• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DET vetenskapliga experiment ni ALLA väntat på

Chrisse

Pandion
2-Faktor
Är övertygad om att alla med mig ofta funderar på hur akvariefiskar skulle reagera om en klocka med mekaniskt alarm skulle sänkas ned i deras närvaro.

Då jag funderat på detta en längre tid så gjorde jag slag i saken.

Steg ett, införskaffade ett akvarie.
Steg två, tog kontakt med en akvarieexpert i Karesuando för att se vilka fiskar som var bäst lämpade
Steg tre, köpte en mekanisk klocka med larmfunktion
Steg fyra, själva utförande.

Akvariet blev ett 65 liters hobby-akvarie.
Fiskarna är Neontetra och Zebrafiskar, dessa skall vara bäst lämpade då de inte så lätt blir traumatiserade av oljud. Men för att vara extra säker spelade jag deras favoritmusik under hela experimentet.
Klockan blev en Jaeger-LeCoultre Navy Seals Diving Alarm (långt namn)

Se video nedan, larmet på klockan ljuder mot slutet. Ni kan själva dra slutsatsen utav experimentet.
(tyvärr komprimerade youtube min film, har den även tillgänglig i 1080/50p)

Intressant.
Gjorde själv ett experiment med en vanlig GMT på nato och den blev väldigt fort accepterad an urinvånarna.

GMTakvarium.jpg

Nästa steg får väl bli en Junghans väckare :)

Är övertygad om att alla med mig ofta funderar på hur akvariefiskar skulle reagera om en klocka med mekaniskt alarm skulle sänkas ned i deras närvaro.

Då jag funderat på detta en längre tid så gjorde jag slag i saken.

Steg ett, införskaffade ett akvarie.
Steg två, tog kontakt med en akvarieexpert i Karesuando för att se vilka fiskar som var bäst lämpade
Steg tre, köpte en mekanisk klocka med larmfunktion
Steg fyra, själva utförande.

Akvariet blev ett 65 liters hobby-akvarie.
Fiskarna är Neontetra och Zebrafiskar, dessa skall vara bäst lämpade då de inte så lätt blir traumatiserade av oljud. Men för att vara extra säker spelade jag deras favoritmusik under hela experimentet.
Klockan blev en Jaeger-LeCoultre Navy Seals Diving Alarm (långt namn)

Se video nedan, larmet på klockan ljuder mot slutet. Ni kan själva dra slutsatsen utav experimentet.
(tyvärr komprimerade youtube min film, har den även tillgänglig i 1080/50p)

Min stora fråga blir, finns det akvrieexperter i Karesuando?

Haha, anledningen till varför firrarna är så förtjusta i era klockor är ju att det finns en massa hudavlagringar och annan skit på dem, som fiskarna gladeligen nafsar i sig.

Är detta den perfekta klockrengöringen, månne?

Min luktade lite skumt efteråt men det kan bero på att akvariet behövde en allmän rengöring redan innan. :)

OBS update:

Trots stabil akvariekultur under lång tid har tre fiskar avlidit sedan detta experiment.

Jag har kollat med JLC om de har siffror på inom vilka frekvensområden deras larm ljuder, men inte fått svar ännu.

Allvarlig utveckling.
Stackars fiskar som fick betala ett högt pris i vetenskapens namn.

Tillbaka
Topp