• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DIY Belysning klocklåda!

Tissot1947

Silver
Tänkte att jag skulle fixa en enkel belysning i min klocklåda, sagt och gjort!

JAg hade lite högintensiva 5mm lysdioder hemma och jag hade ett par gamla mobilladdare, jag drog inom kjell.com och köpte följande:

DC Chassi hona
DC Plug hane
Miniatyrbrytare

Så här har vi lådan dåva
H6UIhLW.jpg

Insida
skolntA.jpg

Borrade hål och monterade chassiekontakten för ström baktil. Mobilladdaren klipptes och skruvades fast till DC-hanen för att sedan kopplas hit.
nYGaYDo.jpg

På insidan spikade jag fast miniatyrbrytaren och löda fast sladdar från chassiekontakten, en svart för plus(+) och en gul för minus(-). Minuspolen går via miniatyrbrytaren så att strömmen går genom när den är "öppen".
JkOMqoA.jpg

Jag tog en bit kvartsstav för att montera dioderna så att de får lite vinkel och inte lyser rakt ner.
2pvpyAz.jpg

Något sånthär
a4roQZr.jpg

Dags att löda lite mer! med hjälp av Led Array Wizard visste jag vilka motstånd jag skulle använda och hur det skulle kopplas.
mzllTFn.jpg

Och här har vi då resultatet!
3ORrO0K.jpg

insidan av locket kommer kläs i framtiden så man slipper se sladdar osv.

Hoppas ni gillart! Inte för att det spelar någon roll, jag gillar det iaf ;D

Kabeldragningen, inte färdig?
Annars kan du köpa en tunn självhäftande kabellist och fästa längs kanten av locket :)

För mig som är novis, vart hittar man en sådan fin låda? :)

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

Kul projekt! När locket är klätt och kablarna inte syns blir det nog sjukt najs! Har tänkt göra något liknande själv, fast mer en "fast installation" än en låda.

Tillbaka
Topp