• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det här med tull, moms och import...

Vad kan vi inte diskutera?
Vi diskuterar inte varumärkesförfalskningar annat än som jämförande diskussioner i syfte att lära sig mer om vad som skiljer en kopia från ett original. En sådan tråd skall ALLTID innehålla bilder och referenser till ett original och andemeningen med tråden skall vara undervisande och kunskapshöjande. Det innebär att en tråd där rubriken exempelvis är "Kolla vilken bra kopia etc" inte är okej.

Är du osäker, skippa att posta tråden eller kolla med Admin. Ämnet är känsligt och vid tveksamheter avgör alltid Admin vad som är okej. I en tråd om förfalskningar så länkar vi inte till sidor som säljer eller stöttar förfalskningar (vi bjuder dem helt enkelt inte på trafik).

Vi diskuterar självklart inte heller sådant som enligt svensk lag uttryckligen är förbjudet. Vid tveksamhet kring detta avgör Admin vad som är okej.

Någon som vet hur man går tillväga om man ska serva en klocka utanför EU? Tullen sa att jag skulle fråga ombudet, ombudet hade inte en blekaste och hänvisade till tullen. Moment 22. Fick ingen klarhet utifrån mailen nedan. Vad gjorde jag? Skickade den ändå och sparade kvittot på moms- & tull inbetalningen ifrån när jag importerade klockan så får jag väl se vad som händer.

Skärmklipp 2019-02-06 13.09.49.png
Skärmklipp 2019-02-06 13.11.46.png

Skickade in min klocka på ett garantiärende hos Gnomon, Singapore. Var inga problem alls när tullverket hörde av sig via mail undrandes vad jag importerade. Jag skickade en kopia på min tulldeklaration för försändelsen som uppgav att det var just ett garantiärende ( eller mer ordagrant ”watch repair” vilket även innefattar service ). Paketet kom utan extra avgifter som sig bör. Det frågades ej efter orginalkvitto eller nått sånt.

Bumpar liv i denna. Någon som har erfarenhet nyligen att gå ”nothing to declare” på flygplatsen om man tex köpt en klocka i Japan/USA dylikt?

Hur ofta blir man stoppad? Blir du stoppad får du problem. Blir du inte det blir det inga problem. Bättre svar än så är svårt att ge.
Problem kan det bli om du ämnar sälja en klocka som inte importerats korrekt till EU

Vet ett flertal handlare som inte befattar sig med sådana just for att slippa ev huvudvärk med RSV.

• Like
Reactions: MKC
Problem kan det bli om du ämnar sälja en klocka som inte importerats korrekt till EU

Vet ett flertal handlare som inte befattar sig med sådana just for att slippa ev huvudvärk med RSV.
Jag har bara gjort "fel" en(1) gång (helt ärligt, jag visste inte bättre det var länge sen) men den klockan var inga problem att få hjälp med dock. De kollade bara att certet var ifyllt. Kan ha ändrats, detta är mer än 10 år sen.

• Like
De frågar ju efter pass vid köp i butik. Inte orimligt att detta kanske reggas på flight eller dylikt och enkelt plockas upp av tull. Därav frågan om någon som har erfarenhet av att de facto köpa i Japan och sen flyga hem.

De frågar ju efter pass vid köp i butik. Inte orimligt att detta kanske reggas på flight eller dylikt och enkelt plockas upp av tull. Därav frågan om någon som har erfarenhet av att de facto köpa i Japan och sen flyga hem.
Aldrig riktigt förstått hur systemen fungerar. Men tänkte du köpa taxfree i Japan?

• Like
Aldrig riktigt förstått hur systemen fungerar. Men tänkte du köpa taxfree i Japan?
Ja alltså, lite oklart. Ska fråga i en mindr e-legit butik imorgon. Men de frågar om pass för att köpa tax free. Antingen

1) kontollerar de att du inte är japansk medborgare och därför ger dig tax free
2) ovan samt av något legalt avtal med EU kanske även har ev skyldighet att skriva upp i passet ditt köp etc.

Jag har sett många kvinnor köpa smink som omsluts av klassisk taxfree påse k butiken på stan (likt när man handlar på flygplats alkohol tax free). Vet ej om det finns ett system för att tracka dessa köp, men om de skriver in i passet att köp gjorts etc vet jag ej. Antag att de skriver uoo att köp gjorts så blir det enkelt för tullen att få nys om en vid genomgång, då kan tex passkontroll på Arlanda säkert trycka på en knapp som säger att de ”ska kolla alla” närmsta timmen eller liknande om de läst av passet.

Vad av ovan som är sant låter jag folk med erfarenhet av att köpa svara på. Om man tycker det är moraliskt rätt eller fel kommer jag också inte kommentera :)

Om 1) är korrekt och inget mer händer, ja då är man ju utsatt för eventuella slumpkontroller och då är väl risken ganska låg.

Begär du taxfree så verkar det noteras i tullen. Det var ju så killen åkte dit nyss som hade handlat i Schweiz. Den tråden kan du nog söka fram ganska enkelt.

• Like
Att diskutera hur du kommer undan skatt/moms funkar inte här.

Att diskutera utländska momsregler känns ok.

Tunn linje men please tänk efter en gång till innan ni postar.

Köper du taxfree i ngt land skattar du när du kommer till EU / Sverige. Diskussion om att inte göra rätt för sig kan med fördel göras på ngt annat forum.

Att diskutera hur du kommer undan skatt/moms funkar inte här.

Att diskutera utländska momsregler känns ok.

Tunn linje men please tänk efter en gång till innan ni postar.

Köper du taxfree i ngt land skattar du när du kommer till EU / Sverige. Diskussion om att inte göra rätt för sig kan med fördel göras på ngt annat forum.
Hej!

Noterar detta och förstår. Ber om ursäkt ifall jag missat någon skrivelse över vad som får och inte får diskuteras här och ska tänka mig för bättre nästa gång.

Tack för ett bra forum!
Vänligen

Tillbaka
Topp