• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den unika Unimatic-tråden

Har haft min Unimatic U1-FD i snart ett år som ”dagstrummare”. Måste säga att jag är väldigt nöjd, urverket är en riktig arbetshäst och kvalitetskänslan är så nära man kan komma seamastern.
Önskar däremot att lumen var lite bättre och inte så ”spräckig” samt den var lite tunnare.
Unimatic har på senare tid blivit lite av ett ”premiummärke” därav även priserna på armband och tillbehör. :/

Bilagor

• IMG_2987.jpeg
    IMG_2987.jpeg
    577.1 KB · Visningar: 16
Vänta nu, vad är detta. Mer bilder och beskrivning please 😀
Så gärna! U1-A, den allra första Unimatic-releasen från 2016. Antracitgrå tavla och vridinlägg som växlar i grått och svart beroende på ljus. Borstade och polerade ytor. Svagt gulgrön nyans på lume. Inte lika monokrom och ”tactical” som senare releaser ofta blivit.

Bjuder på en arkivbild:

IMG_0421.jpeg

Annars skrotar jag mest runt i mikrotråden, så där kan man gräva fram en handfull bilder.

Nåja. Tycker ändå Microbrandet Unimatic börjar etablera sig tillräckligt för att ha en egen tråd.

Mitt första köp, en special edition collab, Unimatic x Revolution U1 Milsub ‘Blue’.

Jag var först ute efter deras collab "Arctic Fox" men såldes slut och sen såg jag denna och gillade färgen. Efter några månaders fram och tillbaka till hemsidan slog jag till.

Det jävliga är att Revolution är baserade i Singapore vilket innebär moms och tull för Svensson. Ca SEK16.000 landade det på med skatt och tull. Dyrt? Ja!

Boetten med vridring mäter 41,5 mm och tjockleken ligger på 11,5 mm med safirglaset. 300ATM och färgen är blå och något de kallar Cerakote Stone wash.

Färgen är anledningen att jag köpte den då jag känner att den kunde bli en bra mix and match både för hösten och sommaren.

Jag har länge varit nyfiken på Unimatic, däremot har deras ur med NH35-verket varit en no go då jag tycker det är för dåligt helt enkelt (verksnobb? - njaa, men lite kvalitet vill jag ha annars går det bort). Det ironiska i fallet är att Sellita SW200-1B-verket går i ytterkanten av specifikationen på +/-7sek tom +/-20sek per dag. 😅 Inte toppreglerad.

Detta förtar lite av helhetsintrycket om jag ska vara ärlig.

Hur sitter klockan då?

Den sitter jäkligt bra, känns tunn och man får med två straps. En två delad vinylstrap och en gummi som båda känns mycket hög kvalitet med metalldelar i samma stuk, dvs, stonewashed cerakote blue.

Just nu sitter den på Prince Natos NATO (double pass) i en blå som matchar lite bättre klockans färg. Tror att även gräddvit och ljusgrå skulle passa utmärkt.

Kronan är välskyddad men svår att nå och lite hal. Känslan är att den är rejäl.

Själva tavlan är typisk Unimaticstil med tydliga index och läsbarheten är topp i bra ljus trots blåa matchande visare. Lumen är grym på markörerna men icke på visarna så dessvärre är det sämre i mörker.

Cerakote stonewash är något jag verkligen gillar. Det finns, enligt mig, inget snyggare än "coatade" klockor med slitning. Dessutom gör det inget om jag sliter lite mer på den då den ändå kommer se "ny" ut. Jag undrar om det är svårt att göra själv.

Just det, vridringen då. Jodå, den känns gedigen men fjädern känns lite väl spröd med ca en sekund back play. Är nyfiken om det finns andra med Unimatic här på forumet som kan berätta hur de upplever vridringen.

Kort och gott.

Utseendemässigt och känsla på armen 4/5
Urverk 2/5
Lume 2/5
Pris 1/5

Trots detta landar jag i ett betyg på 3/5 då den fortfarande inbringar känslan jag var ute efter. Där var jag inte fel ute. Även om många tror jag köpt en Swatch x BlancPain 😅 men det spelar ingen roll då jag gillar den i blått också.

Nyfiken på att höra mer om era erfarenheter kring Unimatic. Det är ju trots allt en ganska prisvärd, väldesignad klocka, om man köper från Italien.

Väl mött.
Tänkte kolla intresset för denna. Tyvärr får den ingen handledstid då den tyvärr var lite för cool för mig.

Fan riktigt fet. Hur bärs den?
Tycker den bärs mycket bra. Gedigen, men inte klumpig, trots mina rätt smala handleder.

Originalbandet var väldigt styvt, så den satt inte toppen med det (men är nog bara att det behöver användas en del för att formas). När jag satte på annat, blev det riktigt bra.

(Ja - jag vet att det är för smalt band, men hade inget passade hemma i rätt bredd)

IMG_2014.jpeg

Tillbaka
Topp