• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det kom ett paket...

10past10

Omega
Grattis!
105.003 på ena armen och 1655 på andra, en självklar standardlösning för den som vill ha koll på flera tids zoner samtidigt.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Stort grattis. Är dålig på Speedmaster, kan någon förklara lite vad det är vi kikar på, för jag tror och hoppas att den är speciell? :)
Snygg är den i alla fall!
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
qupabumu.jpg

Modellen användes 1965 av ed white som gjorde den första spacewalken.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Glöm inte att Buzz Aldrin hade en också, Så 105.003 var de facto den första klockan på månen.
Finns det nån bra källa till den infobiten?

Jag är oerhört intresserad av att veta vilken modell Buzz hade men lyckas inte hitta fakta som känns trovärdiga utan det verkar stå mellan olika modeller tyvärr. Lite problematiskt då jag letar efter en Speedy med de ref som han hade...får köpa båda för att safea upp..:)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag är oerhört intresserad av att veta vilken modell Buzz hade men lyckas inte hitta fakta som känns trovärdiga utan det verkar stå mellan olika modeller tyvärr. Lite problematiskt då jag letar efter en Speedy med de ref som han hade...får köpa båda för att safea upp..:)

jag tror på 105.012, de "runt i kring" på italienarnas spreadsheet hade ju det, tex. Armstrong
historien om 145.012 hade väl sitt ursprung i att det var nån scammare som hävdade att han hade hittat Aldrins? och det var en 145.012?
 

Patrik J

Rolex
Finns det nån bra källa till den infobiten?
Sorry, vill inte sprida någon irrlära. Läste nyligen de här artiklarna och får väl skylla på det:
http://www.fratellowatches.com/tag/moonlanding/

”Former Omega employee John Diethelm (known for his swift replies with respect to vintage information inquiries) stated several times in his e-mails to Omega collectors/customers that the Speedmaster Professional watches with reference numbers st105.003 (Aldrin), st105.012 (Armstrong) and st145.012 (Collins) with calibre 321 movement was the first watch worn on the moon.”

Jag har dock inte sett något sådant mejl från Diethelm någonstans. Så det var väl förmodligen en 105.012. Eller kanske 145.012? Eller…
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
jag tror jag har sett de mailsvaren på nåt forum nånstans, inte entydiga utan öppna för tolkning tyvärr

här mer info (tex en del av de mailen) fast den börjar ju bli gammal nu o handlar också om andra "månklockor" också som Hamiltons, Rolex GMT:s o annat bös...
http://www.chronomaddox.com/moonmovement.html

den här litar jag mest på:
http://www.hq.nasa.gov/alsj/omega.html
trots vissa inkonsistenser ändå högt trovärdig! o då verkar det osannolikt att Aldrin skulle haft nåt annat än 105.012 då alla NASA:s interna serienummer före och efter Aldrins försvunna klenod är 105.012? jag tror Nasa köpte/upphandlade (för typ 1 cent styck, Omega kunde strategisk upphandling redan 1960) klockor batchvis.
 
Topp