• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det här med "Officiella" trådar

Jox

Silver
2-Faktor
Är mest nyfiken, därav denna tråd.
Finns ju en del trådar här som är döpta i stil med "Den Officiella xxx tråden"
Min fundering är då vad det är som gör dessa trådar Officiella..?
Har Rolex, Tudor, Breitling, Tag Heuer, G-Shock med flera gett sitt tillstånd till detta och behövs det?
Kan representanter för dessa varumärken redigera dessa trådar? Betalar de eller får de betalt för att en tråd omnämns som OFFICIELL?

Har Rolex, Tudor, Breitling, Tag Heuer, G-Shock med flera gett sitt tillstånd till detta och behövs det?
Kan representanter för dessa varumärken redigera dessa trådar? Betalar de eller får de betalt för att en tråd omnämns som OFFICIELL?
Ja, ja, ja och ja. Man skulle kunna kalla dem "Approved Threads" om man så vill. 😎

Är tveksam till att man får kalla något för "Officiella" när man inte har understöd av eventuellt varumärke. Kan ha fel men.... 🤔

• Like
Reactions: Jox
Är tveksam till att man får kalla något för "Officiella" när man inte har understöd av eventuellt varumärke. Kan ha fel men.... 🤔
Nu är ju KS ett slutet forum så jag har svårt att se att detta skulle skapa något större problem. Som nämns ovan är det imo rätt skönt att slippa 1000 trådar om samma varumärke. Men jag förstår poängen så @Jox och @Nilas ni kan väl ge en juridiskt korekt förslag på ett sätt att namnge dessa? ;)

Nu är ju KS ett slutet forum så jag har svårt att se att detta skulle skapa något större problem. Som nämns ovan är det imo rätt skönt att slippa 1000 trådar om samma varumärke. Men jag förstår poängen så @Jox och @Nilas ni kan väl ge en juridiskt korekt förslag på ett sätt att namnge dessa? ;)
Jag har inte på något sätt påstått mig ha juridiskt stöd i min fråga. Undrade bara var gränsen går för vad som är officiellt. Min tolkning är när något har ok från berört varumärke. Du kan döpa trådar hur du vill, jag bestämmer inte här ;)
Men, om du nu vill ha förslag så kan du ju alltid använda "Stora", "Enda" eller vad du nu vill så är det upp till KS-staff vad som är tillåtet

För övrigt finns det tex flera Rolex trådar, utöver den "Officiella", så då hjälpte det ju inte med den namnsättningen ändå

För egen del så kan jag inte bry mig mindre gällande hur dom ska döpas eller vad dom heter heller för den delen.
Slutet forum eller ej så tror jag dock ändå inte att det är ok med att kalla något "officiell" om inte t.ex ett varumärke står bakom på något vis och det var det jag svarade på. Även om det är mindre troligt så skulle det ju kunna bli problem kanske. Finns ju andra regler som följs och gäller i det stora hela så TS fråga är väl inte så konstig kanske. Vet inte varför jag eller TS skulle behöva döpa om något för det men för att hjälpa dig med en lösning så är det ju bara att radera "Officiella" i rubrikerna och låta resten vara som det är.
Hur låter det för dig? 😉

• Like
Reactions: Jox
Jag har inte på något sätt påstått mig ha juridiskt stöd i min fråga. Undrade bara var gränsen går för vad som är officiellt. Min tolkning är när något har ok från berört varumärke. Du kan döpa trådar hur du vill, jag bestämmer inte här ;)
Men, om du nu vill ha förslag så kan du ju alltid använda "Stora", "Enda" eller vad du nu vill så är det upp till KS-staff vad som är tillåtet

För övrigt finns det tex flera Rolex trådar, utöver den "Officiella", så då hjälpte det ju inte med den namnsättningen ändå
Ett litet tillägg till mitt svar som jag missade innan: KS är inte ett slutet forum, du behöver inte vara medlem eller inloggad för att kunna läsa. Däremot för att kommentera

My bad det har du rätt i. Men ”Officiell” eller inte så är min gissning att de skulle reagerat för länge sedan.;)
Må så vara, men lustigare saker har ju hänt än att en stämning skulle dyka upp om fel person skulle se tråden på fel dag (Om det handlar om ett intrång dvs, jag har som sagt inte kollat upp det juridiska)
Har hänt att, åtminstone 1 medlem som jag känner till, fått mail från företag som ogillade ett inlägg denne skrev.
Men återigen var jag bara nyfiken och intresserad av om det faktiskt är ok.
Vad som är ok är ju upp till ledningen i slutändan

Är mest nyfiken, därav denna tråd.
Finns ju en del trådar här som är döpta i stil med "Den Officiella xxx tråden"
Min fundering är då vad det är som gör dessa trådar Officiella..?
Jag är lite besviken att du inte döpte tråden till "Den Officiella tråden om det här med Officiella trådar" 😄

Har hänt att, åtminstone 1 medlem som jag känner till, fått mail från företag som ogillade ett inlägg denne skrev.
Nu vet jag inte vad som skrivits men det känns ju magstarkt att dra ett brev om det inte handlat om rent förtal eller felaktigheter som kunnat anses som förtal.

Gällande varumärkesintrång/vilseledande vilket ”officiell” skulle anses som så skickar företag främst ut varningsbrev eller domstolsförläggande (cease and disist) innan stämning ens kan vara aktuellt.

Nu vet jag inte vad som skrivits men det känns ju magstarkt att dra ett brev om det inte handlat om rent förtal eller felaktigheter som kunnat anses som förtal.

Gällande varumärkesintrång/vilseledande vilket ”officiell” skulle anses som så skickar företag främst ut varningsbrev eller domstolsförläggande (cease and disist) innan stämning ens kan vara aktuellt.
Då har du indirekt svarat på min fråga, dvs att det kan anses olagligt/olämpligt att utge sig för att vara "Officiell" utan ok/medgivandefrån berört varumärke.
Eller..?

Vet inte riktigt vad du vill uppnå med att fortsätta diskussionen gällande detta? Ledningen har ju redan sagt sitt här i tråden och "Officiella" ska tas bort, behöver ju inte ens döpas om heller så vad är problemet nu? 🤔

Då har du indirekt svarat på min fråga, dvs att det kan anses olagligt/olämpligt att utge sig för att vara "Officiell" utan ok/medgivandefrån berört varumärke.
Eller..?
Både ja och nej, det var mer ifall något varumärke skulle se att det är ett felaktigt användande eller vilseledande.
…..däremot kan ju inte KS eller medlemmar hävda att tråden sponsras eller att det finns något formellt samröre med varumärket.

Det som jag inte vet men kan tänka mig är även att i det fall det skulle bli rättsligt prövat skulle de behöva följa alla internetforum där deras varunamn sammankopplats med ordet ”officiell”.

Eller..?
Eftersom ordet kan användas i olika sammanhang och därmed ges olika innebörd känns det ganska långsökt att en tråd på ett klockforum skulle klassas som olaglig för att ordet officiellt används. "Formell, högtidlig, allmän" är vanliga synonymer till officiell. Men efter att ha startat "Officiella Quartztråden för kvarts-samtal" kan det alltså inkomma synpunkter ifrån Quartzkoncernen...

Eftersom ordet kan användas i olika sammanhang och därmed ges olika innebörd känns det ganska långsökt att en tråd på ett klockforum skulle klassas som olaglig för att ordet officiellt används. "Formell, högtidlig, allmän" är vanliga synonymer till officiell. Men efter att ha startat "Officiella Quartztråden för kvarts-samtal" kan det alltså inkomma synpunkter ifrån Quartzkoncernen...
Lite långsökt jämförelse kanske, vad jag vet så är inte quartz i sig ett enskilt varumärke men jag kan ha fel. Hur som helst så tyckte ju ledningen tydligen att "Officiella" ska tas bort från trådnamnen så något uns av osäkerhet i ämnet finns det kanske ändå 🤔.

Lite långsökt jämförelse kanske, vad jag vet så är inte quartz i sig ett enskilt varumärke men jag kan ha fel. Hur som helst så tyckte ju ledningen tydligen att "Officiella" ska tas bort från trådnamnen så något uns av osäkerhet i ämnet finns det kanske ändå 🤔.
Inte i andra subforum utan enbart diskussionsdelen. Men ärligt. Vem bryr sig

Edit: inte ens i diskussionsdelen var alla redigerade. Bara några

Inte i andra subforum utan enbart diskussionsdelen. Men ärligt. Vem bryr sig

Edit: inte ens i diskussionsdelen var alla redigerade. Bara några
Det kanske blev lite jobbigt att leta och redigera 😊. Dom gör ju som dom vill och konstigare saker än så har ju hänt så...
Lite "inofficiellt" så här oss emellan så skiter jag mest i vilket faktiskt 🤘.

E9877689-0C8B-4F9F-8E62-9266474BE0FE.jpeg

Jag har svårt att tänka mig att användandet på ett informellt sätt på ett nischat forum som detta som för övrigt gynnar tillverkarna i form av positiv publicitet osv. skulle utgöra något slags problem. Något man däremot borde titta närmare på och som faktiskt utgör ett problem är upphovsrättsskyddade varumärken som postas lite varstans i forumet i form av "homager" som i juridisk mening är rena varumärkesförfalskningar.

Watchuseek förbjuder t.ex. användandet av Marina Militare (på fel sätt) medan Uhrforum har en betydligt längre lista kring förbjudna fraser och märken/modeller, modeller som här på KS både postas fritt och där det även länkas till nätbutiker där man kan köpa dessa. Jag vet inte om Uhrforum har blivit utsatta för påtryckningar eller om de förbjuder ovanstående i förebyggande syfte men i takt med att forumet växer och allt fler får upp ögonen för det så känns det bara som en tidsfråga innan det uppstår en situation där ledningen blir kontaktade av representanter för ägarna av något eller några av dessa varumärken.

Reglerna nämner varumärkesförfalskningar lite vagt men det kan vara en god idé att närmare specificera vad det innebär för att förebygga problem. Flera av modellerna som listas på Uhrforum känns inte riktigt relevanta längre som t.ex. San Martin/Heimdallr Submariner då tillverkarna har uppdaterat modellerna och tagit bort upphovsrättsskyddade termer men det förekommer fortfarande tavlor märkta Marinemaster (möjligtvis att man kringgår detta genom att det inte specifikt står Seiko Marinemaster men det känns extremt tveksamt), tavlor med Prospex-logotypen ("P-S") som är upphovsrättsskyddad, det postas bilder på klockor med Panerais karakteristiska och designskyddade kronskydd osv. och med tanke på att Optura har en officiell representant i en stor, svensk klockgrupp på Facebook så är det inte heller särskilt långsökt att tänka sig att samma person även återfinns här. Samma sak med Panerai där man har ett dedikerat subforum för varumärket och där det inte är helt otänkbart att representanter från Richemont figurerar på något plan och då känns det kanske lite riskabelt att man direkt eller indirekt tillåter dessa typer av klockor på KS.

@hook @Leben

Jag antar att det som åsyftas är när @KlockTotte blev kontaktad av en person som påstod sig vara representant för Aquastar efter att ha skrivit något negativt om dem här på forumet. Jag minns inte riktigt detaljerna men taggar in honom så kan han förklara själv om han vill. ☺️
Att som bara vågar. Alla har vi väl sett @KlockTotte s armar. Lätt den farligaste snubben på KS

Tillbaka
Topp