• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Designa egen klocka.

vadarklockan123

Breitling
Hejsan!
Mitt första inlägg här på klocksnack, hoppas jag postar mitt inlägg på rätt ställe.

Som rubriken lyder, är jag mitt uppe i att designa en egen klocka för nöjet och utmaningens skull. Då jag har fått för mig att kronans "huvud" ska vara format som ett lejonhuvud, undrar jag ifall någon har förslag på hur jag ska gå till väga? Är det ens möjligt tror ni? Jag bifogar en bild nedan på hur huvudet eventuellt hade kunnat se ut.

Ha det bra!
Martin.
 

Bilagor

  • Lejon.jpg
    Lejon.jpg
    21 KB · Visningar: 169

CCB

Cartier
2-Faktor
Förklara gärna mer hur du tänker lägga upp din idé i praktiken. Urverk? Ska du bygga en boett från grunden eller ska du modda? Angående kronan så borde det gå att borra ett hål och sedan gänga detta hål så du kan skruva på den nya kronan på sin "winding stem". Jag har dock ingen kunskap om hur detta skulle göras i praktiken, det är över min kompetensnivå för tillfället.
 

romanov

Cartier
Ja, förklara gärna mer om din ide.
Vad för typ av klocka skall det vara?

Känns som att det borde vara fullt möjligt att använda den som krona, dock vet jag själv inte hur man skulle lösa det på bästa sätt
 

vadarklockan123

Breitling
Självklart kan jag förklara mer om min ide, har en dålig vana att tro folk kan läsa mina tankar ;)

Har inte riktigt bestämt mig ifall jag ska göra en boett från grunden eller modda. Att göra en från grunden är antagligen över min egna kompetens då jag nyss gett mig in i denna värld, dock måste första gången vara någon gång.. Däremot är jag fast bestämd på att göra min egna urtavla i svart diabas, samt min "egna" krona. Så mycket längre har jag inte kommit, då jag stötte på problemet med kronan.

Angående ideen med att gänga låter intressant, skall spåna vidare på den!

Bifogar en bild på svart diabas.
 

Bilagor

  • svart diabas.jpg
    svart diabas.jpg
    38.2 KB · Visningar: 96

CCB

Cartier
2-Faktor
Att göra en tavla i svart diabas låter spännande men svårt. Gör en handlingsplan över ditt projekt och lägg gärna upp bilder på hur det går för dig, det är alltid kul att se arbetsgången om du lyckas ro detta i hamn. Det låter som att det kan bli en pimpig klocka.

Angående kronan så bör du först veta vilket urverk du ska jobba med, sedan vilken boett allt ska sitta i. Du kommer även behöva ha en packning till kronan för att få den någorlunda vattentät. Plocka isär en gammal klocka och se hur andra kronor ser ut.
 

vadarklockan123

Breitling
Håller med dig, men alltid roligt med utmaningar!
Tar gärna emot tips på bra urverk och boett. Ursäkta att jag inte lärt mig alla termer än, men dom är på gång! Är ute efter ett urverk som är uppbyggt för att enbart visa vad klockan är. Början på nästa vecka ska jag besöka ett lokalt företag som arbetar med diabas.

Bilder och sånt kommer senare när jag har dragit igång med projektet, ska bli kul!
Tack för tipsen!
 

elmaco

Omega
Jag skulle verkligen rekommendera att du klickar hem ett gäng renoveringsobjekt från tradera eller liknande. Skruva ner dessa i molekyler så lär du dig hur ett urverk är uppbyggt och vilka verktyg du kan tänkas behöva!
 
Topp