• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det egentliga och indirekta budskapet i Pateks "generations" kampanj

Kugghjul

Panerai
Det egentliga och indirekta budskapet i Pateks "generations" kampanj är att lura i rika personer att de kan köpa det enda som inte går att köpa med pengar, nämligen sina barns kärlek.
PATEK_56_900.jpg





Ännu starkare med tre generationer
Patek-Philippe-Generations-advert.jpg


Jag är inte ensam i min analys
But beyond particular styling cues, there's a commonality amongst all the Generations advertisements: They depict idealized relationships. You're not meant to look at them and see the relationships you have with your family, but rather the relationships you wish to create, or wish you had had in the past. It's this sense of disconnect, of aspiration or longing, that makes the advertisements powerful.

https://www.hodinkee.com/articles/untold-story-patek-philippe-generations-advertising-campaign

Reklambyrån låtsas dock klädsamt att något annat ligger bakom:
The idea was born out of the powerful emotional connection owners have with their watches, one of the few items that men in particular have a deep genuine, sentimental relationship with. This connection makes handing them down very symbolic. Now in its 20th year, the campaign still resonates as strongly now as it did at its inception, and is used globally in over 60 countries.

https://www.leagasdelaney.co.uk/case_study/patek-philippe-generations/


Kom dock ihåg att det värdefullaste du kan ge dina barn är inte ytterligare en sak, utan din tid. En promenad, ett samtal, din odelade uppmärksamhet, det är vad som kommer att ge dig den varma omfamning som du ser i Pateks reklambilder

patad.jpg





annars vet man aldrig var det slutar
PP-Satire-Ad.jpg

https://www.ablogtowatch.com/charlie-sheen-father-debut-in-patek-philippe-watch-ad/
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Du får gärna presentera en annan bättre idé! Hittills har du länkat till en skämtsida, som i och för sig var rolig, men knappast seriös.

Jag tycker min analys är helt korrekt. Dessutom delas den i princip fullt ut av Hodinkee, vilket jag också länkade till i trådstarten.
Du tror alltså att pateks syfte är att lura köparna av deras klockor att de får sina barns kärlek om de köper en Patek?
Mycket reklam är väl en idealisering av en situation eller en relation. Ser inte att Pateks är så speciell. Generational advertising är inget de har uppfunnit.
Min analys är mer att de försöker skapa ett långvarigt värde i sina produkter. De vill visa att det inte bara är en kortsiktig lyx och på så sätt göra det lättare för köparen att motivera sitt köp. Det är ju inte bara för dem själva de handlar utan också för en framtida generation.

Helt rätt att mitt första inlägg var ett skämt. Jag kunde dock inte se mycket till frågeställning i ditt första inlägg. Det kändes mer som du läst ett par rader på Hodinkee och sen höll med om vad de skrev. En tråd om klockreklam och hur de olika märkena vill bygga sitt varumärke hade varit mer intressant enligt mig. Nu blev det bara Kugghjul har läst och håller med.
 

Kugghjul

Panerai
Du tror alltså att pateks syfte är att lura köparna av deras klockor att de får sina barns kärlek om de köper en Patek?
Mycket reklam är väl en idealisering av en situation eller en relation. Ser inte att Pateks är så speciell. Generational advertising är inget de har uppfunnit.
Min analys är mer att de försöker skapa ett långvarigt värde i sina produkter. De vill visa att det inte bara är en kortsiktig lyx och på så sätt göra det lättare för köparen att motivera sitt köp. Det är ju inte bara för dem själva de handlar utan också för en framtida generation.

Helt rätt att mitt första inlägg var ett skämt. Jag kunde dock inte se mycket till frågeställning i ditt första inlägg. Det kändes mer som du läst ett par rader på Hodinkee och sen höll med om vad de skrev. En tråd om klockreklam och hur de olika märkena vill bygga sitt varumärke hade varit mer intressant enligt mig. Nu blev det bara Kugghjul har läst och håller med.
Självklart har du rätt i att de motiverar köpet genom det långvariga värdet, och det är en grund i att motivera det höga priset. Men det är ju det medvetna explicita motivet. Dvs sällan hela sanningen när det gäller marknadsföring.

Det undermedvetna motivet är för mig otvetydigt, det handlar om konsumentens relation till sina barn (och möjligtvis föräldrar). Det är ju knappast något konstigt att för många som har råd att köpa en Patek, så har vägen dit kantats av uppoffringar. Om vi glömmer de som på senare år har bott sig till sina miljoner, så har det för många handlat om att inte lägga den tid de önskat på sina barn. Det är klart som korvspad tycker jag. Och för dem som ärvt sina pengar, så var kanske inte relationen till pappan var så nära som man önskat.

Patek säljer huvudsakligen till förmögna kunder. Vad är det enda de inte kan köpa för pengar? Sina barns kärlek, en bra relation till sina barn. Det är supersmart av Patek att spela på denna nerv.

Jag hittade länken till Hodinkee efter att jag utvecklat min tes, när jag letade bilder till texten. Hodinkee artikeln kommer upp som 7:e resultat när jag bildgooglar på patek ads.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Självklart har du rätt i att de motiverar köpet genom det långvariga värdet, och det är en grund i att motivera det höga priset. Men det är ju det medvetna explicita motivet. Dvs sällan hela sanningen när det gäller marknadsföring.

Det undermedvetna motivet är för mig otvetydigt, det handlar om konsumentens relation till sina barn (och möjligtvis föräldrar). Det är ju knappast något konstigt att för många som har råd att köpa en Patek, så har vägen dit kantats av uppoffringar. Om vi glömmer de som på senare år har bott sig till sina miljoner, så har det för många handlat om att inte lägga den tid de önskat på sina barn. Det är klart som korvspad tycker jag. Och för dem som ärvt sina pengar, så var kanske inte relationen till pappan var så nära som man önskat.

Patek säljer huvudsakligen till förmögna kunder. Vad är det enda de inte kan köpa för pengar? Sina barns kärlek, en bra relation till sina barn. Det är supersmart av Patek att spela på denna nerv.

Jag hittade länken till Hodinkee efter att jag utvecklat min tes, när jag letade bilder till texten.

Reklam 1:1 :) Det är väl inte konstigare än att man i reklamfilm för resor visar par som håller handen på en sandstrand i solnedgången istället för att de bråkar över om de ska gå till stranden eller åka in till stan. Man idealiserar situationen alternativt resultat av att använda produkten.

Så det är vad jag tror tanken är från reklamfirman, inte att de har suttit och spånat huruvida de rika och berömda har störda familjeförhållanden som måste lappas ihop med prylar :)
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Självklart har du rätt i att de motiverar köpet genom det långvariga värdet, och det är en grund i att motivera det höga priset. Men det är ju det medvetna explicita motivet. Dvs sällan hela sanningen när det gäller marknadsföring.

Det undermedvetna motivet är för mig otvetydigt, det handlar om konsumentens relation till sina barn (och möjligtvis föräldrar). Det är ju knappast något konstigt att för många som har råd att köpa en Patek, så har vägen dit kantats av uppoffringar. Om vi glömmer de som på senare år har bott sig till sina miljoner, så har det för många handlat om att inte lägga den tid de önskat på sina barn. Det är klart som korvspad tycker jag. Och för dem som ärvt sina pengar, så var kanske inte relationen till pappan var så nära som man önskat.

Patek säljer huvudsakligen till förmögna kunder. Vad är det enda de inte kan köpa för pengar? Sina barns kärlek, en bra relation till sina barn. Det är supersmart av Patek att spela på denna nerv.

Jag hittade länken till Hodinkee efter att jag utvecklat min tes, när jag letade bilder till texten. Hodinkee artikeln kommer upp som 7:e resultat när jag bildgooglar på patek ads.

Och jag tror du har fel. Den gruppen du pratar om med de förmögenheterna kan ju i så fall köpa barnens kärlek direkt med prylar som barnen faktiskt kan använda med en gång. Varför skulle ett framtida arvegods betyda mer/fungera bättre.
(och där kom också bostäderna in. Bingo!)
 

Kugghjul

Panerai
Och jag tror du har fel. Den gruppen du pratar om med de förmögenheterna kan ju i så fall köpa barnens kärlek direkt med prylar som barnen faktiskt kan använda med en gång. Varför skulle ett framtida arvegods betyda mer/fungera bättre.
(och där kom också bostäderna in. Bingo!)
De köper på den undermedvetna känslan och förhoppningen vad gäller relationen till sina barn, så fungerar smart marknadsföring.

För i verkligheten kan de inte köpa sina barns kärlek, även om det handlar om bostäder klockor etc. Men marknadsföring har ju sällan något med verkligheten att göra.
 
Topp