• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Digital eller analog klocka? Vad gäller mekaniken?

etapp

Basic
Hej!
Är det så att alla klockor i mekaniken är digitala men att det är visningen som skiljer sig åt dvs digital(display) eller analog visning(armar)?
Har det med tickandet att göra, de fasta stegen på sekundvisaren? Gör detta klockan till digital, fast med analog visning (i folkmun analog klocka)?

Jag läste ditt inlägg 3 gånger och hade svårt att förstå vad du menar.
Det jag tror att du försöker fråga är om en klocka kan vara "digital", i betydelsen att det är ett batteridrivet quartzur, med "analoga" visare som snurrar på en urtavla så är svaret ja.

Analog & digital.
analog-and-digital-watches.jpg

Kvarts & mekanisk.

MESS-0228.jpg

Senast ändrad:
För att kompicera det lite finns det ju faktiskt mekaniska klockor med digital visning, se Langhe & Söhnes Zeitwerk Minute Repeater till exempel.

Både "quartz" och digitala klockor drivs av ett batteri som håller igång en kristall som vibrerar (vanligtvis 32768 gånger per sekund). I en "quartz" klocka kontrollerar kristallen en stegmotor som rör på visarna. I en digital klocka används kristallens impulser av ett chip som styr vad som skall visas på displayen.

I en mekanisk klocka så finns det en fjäder istället för batteri. Fjädern driver diverse kugghjul som flyttar visarna.

All teknologi är fascinerande fast på olika sätt...

Tror han är inne på att en visare på t.ex. en mekanisk analog klocka egentligen inte flyter fram, då visaren hoppar fram i små små steg (högre frekvens medför kortare steg = en mer flytande visare). En klocka med spring drive verk flyter fram helt utan minsta hopp.
Fattar inte vad det har med analog/digital att göra.
Analog: Visare
Digital: Siffror

Dessutom flyter inte springdrive 100%, visarna bromsas magnetiskt vilket man kan se på sekundvisaren om man tittar noga.

Tack för svaren, ledsen ifall jag var otydlig.
Ja menar precis det att visarna ska flyta fram och inte hoppa eller ticka fram.
För även om visningen av tid är analog med hjälp av armar så är inte mekaniken bakom helt 100% analog?

Jag hittade den här sidan.
http://www.explainthatstuff.com/analog-and-digital.html
Där beskrivs det just med klockor att visarna ska flyta fram för att vara helt analoga, inte bara visningen av tid.

Ni nämnde spring drive, är det det närmaste man kan komma när det gäller analog klocka om man tänker på mekaniken bakom visningen med?

mvh
Etapp

Tack för svaren, ledsen ifall jag var otydlig.
Ja menar precis det att visarna ska flyta fram och inte hoppa eller ticka fram.
För även om visningen av tid är analog med hjälp av armar så är inte mekaniken bakom helt 100% analog?

Jag hittade den här sidan.
http://www.explainthatstuff.com/analog-and-digital.html
Där beskrivs det just med klockor att visarna ska flyta fram för att vara helt analoga, inte bara visningen av tid.

Ni nämnde spring drive, är det det närmaste man kan komma när det gäller analog klocka om man tänker på mekaniken bakom visningen med?

mvh
Etapp

Vad menar du med att mekaniken ska vara analog? Du blandar begreppen på otydligt sätt. Förmodligen undrar du om en traditionell mekanisk klocka, alltså där kraften för att driva klockans delar kommer från en fjäder och denna kraft regleras av ett balanshjul, kan ha svepande sekundvisare. Det är mig veterligen inte möjligt.

@Alberget4a @eriksson850 och @yonsson
Han (=Strindberg) är inne på att om man ska dra det till sin spets så är väl digital information information som kan delas upp i definierade enheter.
Om man (i den teoretiska världen) tar ett foto med kort slutartid på en mekanisk klocka så kan man (återigen teoretiskt) avläsa att klockan visar till exempel 3 timmar, 7 minuter, 9 sekunder och 3 femtedels sekund.
Detta på grund av att tidsmätningen i slutändan beror på en mekanism som har definierade "hack".
På en "totalanalog" klocka (spring drive, trodde jag?) så kommer samma ögonblicksbild att kunna visa att klockan är 3 timmar, 7 minuter och mellan 9 och 10 sekunder.

Detta är såklart ett helt teoretiskt/filosofiskt resonemang. Att visare=analogt när det kommer till klockor tror jag de flesta är överens om.

Tillbaka
Topp