• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Jag utökade min Fauna & Flora serie med en Inchgower.
20260307_130213.jpg

IMG_2069.jpeg
Gjorde ett riktigt kul antikaffär fynd. En oöppnad miniatyrflaska The Grand Macnish blended whisky i ursprunglig kartong med spansk skattestämpel. Ett märke som V Gurra tydligen gillade att kröka. Så pass, att tillverkaren såg det passligt att marknadsföra drycken från Glasgow med texten ”Purveyor to H.M. the king of Sweden”. Fungerade som smörjning på försäljningen åtminstone fram tills döden och tronskiftet 1950. Kombinationen av spanska skattestämpeln och texten om att vår kung gillade att beställa varan då det skulle sponkas, gjorde att jag kunde datera flaskan till att vara från tiden 1945-1952.
Kul, +/- 80 årig virre har jag aldrig tidigare haft labbarna på.
The Grand Question, skall jag själv testa hur schysst den slinker ned, kanske som sällskap till ett gammalt avsnitt av Nattsudd eller skall jag hellre testa vilket samlarvärde denna kan ha?
Jag hajar att det är ingen sjuttis Macallan men vad jag förstår finns väl ett samlarvärde på både oöppnade spritflaskor, gammal whisky, flaskor med spanska skattestämplar på samt varor med royal warrant.

Någon av forumets whiskysmuttare som kan ge en undrande ett svar?

Bilagor

• IMG_2072.jpeg
    IMG_2072.jpeg
    478.6 KB · Visningar: 6
  • IMG_2070.jpeg
    IMG_2070.jpeg
    336.9 KB · Visningar: 6
  • IMG_2073.jpeg
    IMG_2073.jpeg
    440.7 KB · Visningar: 5
  • IMG_2075.jpeg
    IMG_2075.jpeg
    437.1 KB · Visningar: 7
Idag inköptes den senaste i serien Flora &Fauna.
Auchroisk. Vet inte så mycket om den
Tillfälligt sortiment på SB.
Synd att jag inte hakade på när denna serie Flora &Fauna för första gången lanserades
20260311_202550.jpg
släpptes 1991

Senast ändrad:
Jag skulle tipsa om Hakushu Japanese Forest Bittersweet som du kan hitta på flygplatsen.
Finns även en del spännande bourbon i Japan; t.ex. Wild Turkey 12, Evan Williams 12, Blantons som är exklusiva för den japanska marknaden.
Ett annat tips är att besöka Yamazaki eller Hakushu-destilleriet.
Grymt, tack för tipsen!

Tillbaka
Topp