• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dina "klockregler"?

Ni vet, efter ett tag med att hålla på med denna hobby så hittar man på olika regler för sig själv av olika anledningar, annars så kommer tillväxten av klockor att växa utom kontroll :) jag har 3 regler som jag följer efter:

1. Helst inga klockor på 36mm och under. Denna regel kan brytas om klockan är så jäkla fint och det finns inte i ett större version.

2. Hellre en repad klocka än polerad, denna regel är lite hårdare än regel 1 men om jag inte hittar en opolerad så får man svälja det och ta klockan som den är.

3. Och den hårdaste regel, ingen datum ingen affär, mina klockor MÅSTE har datum annars vägra jag skaffar mig den.

Vilka regler har du angående dina klockor?

Ni vet, efter ett tag med att hålla på med denna hobby så hittar man på olika regler för sig själv av olika anledningar, annars så kommer tillväxten av klockor att växa utom kontroll :) jag har 3 regler som jag följer efter:

1. Helst inga klockor på 36mm och under. Denna regel kan brytas om klockan är så jäkla fint och det finns inte i ett större version.

2. Hellre en repad klocka än polerad, denna regel är lite hårdare än regel 1 men om jag inte hittar en opolerad så får man svälja det och ta klockan som den är.

3. Och den hårdaste regel, ingen datum ingen affär, mina klockor MÅSTE har datum annars vägra jag skaffar mig den.

Vilka regler har du angående dina klockor?
Så egentligen bara en regel? (Nummer tre) 😜

Jag har en regel.
1. Köpa det jag vill ha och tror mig kan tänkas bära resten av livet.

Har faktiskt inte flippat någon klocka ännu….

Så egentligen bara en regel? (Nummer tre) 😜

Jag har en regel.
1. Köpa det jag vill ha och tror mig kan tänkas bära resten av livet.

Har faktiskt inte flippat någon klocka ännu….

Hehehe, väl, försöker så gott jag kan att hålla mig till de reglerna, men ibland finns det nån vintage jäkel som är så otrolig coolt men alltid 34-36mm.

Önskar jag var som du men jag köper först och sen ifrågasätta mitt val lol

1) Ha ett speciellt klockkonto dit man kan föra över pengar när allt är betalt OCH man redan har fört över pengar till ett "vanligt sparande". Pengar man har råd att bli av med mao🙂

2) Bara köpa klockor man kan se sig åldras med.

3) Inga impulsköp, tålamod är klocksamlarens bäste vän!

PS: Tredje regeln är svårast att följa🙈

1. Utan att vara storflippare så har jag som regel att försöka få tag på klockor/märken jag inte provat. Köper alltid på impuls. Dom gånger jag har letat efter en specifik modell har det alltid slutat med att jag spontanköper någon annan klocka som dyker upp. Blir så mycket roligare då eftersom man alltid målar upp det man letar efter som något oerhört fint och när man väl får tag på en är det ju bara en vanlig klocka ändå.

2. Gärna under 15 000.

3. Inga mekaniska kronografer (så det har jag ju naturligtvis köpt en)

Klockor för mig är ren konsumtion. Har aldrig sålt en klocka och kommer aldrig att göra det. Antingen blir det en klocka för livet, eller en sur påminnelse av ogenomtänkta val. Det bygger karaktär, i alla fall för mig.

Klockor för mig är ren konsumtion. Har aldrig sålt en klocka och kommer aldrig att göra det. Antingen blir det en klocka för livet, eller en sur påminnelse av ogenomtänkta val. Det bygger karaktär, i alla fall för mig.
Men då pratar vi inte om Rolex klockor och liknande? Jag menar, att sitta på några 100k+ klockor för sur påminnelse och karaktär byggande kan inte hållas i längden.

Visste inte ens att det är en grej. Alltså att man placerar bezel på 1an i januari, 2an februari osv?
jajamän :) de blir ju som "annual calender" klocka ju :p jag har gjort så här i flera år:

zjybixDl.jpg

När behöver man hjälp med att veta vilken månad på året man befinner sig i? Datum kan kan jag köpa, veckodag likaså men detta känns lite sådär.

Du behöver inte köpa :) jag är levande bevis här, jag glömmer ofta vilken månad jag befinner mig trots att jag behöver komma ihåg det varje dag. Och att använda bezel har hjälp mig mer än jag kan räknar när det gäller att komma ihåg vilken månad jag befinner mig i :) dessutom tycker jag att bezel får en "jämnare" slitage om den befinner sig i olika positioner för varje ny månad.

Du behöver inte köpa :) jag är levande bevis här, jag glömmer ofta vilken månad jag befinner mig trots att jag behöver komma ihåg det varje dag. Och att använda bezel har hjälp mig mer än jag kan räknar när det gäller att komma ihåg vilken månad jag befinner mig i :) dessutom tycker jag att bezel får en "jämnare" slitage om den befinner sig i olika positioner för varje ny månad.
Fair enough. Alla är olika å allt det där.

Tänkte att jag inte har några regler men rannsakade mig själv och kom fram till följande:

• Inga renodlade damklockor
  • Inga diamanter eller andra ädelstenar (förutom snyggt integrerat i kronan)
  • Inga groteskt stora klockor, har börjat provköra Panerai 40-42mm men tror inte jag kommer att gå mycket större än så
  • Inga parfymklockor, inget Michael Kors, Gant, Diesel eller sånt trams!

Allt annat är kosher i min värld :D

Tillbaka
Topp