• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dom "stora" kronograferna

Ako

Rolex
2-Faktor
image.jpg
Bumpar med en bild.
 

Oew

Rolex
Förvånad att ingen nämnt den än men A. Lange Söhne och deras Datograph (Dufourgraph) måste ju vara vår tids kanske bästa kronograf och absolut en av de stora genom tiderna!

EDIT: Glömde helt bort att detta var på vintage avdelningen så kom på att Dato är lite för ny. Ber om ursäkt för detta!
Screen Shot 2015-11-22 at 17.54.15.png

dato.jpg
 
Senast ändrad:

nöt

Vacheron
2-Faktor
Första vattentäta patek-kronografen, Patek 1463 borde väl ses som smått legendarisk!
Screen Shot 2015-10-20 at 13.53.02.png
Vad är det som gör att patek kvalar in här? Dom gjorde väl inte egna kronografer som tex longines vattentäta? menar inte att va otrevlig utan undrar för jag har ingen koll på patek. Aldrig intresserat mig.
 

Oew

Rolex
Vad är det som gör att patek kvalar in här? Dom gjorde väl inte egna kronografer som tex longines vattentäta? menar inte att va otrevlig utan undrar för jag har ingen koll på patek. Aldrig intresserat mig.
Det stämmer, i 1463 så sitter Valjoux 23 (modifierat såklart) deras första in house chrono var 5170 som kom för 5 år sedan
 

Oew

Rolex
Förstår inte riktigt varför patek är så "stora". Vad har dom gjort för att förtjäna det?

Ta en titt på Pateks "standardverk" från Valjoux och Lemania och jämför med basverken. Då är du en bit på väg mot att förstå varför Patek är Patek.

Som Aurum säger så är det inte mycket kvar av basverken när de är klara, sedan så har de en annan nivå av finish jämfört med de flesta andra tillverkarna.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Ta en titt på Pateks "standardverk" från Valjoux och Lemania och jämför med basverken. Då är du en bit på väg mot att förstå varför Patek är Patek.
Jo det förstår jag. Men kollade en vanlig Svensson nånsin på hur snyggt ett verk var? Iofs var det väl inga vanliga Svenssons som ägde patek antar jag :)
 

Oew

Rolex
Jo det förstår jag. Men kollade en vanlig Svensson nånsin på hur snyggt ett verk var? Iofs var det väl inga vanliga Svenssons som ägde patek antar jag :)
Det var ju inte bara ytliga uppdateringar som Patek gjorde på någon av deras verk utan gjorde funktionella ändringar och tillägg på verken också!
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Hur är det relevant? Hur många svenssons köpte en dyr high-tech longineskronograf? Produkten som är intressant här.
Ja men vad gjorde att dom blev så stora? Om man nu jämför en patek med en breitling eller omega chrono från 40 talet. Var dom bättre? Vann dom tävlingar? Bra sponsring /reklam?
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Oj jag glömde ju såklart alla minute repeaters, perpetual calenders etc som dom gjort och slagit alla på fingrarna. Var lite för inne i chrono bubblan.
 

Oew

Rolex
Oj jag glömde ju såklart alla minute repeaters, perpetual calenders etc som dom gjort och slagit alla på fingrarna. Var lite för inne i chrono bubblan.
Även om de alltid självklart varit stort med chrono, så för PP så har perpetual calendar chronos en alldeles speciell plats! Här kan du se en härlig video med alla deras pc chronos.
 
Topp