• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det här med årsklockor från 70-talet...

På ett sätt håller jag med, men det blir om möjligt ännu svårare att kontrollera i efterhand om kvitto saknas. Kan vi inte bestämma att alla klockor produceras och säljs samma år, och att år/månad/dag går att utläsa ur serienumren? Häpp, no more problemas! ;)
Klart det måste finnas kvitto! Annars är det ingen riktig årsklocka. ;)

1977:
snapseed-jpg.654039

Vi stackare födda under 70-talets senare del vandrar i ett dystert mörker vad gäller årsklockor. I mitt fall 1977, vilket verkar vara ett fantastiskt tråkigt klockår. De som anges tillverkade -77 här eller på C24 är antingen Seiko eller rollar som ser ut som rollar alltid har gjort och kommer göra
<SNIP>
Har jag fel? Hit me med de bästa årsklockorna från -75 till -79.

Bägge nedanstående är från 1976

https://www.chrono24.com/se/rolex/c...-eye--id6700178.htm?SETLANG=en_SE&SETCURR=SEK
C2398CA7-B8EC-4844-B30D-F77516C44A47.png

72647BD7-4E33-46D7-BB50-DF6B2A0F20BE.png

Eller något mer traditionell:
https://www.chrono24.com/se/rolex/datejust-1601-tiger-dial--id5925784.htm?SETLANG=en_SE&SETCURR=SEK
866C8BA2-E3F5-4818-B64D-AC0F1CE5695E.png

(93 908 SEK då annonsen hämtades)

Inget fel på seiko från 70-talet. Den här är från - 76. Ingen årsklocka för mig men grym ändå. Används frekvent.
IMG_20171031_102444.jpg
Jag har aldrig menat att det är något fel på Seiko, men söker man på ett givet årtal är Seiko ofta överrepresenterat bland träffarna. Är det ovanligt lätt att hitta årtalet på Seiko-klockor? (Förlåt en som hänger för lite på Kobra Kai, men som gillar Alpinisterna...)

Jag har aldrig menat att det är något fel på Seiko, men söker man på ett givet årtal är Seiko ofta överrepresenterat bland träffarna. Är det ovanligt lätt att hitta årtalet på Seiko-klockor? (Förlåt en som hänger för lite på Kobra Kai, men som gillar Alpinisterna...)
Jag förstod hur du menade, inga problem.
Det är ganska enkelt att läsa årtalet på seiko, därav att många är daterade i annonser och liknande.

Seikos serienummersystem innehåller år och månad. Min kronograf ovan har serienummer 75XXXX, vilket är år 7 (77) och månad 5 (maj).

Finns ju också databaser på nätet man kan söka i, tex http://www.watchsleuth.com/seikodatefinder/.
Det finns det ju. Har man inte koll på vilket årtionde klockan är tillverkad, så är det ju till hjälp! Dock är som sagt serienumret uppbyggt på ett logiskt sätt. Det samma gäller Citizen, fast då är det en siffra år och två siffror månad. Min Seiko hade alltså varit 705XXXX om den var en Citizen.

Tillbaka
Topp