• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Diskuterar ni klockor med okänt folk?

Jens

Greedo
Brukar för det mesta ge komplimanger till folk med trevliga klockor. Spelar ingen roll om jag känner personen ifråga el inte. Vet hur kul det är själv att få komplimanger.
En rolig story var när jag satt på tunnelbanan för fem, sex år sen. Snett mitt emot mig satt en herre i 55-60års åldern med en Ploprof på handleden.

-Tuff klocka du har, en Ploprof va?!

-Tack! Eh, nej det är en sån här Omega Seamaster.

-Ok. Man brukar kalla dom där Ploprof.

-Det visste jag inte. Det är min gamla dykarklocka som jag haft sedan 70-talet. Jag köpte den av en kompis. Tror jag gav 1700 spänn för den. Tycker väldig mkt om den så den har fått hänga med sen dess.

-Dom har ju gått upp i pris en del sen dess, svarar jag. Den är väl värd runt 40 idag gissar jag.

-40?! Det menar du inte?!

-Jo, så är det!

-Fantastiskt! Då ska jag va rädd om den!

-Tycker jag du ska va!

När jag kliver av tåget så är det en ganska nöjd herre jag lämnar där vid station Kristineberg!



J
 

Jga

Breitling
Pratade med en kille på stjärnurmakarna (sambon köpte klocka i helgen) och han var av naturliga skäl intresserad av klockor. Slutade med att sambon började gå och jag fick avsluta det trevliga samtalet och gå med.

Förra veckan satt jag hos kund som rockade en Hublot Big Bang red gold. Jag arbetar som fastighetsmäklare och vi diskuterade värdet på bostaden. Vi var väl inte helt överens angående priset och hans resonemang var: "behöver mer pengar så jag har en kontantinsats på min nya bostad". Svarade skämtsamt att han kan ju flippa sin klocka så har han mellanskillnaden där, tänkte att det skulle dra igång en härlig diskussion angående klockor men tji fick jag, blev bara ett nervöst skratt...

Hur kan man ha en sån klocka och inte ens vara intresserad av klockor :banghead:
 
  • Like
Reactions: ZQT

Fifflio

Panerai
2-Faktor
På krogen i lørdags spottade jag en Hublot Big king i rose'guld. Jag armbågade mig fram till snubben som hade klockan før att berømma och tjøta lite. Konversation gick som føljer.

Sjobedan - Dra åt helvete vilken klocka du har dær!
Stekaren - Tack!! Du ær den førsta som lægger mærke till den. :D
Sjobedan - Skulle bara fattas, ælskar klockor! Men, sekundvisaren står ju stil?!
stekaren - Ja, den funkar inte... Den ær fejk, men visst ær den fet??
Sjobedan - Hejdå.

Det där har hänt mig flera gånger, jag har stått och tänkt att jag ska kommentera någons klocka men sen har jag alltid tänkt....- tänk om det är en kopia, blir ju väldigt jobbig situation då, så då har jag skitit i att kommentera på grund av detta....kanske är fler som tänker som mig...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Anti

Cartier
Kommenterade en kunds GMT på jobbet idag. En sprillans 116710blnr, han gick leende därifrån :) Kul att göra någon på bra humör!
 

Vincent

Cartier
Jobbar i butik så ser många klockor på en dag och har nog aldrig fått ett vänligt svar! Sitter på rast nu och kände att jag var tvungen att skriva av mig lite efter att ha gett en kille beröm för hans yachtmaster och enbart fått ett nervöst skratt tillbaka, vart är ni alla ksare?!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Apansson

Torpare
Jobbar i butik så ser många klockor på en dag och har nog aldrig fått ett vänligt svar! Sitter på rast nu och kände att jag var tvungen att skriva av mig lite efter att ha gett en kille beröm för hans yachtmaster och enbart fått ett nervöst skratt tillbaka, vart är ni alla ksare?!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Händer mig ofta också. Ger alltid komplimang till alla som har bra klockor (20k+ nypris, inga såssar), men det är inte så många som brukar snacka tillbaka. "tack" får man, men inte mer än så :(
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Kommenterade en kunds GMT ett tag sedan, såg bara snabbt så trodde det var en sub så han rättade mig och gick sen igång rejält när han frågade om jag var intresserad. Riktigt kul men tyvärr blev det kö så han fick röra på sig.

Annars en del klocksnack på fester. Nån lirare med en fake hubbe som var skit stolt över den och en annan som ärvt en bratte av sin far som visade sig vara väldigt intresserad. Kul oavsett!
 
Jag brukar oftast försöka ge personer komplimanger för deras klockor då tillfälle ges. Alla blir väl glada över att få en trevlig kommentar för sin klocka! Har sprungit på några KS personer på detta sätt vilket har lett till lite längre klockdiskussioner och möjlighet att få klämma lite.
 

Untitled

Omega
Klippte mig förra veckan och frisören sa att han gillade min Legend Diver. Själv hade han en riktigt schyst Panerai och vi snackade klockor en stund efteråt. Mycket trevligt. Själv skulle jag nog inte ta upp en konversation för att någon har en bra klocka, de flesta med schysta klockor bryr sig väldigt lite eller inte alls.
 

hollow123

Rolex
Stötte på en snubbe på krogen i lördags som rockade en svarttavlad daytona, jag var inte så pratglad just då men en polare stod kvar och pratade med honom i över 30 min. Så allt finns det trevliga själar att tjöta med som också har ett genuint klockintresse! :)
 

M.U

Rolex
Stötte på en snubbe på krogen i lördags som rockade en svarttavlad daytona, jag var inte så pratglad just då men en polare stod kvar och pratade med honom i över 30 min. Så allt finns det trevliga själar att tjöta med som också har ett genuint klockintresse! :)

Det viktigaste glömde du! Att det var jag som spotta den över andra sidan baren ;)
 

Espresso

Cartier
Händer då och då, totala främlingar rätt sällan, arbetskamrater, leverantörer, kunder, mycket oftare.
Den Roligaste historien var när jag bodde i Norge och satt på ett Kafe vid Majorstuen med mina föräldrar som var på besök. Bredvid oss satt ett par ca 50år (som f.ö. kom dit i en Porsche Cayman) och mannen hade en Panerai på armen (tyvärr inte så bra på deras modellbetäckningar men liknande en PAM048). När vi suttit ned en stund så kände jag att jag var tvungen att säga något om hans klocka. Både han och hans fru blev väldigt glada och vi kom att diskutera både klockor (Hade en Breitling Navitimer vid tillfället) och vad vi arbetade med.
 
Jodå brukar kommentera om jag ser någon med en trevlig klocka. Senast var det på systemet där biträdet hade en PO. Samt en VD jag träffade i jobbet hade en GMT Pepsi.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Händer i ibland beroende på tillfälle,
Ett exempel är för ett par år sen, då jag var på en mässa med en av våra tekniker.
Såg tidigt att han hade en röd sub på armen och gav honom en komplimang.
Visade sig att han haft den sen ny, samt servat den i Dubai senast.
Han hade ingen aning om vad den var värd, och när jag sa att den kunde vara värd uppåt 80 000:- blev han minst sagt förvånad!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det händer. Men ska vara vid rätt tillfälle så man inte gör någon obekväm. Men ser jag någon med en fin vintage eller annat roligt så kommenterar jag ibland, de flesta verkar uppskatta det.
 

Untitled

Omega
Ser att flera tar upp personalen på systembolaget. När jag bodde i Lund kommenterade mannen i kassan min SKX007 och själv hade han en Panna. Verkar som att klockintresset går hand i hand med ett annat..
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Om jag tror att de är intresserade så kan jag ge en komplimang till deras klocka.

Alltid jobbigt att hamna i sällskap som inte förstår och där första frågan alltid är "vad kostar den". Ofta ger jag då ett politikersvar, vilket innebär att jag inte svarar på frågan :)
 
Om jag tror att de är intresserade så kan jag ge en komplimang till deras klocka.

Alltid jobbigt att hamna i sällskap som inte förstår och där första frågan alltid är "vad kostar den". Ofta ger jag då ett politikersvar, vilket innebär att jag inte svarar på frågan :)


I dessa fall är man ju lite räddad om man bär vintageur. Då kan man ju alltid komma undan med att klockan är 40-50 år gammal =)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag gör det inte.
Har fått frågor om min och pratar glatt men har inte frågat andra.
Känns som när en 22 årig snorvalp ska prata klockor så kan dom nog bli nonchalanta ;)
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Såg en kille på summberburst i början på sommaren som hade en riktigt fin rootbeer! Var tvungen att gå fram och berömma den! Det var tur det för det var ju k0ltrasten :D Kändes dock rätt givet att man är intresserad om man rockar en sådan klocka!

Bild från mötet
image.jpg
 

hannes

Omega
Önskar jag skulle se folk med intressanta klockor att ge komplimanger åt, 11/10 klockor här är parfymklockor (GANT/DW/Armani)... suck
 

hannes

Omega
Ser att du är Vasabo, finns det något finskt entusiastforum för klockor? (Själv österbottning som bor i Sverige)

Morjens! Var i österbotten kommer du ifrån, om man får fråga? :)

Det finns kellofoorumi.fi, brukar mest bara kolla K&S delen där, finns ibland lite intressanta saker, men inget slår ju Klocksnack! Överlag så känns det som att klockintresse bland finnar är väldigt svalt, kan räkna på en hand hur många gånger jag sett folk med rollar t.ex i min hemstad. I de större städerna kanske det finns, men inte här på landet..
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Morjens! Var i österbotten kommer du ifrån, om man får fråga? :)

Det finns kellofoorumi.fi, brukar mest bara kolla K&S delen där, finns ibland lite intressanta saker, men inget slår ju Klocksnack! Överlag så känns det som att klockintresse bland finnar är väldigt svalt, kan räkna på en hand hur många gånger jag sett folk med rollar t.ex i min hemstad. I de större städerna kanske det finns, men inte här på landet..

Larsmo/Jakobstad ursprungligen. Eftersom det blir OT så kan vi fortsätta diskussionen i denna tråd: https://klocksnack.se/threads/ot-har-vi-några-Österbottningar-här-på-forumet.25737/#post-567656
 
Topp