• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ditt klock-år

Samps

Cartier
Ut efter tre år i samlingen...
image.jpeg

In och ut:
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


In och kvar:
image.jpeg

image.jpg


Mest handledstid fick Seiko Velatura som satt på i drygt 3 månader i sträck.

2016 ska jag köpa mer Seiko, vintage och en sarb033/035 ska väll in.
Snygga klockor och snygga bilder =)!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tekniskt sett 2015. Köpte den då men har inte fått hem den än :) även en grön vratislavia igår. Du har en blå va?

Ah ok, kul!:)
Min är såld, men väldigt trevlig var den. Kommer nog köpa en till senare, skulle komma vit tavla och svarta subdials med blå detaljer tror jag under 2016. Låter bra iaf :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
2015 var året det tog fart på galenskaperna.
Från sommaren 2014 till Nyår samma år hade jag en och samma Seiko Sumo.
Strax efter nyår köptes det in tre nya klockor på en och samma gång.

Orient Bambinon nedan använde jag sammanlagt en eftermiddag innan jag kom på att den var för lätt och tunn för mig som var van med Sumo.
1 orient bambino.jpg



Seiko skx009k2 kom i samma leverans. Länken var under all kritik så den fick gå direkt utan att ens testa den på handleden.
2 seiko skx009k2.jpg



Det tredje paketet innehöll desto roliga grejer! Seiko sbdx001/Marinemaster/MM300 var en klocka som jag vid första anblicken inte gillade jättemycket. Det tog någon dag innan jag kortade länken. Men när klockan landade på armen första gången var jag fast! Helt sjukt vad nöjd jag var med denna!
Den såldes mest för att få råd med momsen på suben jag köpte senare under året. @klockodile och hans krokodilfamilj blev ett bra hem för den lille tjockisen. Men jag hoppas på att få köpa tillbaka den någon gång.
3 seiko mm300.jpg



Magrette Moana Pacific är ju en väldigt blå dykare som gick som passaround. En riktig forumslampa och uttrycket tillåts.
Gillade den som 17. Boettformen var lite lustig men den funkade. Sålde vidare.
4 Magrette moana pacific.jpg



Vostok Komandirskie gjorde jag en kombinerad paketöppning och säljesannons på.
Den kändes alldeles för plastig för min smak.
5 vostok komandirskie.jpg



Oris diver var ju en klocka som jag var sugen på att testa!
Men nä jag vet inte... Oris är nog inte min grej. Packade upp den, kliade lite på den, tvättade den och sålde den vidare.
15 oris diver date.jpg



Casio Mudman var ju rätt cool, men inte heller detta är en klocka jag kan tänka mig att använda på vardaglig basis.
14 casion mudman gac1008aer.jpg




Jag köpte ju en Orient Ray till sonen i december -14 och gillade den mycket. Bra kvalitet i förhållande till pris. Den enda tråkiga var länken som var lite klen med vikta ändlänkar osv...
Högg på denna Orient Mako som @Strindberg lade ut.
Det var ungefär här som jag förstod att alla klockor inte behöver vara jättestora för att passa mig. Denna kändes lite för klumpig för min smak och den fick således gå vidare.
16 orient mako xl.jpg



Under sommaren köpte jag denna Squale som jag hade stora förhoppningar på.
Den fungerade inte alls :-(
Guld och svart kändes så AIK på nåt vis.
6 squale.jpg



Seiko Snzh55 var ju lite trevlig trots sin billiga penning.
Tanken var att ha denna som en riktigt skitig beater. Skicket var alldeles för bra för detta så den fick gå vidare.
7 seiko snzh55.jpg



Seiko snk807 military var sjukt billig i inköp. Men trots detta och sin något billiga approach så gillade jag denna skarpt!
Den var skön att bär på sin tunna rem och och den gjorde jobbet bra! Såld
8 seiko military snk807k2.jpg



Seiko kronografen var tråkig. Hade den några veckor men kronografer och jag går nog inte riktigt ihop. Såld
20-seiko-ssc015p1.jpg



Seiko Sarb köptes från Watchhubs. Ångrade mig ganska snabbt och avbeställde den direkt. Watchhubs gjorde sig oanträffbara skickade klockan ändå.
Jag krånglade tillbaka och ställde in betalningen via paypal. Mycket strul var det fram och åter innan jag godkände köpet. Orkade inte strula så mycket med så pass lite pengar. @Equilibrium köpte klockan till sin pappa i födelsedagspresent. klockan är snygg och jag hade nog kunnat leva med denna.
9 seiko sarb 033.jpg



Om jag inte minns fel så var det @Richispice som hade denna på bcf-auktion. Jag gillade idén med auktioner så jag budade hem den för 611:-.
Sonen gillade den ännu mer än vad jag gjorde och han använder den flitigt fortfarande. Kan meddela att han kör med kraftigt bilhandlarhäng på denna :cool:
17 Seiko Alarm Chronograph 7T62 0FZ0.jpg



Det första lite dyrare köpet efter Marinemastern. En Tudor Ranger som var riktigt behaglig.
Många tycker att klockan är för stor med sina 41 mm och avsaknaden av ändlänkar. Jag gillar det skarpt! Ser lite fräscht gammalt ut!
Sålde senare då dyrare saker skulle in, men kanske kommer en sådan här tillbaka i klocklådan framöver.
10 tudor ranger.jpg



Denna Citizen beater budades hem från ebay. Har den till salu nu men om inte rycker i den hårt så får den nog bli kvar.
12 citizen quartz.jpg




Nu landade äntligen den efterlängtade årsklockan!
Rolex Sub 1970 köptes från Usa. Det blev en dyr historia men den ska vara kvar så länge jag är det.
11 sub 5513.jpg



Oris "Doris" passaround hamnade aldrig i min ägo. Klockan kändes oförstörbar och lite glass var bara ingenting för denna beater.
Tror dock inte det kommer landa någon Oris i Norberg framöver. De känns bra, fina och trevliga på alla sätt och vis. Men de saknar något i känsla.
24 oris diver passaround.jpg



Orient Ray Raven inropades på en bcf-auktion. @Minuteman bytte glaset till domat och genast blev det en helfräck klocka!
Såldes bara för att skära ned på klockbeståndet.
13 orient ray raven.jpg

Det här är en liten favorit som kommer få stanna! Den lille Tissotten tänkte jag ha som finklocka. Frun tyckte lika och lade beslag på den.
Urmysig!
19-tissot.jpg



Två stycken Casioliknande digitalklockor inköpte bara för att de var billiga. 34:- inkl. frakt.
De är kvar men ska väl avyttras om det går. På fruns arm fungerade det bra tycker jag. Ska nog köpa en Casio digitalare till henne.
18-digital.jpg



Sonen som var med till Nymans i Västerås när jag köpte rem till suben blev förtjust i Seiko Premier nedan.
Jag var inte lika imponerad men vi hade precis varit på utvecklingssamtal där han fick mycket beröm. Så denna landade på hans 17-åriga handled på födelsedagen.
22 seiko premier elias.jpg



denna ropades in på en bcf-auktion för en billig peng och auktionerades ut strax efter för mer än dubbla pengen!
Tack @Equilibrium för ditt bidrag!
23 nautica diver.jpg


Jag har säkert missat något men jag tror det stämmer någorlunda.
Vi får väl se hur 2016 blir...
 

Bilagor

  • 21 orient ray elias.jpg
    21 orient ray elias.jpg
    45.2 KB · Visningar: 35

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
En halvmånad in på det nya året och den första klockan för 2016 redan inskaffad så är jag sent ute att redovisa mitt 2015. Men skit i det, nu kör vi!

Först ut för nästan ett år sen var ett nytt märke för mig. IWC Mark XV. En underbar klocka med ännu mer underbar länk. Hade suttit och dreglat över @Patrik J s Mark XV på en GTG och när en dök upp så slog jag till. Byttes senare mot en annan klocka.
20150414_074224.jpg


Bara några veckor senare var jag ute och trålade på tratten. Hade tidigare varit sugen på en Chronographe Suisse klon och när jag hittade en nyservad som hade Titusmärkt tavla så budade jag friskt.
20150526_073654.jpg


IWCn började kännas lite tråkig och byttes bort mot en safirrolle. Andra gången jag äger denna ref. Helt ok bruksklocka men visste att den inte skulle stanna länge. Men den är grym på nato! Rolex Explorer 2 16570
IMG_20150503_135409.jpg


Nu var det dags att införskaffa årets sommarklocka. Och detta året skulle det bli kompromisslöst. En tungviktare som jag hade velat äga under en längre tid. The almighty Seamaster 600 Ploprof
IMG_20150530_103039.jpg


Nu kommer vi årets höjdpunkt. En klocka som varit min graal under ca 2 års tid blev nu plötsligt uppnåelig. Men bara genom att sälja av en hel hög av mina favoriter. Sagt och gjort, ut försvann Ploppen, GMT 16750 och Min fina Tudor Sub 76100. In kom denna skönhet. GMT-Master 1675 från 1965 på nitat oyster.
20150715_090958.jpg


Egentligen var tanken att jag skulle vara klar här men naturligtvis dyker en till klocka upp som jag spanat efter under en längre tid. Total motsats till ovanstående. Men så är min klocksmak också något spretig :) En Oysterquartz såldes och denna köptes. Panerai Luminor PAM233.
IMG_20150729_201412.jpg


Så. Då borde man väl vara klar för året? Men då blev jag fast i Speedyträsket. Först skaffades en 145.022 från 1969.
20151031_094554.jpg


Och sen byttes den mot tyngre grejer. 105.003 från -66-67.
20151206_102838.jpg


Och där var jag klar. Då är det bara att vänta och se vad 2016 för med sig i klockväg. Har redan överraskat mig själv med en Breitling :)
 
Senast ändrad:

Stålmannen

Breitling
En halvmånad in på det nya året och den första klockan för 2016 redan inskaffad så är jag sent ute att redovisa mitt 2015. Men skit i det, nu kör vi!

Först ut för nästan ett år sen var ett nytt märke för mig. IWC Mark XV. En underbar klocka med ännu mer underbar länk. Hade suttit och dreglat över @Patrik J s Mark XV på en GTG och när en dök upp så slog jag till. Byttes senare mot en annan klocka.
20150414_074224.jpg


Bara några veckor senare var jag ute och trålade på tratten. Hade tidigare varit sugen på en Chronographe Suisse klon och när jag hittade en nyservad som hade Titusmärkt tavla så budade jag friskt.
20150526_073654.jpg


IWCn började kännas lite tråkig och byttes bort mot en safirrolle. Andra gången jag äger denna ref. Helt ok bruksklocka men visste att den inte skulle stanna länge. Men den är grym på nato! Rolex Explorer 2 16570
IMG_20150503_135409.jpg


Nu var det dags att införskaffa årets sommarklocka. Och detta året skulle det bli kompromisslöst. En tungviktare som jag hade velat äga under en längre tid. The almighty Seamaster 600 Ploprof
IMG_20150530_103039.jpg


Nu kommer vi årets höjdpunkt. En klocka som varit min graal under ca 2 års tid blev nu plötsligt uppnåelig. Men bara genom att sälja av en hel hög av mina favoriter. Sagt och gjort, ut försvann Ploppen, GMT 16750 och Min fina Tudor Sub 76100. In kom denna skönhet. GMT-Master 1675 från 1965 på nitat oyster.
20150715_090958.jpg


Egentligen var tanken att jag skulle vara klar här men naturligtvis dyker en till klocka upp som jag spanat efter under en längre tid. Total motsats till ovanstående. Men så är min klocksmak också något spretig :) En Oysterquartz såldes och denna köptes. Panerai Luminor PAM233.
IMG_20150729_201412.jpg


Så. Då borde man väl vara klar för året? Men då blev jag fast i Speedyträsket. Först skaffades en 145.022 från 1969.
20151031_094554.jpg


Och sen byttes den mot tyngre grejer. 105.003 från -66-67.
20151206_102838.jpg


Och där var jag klar. Då är det bara att vänta och se vad 2016 för med sig i klockväg. Har redan överraskat mig själv med en Breitling :)
Fantastiska klockor!:D
 

Stålmannen

Breitling
Nu när det nya året är på intåg tyckte jag att det passade med en tillbakablick till året som gått. Här tänker jag mig att man ska lägga upp bilder på de klockor som har passerat under årets gång, såväl keepers som klockor som flippats iväg efter ett par dagar.

Som trådskapare börjar jag självklart själv med ett par bilder. Värt att nämna är att mitt klockintresse började under augusti och därmed är antalet klockor utefter det :)

Klockan som startade mitt intresse var en Tissot Seastar som jag ärvde från min morfar. Jag var ivrig på att få veta mer om denna och registrerade mig på KS för att ta hjälp av våra kunniga medlemmar.
tissot.jpg


Ett tag efter att ha upptäckt KS införskaffade jag mig en Seiko SNZH59, istället för den annars så vanliga SKX007.
seiko snzh599.jpg


Efter detta sålde jag min gamla parfymklocka(?!?) från Corniche för att motivera ett annat klockköp.
corniche.jpg


Jag köpte då en vintage Omega Seamaster och fick även ett mögligt världsmästar ur "på köpet"!
omega seamaster.jpg

atlantic.jpg


När jag sedan fyllde år i november fick jag en Seiko 6117-8000 Navigator Timer som jag dessvärre inte klickade med, denna såldes därför snarast.
seiko navigator.jpg


Nu är planerna att köpa en Oris Aquis i 43mm modellen med länk, efter att ha klämt på en är jag helt såld. Ha ett bra gott nytt år alla KS:are!
Ser ut som du har haft ett bra klockår!:happyhappy:
 
Topp