• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den ultimata vildmarks/outdoor-klockan

Vad kan man bära för klocka när man ska bestiga Kebnekaise eller paddla Dalälven? Själv väljer jag min Tissot T-touch
D55102D7-668D-4CD2-8FD0-EC468D23FF17.jpeg

Det måste väl vara en Seiko Landmaster :cool:

En grundförutsättning är väl att ticka av alla punkter i listan nedan:
1. Vattentålighet på 10 atm.
2. Stöttålighet. Klockan ska kunna falla från en höjd av 90 cm, eller träffas av en sten från 90 cm och klara sig.
3. Magnetiskt motstånd 16.000A / m när specifikationerna bara kräver 4 800Am
4. Tåligt glas, Hardlex, användes. Safir hade förmodligen varit bättre men skulle inte ha tålt dekompression
5. Värmebeständighet, +60 grader C som är högre än världens högsta temperatur
6. Köldmotstånd, 2 mm tjock kristall med AR-beläggning för att förhindra imma och reflexer. Den testades till -40 grader C utan problem
7. Korrosionsbeständighet, den är gjord av titan och tål korrosion om den lämnas i saltvatten i mer än 24 timmar.
8. Kemisk beständighet, den kan inte skadas av alkohol eller kosmetiska oljor.
9. Beständighet mot bland annat smuts och damm.
10. Gasbeständig ammoniakgas, kolmonoxid ... etc.
11. Luminiscens, den kan läsas från 25 cm avstånd i fullständigt mörker
12. Vikt, tillverkad av titan hade bara en totalvikt på 56 gram
13. Boetten skulle vara säkert och tillförlitligt, exempelvis rundade kanter, nödsignalkod och kompass.

036F3362-C061-40B4-9989-9E2F2EC6C7AB.jpeg

34AF0CA4-8484-46CB-BD85-FA88456506B7.jpeg

Slänger in Skydivern som en riktigt bra äventyrsklocka som fått följa med mig till Everest basecamp, Elbrus, Annapurna trekken, Keb, Jämtlandstriangeln m.m

Baserat på minimal rån/stöld risk, GMT och bra möjligheter för tidtagning på funktions sidan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp