• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det här med "dinka"...

Använder klocka, dinka, armbandsur typ... Det är ännu roligare att jag har en kollega som heter just "Dinka" :happyhappy:

Klocka i det verkliga livet, dinka kanske man kan säga i Stockholm eller?

Är född och uppvuxen i Ö-vik men bor sen tjugo år tillbaks i Göteborg och har aldrig hört någon benämna en klocka som dinka, bara läst uttrycket på Klockforum.

Men som sagt, dinka är väl stockholmsslang?

SGS3 via Tapatalk.

Jag vet inte hur länge jag haft dinka i mitt vokabulär men att det är sedan långt innan jag blev intresserad av klockor i a f. Ja jag använder ordet även i verkliga livet. O ja, jag är uppvuxen i huvudstaden.

Hörde det första gången sent 90-tal, har aldrig använt det själv, kommer aldrig att göra det.

Stockholm är trots allt Huvfudstaden!! ;-)

Men trots uppväxt här använde jag inte heller dinka tidigare, även jonne och en del andra uttypiska utryck har jag missat upp till vuxen ålder. Beror nog på att jag bodde i förorten.

Det är väl bara Jerry Williams som kan komma undan med att använda ett sådant uttryck utan att framstå som en idiot. Gammal ekenslang skulle jag tro. Ingen vettig människa, i Stockholm eller annorstädes, säger "dinka" i dag.

När vi ändå är inne på språkbruket på forumet så vill jag passa på att säga att jag hatar Masterkiller för att han började kalla Spencers PP Aquanaut för Vattennöt. Det låter minst lika fånigt som dinka.

På det andra forumet kallade en massa nötter forumet för forat i tron att det var lite tjusigare också. Helt obegripligt med tanke på att fora är pluralformen av forum, och forat ungefär goddag yxskaft jag är en idiot :)

Trevlig helg
JoberMan

- Vad är dinkan?
- Kvart över skinkan.

Har aldrig och kommer aldrig använda ordet. Låter lite parodiskt söderslangigt, ungefär som plingplongtaxi, tjotablängare etc.

Äh du vet, kärt barn har många namn :smug:

I rätt sammanhang kan man ju slänga in "dinka", tex här på KS.

Tycker inte det alls det låter lika mkt "pilsnerfilm" som ord som "tjottablängare" som nämns ovan

Det är väl bara Jerry Williams som kan komma undan med att använda ett sådant uttryck utan att framstå som en idiot. Gammal ekenslang skulle jag tro. Ingen vettig människa, i Stockholm eller annorstädes, säger "dinka" i dag.

När vi ändå är inne på språkbruket på forumet så vill jag passa på att säga att jag hatar Masterkiller för att han började kalla Spencers PP Aquanaut för Vattennöt. Det låter minst lika fånigt som dinka.

På det andra forumet kallade en massa nötter forumet för forat i tron att det var lite tjusigare också. Helt obegripligt med tanke på att fora är pluralformen av forum, och forat ungefär goddag yxskaft jag är en idiot :)

Trevlig helg
JoberMan
God morgon Horace Engdahl, sovit gott?

Helt korrekt vad gäller pluralisformen av forum - de som slänger sig med fora i fel sammanhang låter rätt fjantiga a lá Von Oben

"Vattennöt" kan jag hålla med om är en rätt lustig översättning, eller vad man ska kalla det. Men lite sött när folk blir så glada i nått att de måste hitta på ett smickrande smeknamn för att hylla objektet i fråga

Men dinka är väl inte sååååå farligt Jober? Kom igen, sug lite på ordet... smaka försiktigt på det där hemma när du är ensam... Om du dessutom använder normala svenska ord i övrigt i meningen så blir det inte så mkt Jerry W över det hela

Säger dinka ibland och rova ibland när jag vill vara lite töntig, på samma sätt som jag kallar däck för ostar.

Från gbg, aldrig använt och aldrig hört användas, endast stött på i skriftform på forum.

Aldrig hört det tidigare, kommer aldrig använda. själv tycker jag "dinka" och "patina" låter riktigt fult, speciellt "patina" kanske för att hon bimbon från äntligen hemma använder det hela tiden.

I Göteborg säger man väl vare sig 'klocka' eller 'dinka'? Man använder väl 'breitling' som allmän, generell benämning?

:)
Finns väl bara breitlings där, så det verkar ju rimligt att klocka = breitling alt "bratte" :breitling:

Lite som inlines blev synonymt med rollerblades, som snarare var ett enskilt märke av inlines (om jag minns det där rätt)

Bland likasinnade stöter jag på ordet Dinka rätt ofta i Stockholm, dock i komplimangsform, dvs "schysst dinka", aldrig hört "vad är dinkan?" ..

Tillbaka
Topp