• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag käkar tråkig medicin mot parasiter i magen så ingen whisky här inte. Postar en bild iallafall :)

a7yzevuq.jpg
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
yonsson, fick du tag på någon Devils cask i torsdags, du var väl sugen på en? Om du fick tag på en så gjorde du en bra investering. Jag fick inte tag på någon..

I torsdags såldes dessa för 699kr på systembolaget, nu säljs dom på auktionssidor och liknande för 320£......

 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Slänger in ett recept på whiskyknäck, båden min fru och min son älskar dem oroande nog :)

Observera att jag använder en grilltermometer, har ni ingen sådan så får ni göra vattenprovet genom att släppa ner en bit knäck i ett glas kallt vatten, om knäcken går att forma till en kula så är den färdig, fortsätt annars koka tills knäcken klarar testet.
Vidare föreslår jag att kocken får sig en whisky under knäckbaket också!

Recept på Whiskyknäck, ca 100-120st

Gör aldrig mer än en sats åt gången, vill du ha mer, gör fler gånger.
Små knäckformar
2 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
½ dl rökig whisky, typ Laphroaig 10årig (ger en liten röktouch)/ardbeg ten (ger en kraftigare rökskjuts)
1 msk smör
hackad sötmandel 3msk-2dl beroende på smak, brukar köra 2dl då jag gillar mkt mandel i, motsvarar ung 100gram oskalad hel mandel

  • Skålla och skala mandeln och hacka till önskad storlek
  • Sprid ut knäckformar på en plåt/form (smöra plåten/formen först så slipper du att knäckformarna ramlar omkull)
  • Blanda socker, sirap, grädde och whisky i en stor och vid kastrull (gärna en sauteuse).
  • Lägg i en stektermometer (de digitala är kanon för ändamålet!)
  • Koka knäcken under omrörning(träslev) till 132 C för seg knäck, eller lite mer för hård knäck. Smeten sväller mycket upp till omkring 105 grader och lugnar sedan ner sig.
  • Lyft av kastrullen, blanda i smör och mandel.
  • Häll upp smeten i små knäckformar (brukar ta knäcksmet på en tesked och sen putta ner den i formen med en andra tesked för att få så lite kladd som möjligt
    När du lessnar på att fylla knäckformar så häller du resten på ett bakplåtspapper, bara att skära i kuber med en kniv då det stelnat.
  • Låt knäcken svalna på balkongen eller i kylen
  • När du är färdig så fyller du kastrullen med vatten, slänger i träslev och skedar som gått åt, ställer på plattan och låter koka upp så löses all återstående knäck upp och du slipper diska.
  • Plocka fram finwhiskyn och bjud på din knäck
Lycka till!


Otroligt god knäck! Följde receptet men tog Glenfidich istället, fantastiskt gott! Tack för ett riktigt bra recept!

1t47kOH.jpg
 
  • Like
Reactions: max

Spindel

KS vulkanolog på Island
Undrade vad du menade med recept. Kan hålla med om att det är kul med en whiskytråd även om denna ligger nära https://klocksnack.se/threads/fredagswhisky.5858/ (var bara tvungen:) )

Snöat in lite på japanskt just nu. Yamazaki är riktigt bra. Annars är favoriterna Strathisla, Jura, Highland Park. Har en Old Ballantruan hemma som jag inte korkat upp än.

Glencairns glas föredrar jag.

IMG_1440_zps7c3ba928.jpg

Den där är nog min favoritwhiskey! :)

Jag hR tyvärr inte tillräckligt med hår på bröstet för att klara av de riktigt rökiga typ Lagavulin eller Laphroag (eller hur det nu stavas) etc.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Laffe och lagga är fina grejer Spindel Det är bara att köra på. Lite mindre rökig är ju Talisker, den kanske kan funka. Om du vill ta några steg åt röken.
 

KMS

Rolex
Den där är nog min favoritwhiskey! :)

Jag hR tyvärr inte tillräckligt med hår på bröstet för att klara av de riktigt rökiga typ Lagavulin eller Laphroag (eller hur det nu stavas) etc.


Har länge vart lite enögd och fokuserat på Skottland, men det finns alternativ i Japan också...:)
Vissa Highland Park drar också med lite olika rökiga toner.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hjälp mig minnas! Brukade njuta av en whisky efter skolan under vårterminen. Nu är det så att flaskan är slängd och jag har glömt bort namnet på whiskyn!

Den är skotsk, kommer från en liten ö där befolkningen sysslar med produktionen. Genomskinlig flaska.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Ni missar väl inte dagens whiskysläpp?

Unik Japansk whisky lanseras på Systembolaget!

Systembolaget lanserar den 5 december “Världens äldsta och mest sällsynta japanska whisky" Karuizawa Vintage1960 Cask #5627

Whiskyn är den dyraste produkten någonsin lanserad i Systembolagets ordinarie eller tillfälliga exklusiva sortiment.

Karuizawa var Japans minsta destilleri och grundades 1955 för att destillera whisky med The MacAllan som förebild. Whiskyn från 1960 var den äldsta whiskyn som fanns kvar i lager.

Whiskyn var lagrad på sherryfat Oloroso Hogshead och buteljerades vid en fatstyrka på 53,2%, flaskan ligger förpackad i en traditionell låda som är gjord enligt den gamla traditionen som en japanska pussellåda. Lådan är handgjord av en brittisk möbelsnickare och prydd med bitar från det ursprungliga fatet som whiskyn lagrats i. I lådan ligger också en exklusiv bok om Kariuzawa med information om destilleriet och whiskyn som är skriven av David Broom, en internationellt välkänd whiskyskribent och föreläsare. Boken innehåller även teckningar gjorda av den flerfaldigt prisbelönta kalligrafien Soji Noshimoto som även gjort etiketten.

Etiketten är handgjort washipapper som förskönas av Soji, och varje flaska är uppkallad efter den individuella Netsuke - miniatyr träskulptur - som hänger från dess hals, vilket gör varje flaska unik.

Totalt blev det 41 flaskor vid buteljeringen, och Sverige fick en tilldelning på 3 stycken flaskor. Att Sverige fick en tilldelning beror på det stora whiskyintresset och det stora kunnandet som finns bland konsumenterna. På Cask Sweden är vi är mycket stolta över att vi får lansera denna unika whisky, säger Patrik Strandberg på Cask Sweden. 2 av flaskorna lanseras på Systembolaget den 5 december via deras webbsida.

Artikelnummer: 11959-01
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?artikelId=800538&varuNr=11959&referringUrl=/globalsok

Pris 136.900:-

xhckSZ1.jpg
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Dricker inte whisky så ofta men gillar Laphroaig 10yrs/Quarter Cask och funderar på att testa Talkiser 10yrs, är den bra?
Annars går jag i tankarna om nåt mindre rökigt, typ Caol Ila eller Highland Park 12 åriga bägge två.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Grymt bra knäckrecept!
Körde en egen variant med 2 sorter Glenmorangie och lite Plantation Rum XO.
Blev svingott!

BeQIX6M.jpg
 
  • Like
Reactions: max

SJ Smythe

Cartier
Hjälp mig minnas! Brukade njuta av en whisky efter skolan under vårterminen. Nu är det så att flaskan är slängd och jag har glömt bort namnet på whiskyn!

Den är skotsk, kommer från en liten ö där befolkningen sysslar med produktionen. Genomskinlig flaska.

Kanske något från Isle of Arran? Vet att befolkningen fick erbjudande om att köpa andelar när destilleriet skulle finansieras.
 
Topp