• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det anlände ett paket från Japan (Seiko SNA757P1 "black knight")

Det damp ned ett paket från Japan häromdagen, i det befann sig ett impulsköp gjort på eBay strax före påsk - en Seiko SNA757P1 "black knight" i ett ypperligt gott skick:

IMG_2300.JPG
IMG_2302.JPG
IMG_2304.JPG
IMG_2305.JPG


Jag satt egentligen och trålade runt på 'bukten' för att göra mig en prisbild på en Seiko Aviator då en lokal auktionsfirma skulle kränga en sådan helgen därefter när jag ramlade över det här uret då det är samma urverk i dom (Miyota 7T62), ett quartzverk med kronograf, datum och dubbla tidszoner/alarm.

Allt inbakat i en i mitt tycke rätt cool boett (vattentät till 10 bar) i rostfritt stål med ett lager titaniumnitrit utanpå, ett av det hårdaste ämnena som människan tagit fram. Klockan är så vitt jag förstår en hommage på en Hamilton Ventura som var ett av de allra första elektriska/batteridrivna armbandsuren - kommer ni ihåg filmen Men in black? I agenternas standardutrustning ingick en sådan klocka.

Jag lade ett rimligt bud på klockan och när auktionen skulle till och löpa ut en tidig söndagsmorgon satte jag väckaruret på ringning och höll ögonen på auktionen. När det var drygt en minut kvar blev jag plötsligt överbjuden men jag lade ett bud till bara ett par sekunder innan auktionen avslutades och gick "vinnande" ut ur striden :)

Så vitt jag vet tillverkades den här modellen i mitten av 90-talet i både polerat rostfritt stål och den här titaniummodellen, verkar inte vara alltför vanlig... Men den är ju lite udda :)

Just mitt exemplar måste jag säga var i riktigt gott skick, ett par ytterst tunna repor runt "halv-sju" är allt jag kunde hitta. Kul med originalbox också, dock var det inte med några instruktionshäften.

Jag har länge varit sugen på en Hamilton Ventura då jag verkligen gillar designen och jag har sett stålmodellen av den här Seikon då och då "online" och föll pladask för modellen. Så när jag nu av en händelse ramlade över den här auktionen så passade jag på att göra en liten "investering".

Och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med köpet, den är riktigt läcker i mina ögon och den ser ännu bättre ut i verkligheten än på bild :)

Enda negativa överraskningen var att den är rätt tung, runt 185 gram. Men jag gillar den helskarpt med sin udda boett, och den är rätt komfortabel att ha på sig trots vikten och kommer nog att få en hel del handledstid.

Mått: ca 40x45x11 mm

/Rikard

(Aviatorn då? Den skippade jag, väldigt repig och allmänt vanvårdad...)
 

Psykel

Patek
Tjusig och spejsad! Men Miyota-verk? Tror inte att Seiko har nåt annat än sina egna urverk i sina klockor. Miyota = Citizen.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Udda design minst sagt. Ser ut att vara syskon till Hamiltons M.I.B modell Ventura.
Ser ut att vara ett 7T62 som sitter i.
 
Topp