• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det var en dyr Jacques Lemans!

mouqvist

Rolex
Var i en liten klockaffär och såg en trevlig Jacques Lemans klocka
Inget märke som jag överhuvudtaget tittar på annars men denna modell tilltalade mig
Rätt storlek, safir glas, wr100m med skruvad krona, nedsänkta tryckknappar och hyfsad bra kvalitet
Frågade om priset... 6000:- !!!
Enligt expediten är det ett schweiziskt verk i varför den kostar så mycket!!!
Påpekade att det är ju ett kvartsverk i men så mycket anser de att den är värd
Jag misstänker att det är en gammal modell då jag lyckas inte hitta den på nätet men JL klockor med liknande egenskaper går ju på max 2000:-
Kan någon hitta den modellen på nätet och tipsa mig om var den går att köpa om det fortfarande är möjligt så tänker jag visa det för expediten
image.jpg
 

mouqvist

Rolex
Letade lite till och såg att modellen heter GU191B, den säljs inte längre och såldes för några år sedan för 270 dollars
Fråga till er elitprutare: vilket pris kan tänkas att butiken släpper den för?
image.jpg
 

mouqvist

Rolex
Hej alla glada!
Helt otroligt, fyra år senare finns den klocka som jag jade tittat på kvar i den lilla lokala butiken, priset är ff 6000:-
Jag kan få köpa den för 2000:-, men kanske 1800:- om jag skulle insistera?
Är den värd pengarna efter 4 år som osåld (den kan ha värmt hyllan i säkert den dubbla tiden)
Specarna är 37mm, safirglas och 100m wr.
 

Danno

Omega
Hej alla glada!
Helt otroligt, fyra år senare finns den klocka som jag jade tittat på kvar i den lilla lokala butiken, priset är ff 6000:-
Jag kan få köpa den för 2000:-, men kanske 1800:- om jag skulle insistera?
Är den värd pengarna efter 4 år som osåld (den kan ha värmt hyllan i säkert den dubbla tiden)
Specarna är 37mm, safirglas och 100m wr.
Köp och njut. Skit i vad andra tycker;)
 

burner

Panerai
2-Faktor
Vad den är värd beror på hur man ser på det. Om du tänker på andrahandsvärde så är det nog ganska lågt. Har som tidigare nämnts också lite svårt för hur mycket JL inspireras av andra märken både i design och namn. Å andra sidan finns det andra betydligt dyrare märken som också inspireras ganska duktigt av andra. Är det en klocka du gillar och räknar med att använda så är den nog värd det för dig.
 

Omega87

Rolex
Hej alla glada!
Helt otroligt, fyra år senare finns den klocka som jag jade tittat på kvar i den lilla lokala butiken, priset är ff 6000:-
Jag kan få köpa den för 2000:-, men kanske 1800:- om jag skulle insistera?
Är den värd pengarna efter 4 år som osåld (den kan ha värmt hyllan i säkert den dubbla tiden)
Specarna är 37mm, safirglas och 100m wr.

Vill du ha den så köp den! Det kommer ändå sluta med Rolex en vacker dag... ;)

Hade själv en JL i min samling för några år sedan som jag gillade. I det fallet sjukt mycket klocka för pengarna. Gillade designen så därför blev det ett köp.

IMG_20180819_230055.jpg
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Kul att den finns kvar efter fyra år, ännu roligare att du faktiskt fortfarande vill ha den efter fyra år! :) Det visar ju ändå att du gillar den, klipp den för 2000 och njut av den. Skit i andrahandsvärdet (det är lågt!) och var glad att du har en trevlig story om din klocka istället.
 

PNM

Panerai
Hej alla glada!
Helt otroligt, fyra år senare finns den klocka som jag jade tittat på kvar i den lilla lokala butiken, priset är ff 6000:-
Jag kan få köpa den för 2000:-, men kanske 1800:- om jag skulle insistera?
Är den värd pengarna efter 4 år som osåld (den kan ha värmt hyllan i säkert den dubbla tiden)
Specarna är 37mm, safirglas och 100m wr.

Haha, hur överlever sådana här butiker? Att du fortfarande vill ha den = köp den.
 

mouqvist

Rolex
Blir tyvärr inte affär som det ser ut.
Datumet går inte att ändra efter att urmakaren satt nytt batteri. Man hör ett klick-ljud när man vrider kronan men datumskivan roterar inte, även om man försöker genom att ändra tiden 24 timmar framåt. Jag skulle ringa om en vecka för att höra om de löst problemet, annars får jag kolla på annat.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Blir tyvärr inte affär som det ser ut.
Datumet går inte att ändra efter att urmakaren satt nytt batteri. Man hör ett klick-ljud när man vrider kronan men datumskivan roterar inte, även om man försöker genom att ändra tiden 24 timmar framåt. Jag skulle ringa om en vecka för att höra om de löst problemet, annars får jag kolla på annat.
Sitter nog ett vanligt ETA G10 i den. Om den inte funkar så köp den ändå... för typ 500kr. Köp ett ersättningsverk för några hundra och låt någon byta ut det bara. Då får du ju klockan du vill ha med ett nytT fräscht verk för 1000-1500kr :)
 

ganondorf

Omega
Vill du ha den så köp den! Det kommer ändå sluta med Rolex en vacker dag... ;)

Hade själv en JL i min samling för några år sedan som jag gillade. I det fallet sjukt mycket klocka för pengarna. Gillade designen så därför blev det ett köp.

IMG_20180819_230055.jpg
Den där va ju fin :)

Jag har en gammal JL sen mer än 10 år tillbaka, tycker den ser väldigt trevlig ut men kvaliteten är inget vidare. Den kostade också 2000kr ny dådå. Spännet har varit på service ett par gånger för att det spänns upp ofrivilligt, det har inte blivit bättre. Den är inte heller vattentät till 100 m, långt ifrån, för den har fått nån beläggning på insidan av kristallen. De där problemen började uppträda inom 3 år. Jag använder den nästan aldrig men den är väldigt stilig hehe
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Finns väldigt lite om JL här på forumet, tror okunskapen också är ganska stor. Är knappast själv någon auktoritet på JL, men det jag har förstått är ”Geneve”-serien en helt annan klocka och delar endast varumärke med vanliga ”Ur&Penn Kina-JL. Serien gick ju för för tusan att köpa i vissa Chopard-butiker för 10 år sedan.

Jag vet exakt var jag läste det (antagligen på JL:s hemsida, vilken inte längre har ett spår kvar av satsningen) men Geneve-serien är tillverkad i just Geneve, safirglas och väldigt hög byggkvalitet (sett till verkligt pris, inte rek ;)). Jag har under åren ägt 2 JL-Geneve och varit väldigt imponerad. Vågar ganska tryckt sticka ut hakan och säga att JL-Geneve var ett tydligt snäpp över Tissot/Certina-klass för motsvarande batteriklockor vid den tidpunkten linjen salufördes. Tänk typ Frederique Constant.
 
Topp