside) smakar. Sötma, mörkt socker, russin, torkad frukt-toner mm.

Vill du känna på riktigt ordentligt rökigt, från Islay, så är Finlaggan ett prisvärt testskott där. Ligger på 50% så här kan en nybörjare helt klart med behållning vattna ned den lite

Allt blir snabbt en fråga om tycke och smak men även tex dessa har omnämnts som bra i sin prisnivå:
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/benromach-14501/ (ej rökig)
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/nikka-55102/ (lätt rökig)
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/ardbeg-1040701/ (rökig)

Av de svenska så är High Coast, Gammelstilla och Smögen (rökigt!) bäst i min bok. Men blir tyvärr lite dyrare mot skotskt pga skatten och mindre volymer...

Eller varför inte testa någon av dessa :)

Tillbaka
Topp