Känns inte som att det varit en vinnande koncept för OmegaFörmodligen höja listpriser succesivt och kapa fler AD´s.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Känns inte som att det varit en vinnande koncept för OmegaFörmodligen höja listpriser succesivt och kapa fler AD´s.
Känns inte som att det varit en vinnande koncept för Omega. Men time will tell.
Vilka märken är det? För en som inte är så insatt.Finns flera märken som lyckats med det att komma från att vara helt ointressanta till hysterisk starka endast med att stänga ner antalet AD´s.
Dock märken med betydligt lägre produktionsvolym.
Vilka märken är det? För en som inte är så insatt.
Baserat på det du anger så förefaller det som att du har totalt obefintlig insikt i vardagen för ”vanligt folk”. En ganska verklighetsfrånvänd utsaga faktiskt. Många människor kämpar med att få tillvaron att gå ihop ekonomisk. Det handlar inte så mycket om prioriteringar. Ibland kan det vara bra att se utanför sin lilla bubbla för att få en större förståelse.
Huruvida det finns snuskigt rika människor i Sverige eller inte var aldrig frågan. Vad som emellertid under lång tid hänt är att klyftorna i samhället ökar; att de rika blir rikare och att de fattiga blir fattigare. Men ingendera av ytterligheterna är väsentliga för diskussionen. Det rörde sig i mångt och mycket om ett skevt perspektiv där höginkomsttagare inom medelklassen framställdes något varandra normen i Sverige. Det ger en oriktig bild av hur samhället faktiskt ser ut. Så, jo, jag skulle säga att påståendena om vad ”vanligt folk” har råd med vid prioriteringar är att vara helt fel ute.Jag vet inte om han är helt fel ute.
Visst finns det en ganska stor del som har det knapert, men samtidigt så finns det en stor del som inte har det knapert. Sedan finns det folk mellan dessa.
Mycket beror på prioriteringar, helt enkelt.
![]()
Sedan får vi ta några gamla siffror
![]()
Huruvida det finns snuskigt rika människor i Sverige eller inte var aldrig frågan. Vad som emellertid under lång tid hänt är att klyftorna i samhället ökar; att de rika blir rikare och att de fattiga blir fattigare. Men ingendera av ytterligheterna är väsentliga för diskussionen. Det rörde sig i mångt och mycket om ett skevt perspektiv där höginkomsttagare inom medelklassen framställdes något varandra normen i Sverige. Det ger en oriktig bild av hur samhället faktiskt ser ut. Så, jo, jag skulle säga att påståendena om vad ”vanligt folk” har råd med vid prioriteringar är att vara helt fel ute.
Vad vill du säga? Att det finns rika människor? Det har väl ingen motsagt sig? Ungefär motsvarande mängd människor i Sverige lever i relativ fattigdom, det vill säga under indikatorn för det så kallade existensminimumet. Det är helt enligt en normalfördelningskurva. Så rimligast är såklart att bortse från båda ytterligheterna. Vilket jag också påpekade ovan. Men visst, ”vanligt folk” kan såklart vara vem fan som helst. Men att hävda att vem fam som helst kan lägga en miljon på en klocka om man vill prioritera sin hobby är en ganska skev uppfattning om de ekonomiska förutsättningarna för svenska medborgare. Medianlönen i Sverige är för övrigt cirka 37000 SEK per månad. Vilket utgör en utmärkt utgångspunkt för att begripa vad merparten av befolkningen har att röra sig med ekonomisk.Se på siffrorna.
14% av Sveriges befolkning var miljonärer 2005.
5 år senare så fanns det 1,6 miljoner miljonärer.
Det är några stycken.
Att det inte är någon absolut majoritet är väl inget måste för att kalla det ”vanligt folk”.
Ska vi dela upp de ”vanliga folket” så får vi börja med att ta bort de som går på bidrag och stämpling….eller du kanske ser det som ”det vanliga folket”
Edit: snuskigt rika räknas på likadant sätt i statistiken som en vanlig nisse med 1 mille på kontot
Vad vill du säga? Att det finns rika människor? Det har väl ingen motsagt sig? Ungefär motsvarande mängd människor i Sverige lever i relativ fattigdom, det vill säga under indikatorn för det så kallade existensminimumet. Det är helt enligt en normalfördelningskurva. Så rimligast är såklart att bortse från båda ytterligheterna. Vilket jag också påpekade ovan. Men visst, ”vanligt folk” kan såklart vara vem fan som helst. Men att hävda att vem fam som helst kan lägga en miljon på en klocka om man vill prioritera sin hobby är en ganska skev uppfattning om de ekonomiska förutsättningarna för svenska medborgare. Medianlönen i Sverige är för övrigt cirka 37000 SEK per månad. Vilket utgör en utmärkt utgångspunkt för att begripa vad merparten av befolkningen har att röra sig med ekonomisk.
Men nu handlar ju tråden om tullar och dess påverkan på klockpriser i USA och potentiellt globalt. Det förefaller för övrigt troligt att prishöjningar sker även i resten av världen för att jämna ut över hela marknaden.
Ärligt talat, jag förstår vad du vill poängtera, men jag begriper inte vad det har med saken att göra? Det är självklart att det finns miljonärer i Sverige. Och jag nämnde att den gruppen är ungefär jämnstora i mängd som antalet individer som lever i relativ fattigdom. Tillsammans utgör de knappt 30% av befolkningen. Men är ointressanta i den här kontexten. Begreppet ”vanligt folk” antyds gälla resterande mängd. Och av dessa tror jag att få har råd att köpa en klocka för en miljon, oavsett hur man prioriterar. Så till vida att man inte lånar. Men det verkar ju faktiskt helt uppåt väggarna tokigt. Inte heller tror jag att en överhängande andel årligen reser till Thailand och Åre och spelar golf och allt vad det var.Sedan är det nog så att den grupp du pratar om inte ens kollar på en Casio.
Insikt i "vanligt folks liv" var det du som drog igång och jag fyllde i luckan som saknades. Det finns ganska många miljonärer i Sverige och den gruppen är nog betydligt större än vad du verkar ha uppfattat.
Ärligt talat, jag förstår vad du vill poängtera, men jag begriper inte vad det har med saken att göra? Det är självklart att det finns miljonärer i Sverige. Och jag nämnde att den gruppen är ungefär jämnstora i mängd som antalet individer som lever i relativ fattigdom. Tillsammans utgör de knappt 30% av befolkningen. Men är ointressanta i den här kontexten. Begreppet ”vanligt folk” antyds gälla resterande mängd. Och av dessa tror jag att få har råd att köpa en klocka för en miljon, oavsett hur man prioriterar. Så till vida att man inte lånar. Men det verkar ju faktiskt helt uppåt väggarna tokigt. Inte heller tror jag att en överhängande andel årligen reser till Thailand och Åre och spelar golf och allt vad det var.
Du verkar nu vara inne på vad jag skrev,men kanske uttryckte mig dåligt.Ärligt talat, jag förstår vad du vill poängtera, men jag begriper inte vad det har med saken att göra? Det är självklart att det finns miljonärer i Sverige. Och jag nämnde att den gruppen är ungefär jämnstora i mängd som antalet individer som lever i relativ fattigdom. Tillsammans utgör de knappt 30% av befolkningen. Men är ointressanta i den här kontexten. Begreppet ”vanligt folk” antyds gälla resterande mängd. Och av dessa tror jag att få har råd att köpa en klocka för en miljon, oavsett hur man prioriterar. Så till vida att man inte lånar. Men det verkar ju faktiskt helt uppåt väggarna tokigt. Inte heller tror jag att en överhängande andel årligen reser till Thailand och Åre och spelar golf och allt vad det var.
Att du omnämner det som relativt dåligt när det handlar om den nuvarande medianlönen i Sverige understryker bara faktumet om ditt skeva perspektiv.Vi tar din summa på 37000kr/månad i lön.
Inget märkvärdigt alls utan relativt dåligt för alla närmare 40 än 30.
Om du är en normal mellanmjölkare och avstår det andra har för att kunna köpa just en Patek istf ny bil båt resa kök sommarstuga etc så försvinner ju pengarna nånstans.Komiskt att läsa hur folk som är riktigt out of touch försöker gaslighta "mellanmjölkare" till att tro att om man ej har råd med en Patek så är man en "ekonomisk idiot"![]()
Du är en smula mindre diplomatiskt än jag, men ja.Komiskt att läsa hur folk som är riktigt out of touch försöker gaslighta "mellanmjölkare" till att tro att om man ej har råd med en Patek så är man en "ekonomisk idiot"
Bara användandet av ett sånt ord som "mellanmjölkare" är helt efterblivet.
Komiskt att läsa hur folk som är riktigt out of touch försöker gaslighta "mellanmjölkare" till att tro att om man ej har råd med en Patek så är man en "ekonomisk idiot"
Bara användandet av ett sånt ord som "mellanmjölkare" är helt efterblivet.
Bor ej i Stockholm, tog bussen! Förlåt om du blev upprörd av mitt inläggDu pratar som en riktig mellanmjölkare.
Hur var det på tunnelbanan idag? Mycket folk?
![]()
Väldigt mogen och vuxet.Du pratar som en riktig mellanmjölkare.
Hur var det på tunnelbanan idag? Mycket folk?
![]()
Billån,Konsumtionslån,Renoveringslån,
Båtlån Klarna&Hämtmat lånas det till utan att nån reagerar.
En sketen Audikombi av mellanchefsmodell nosar på 750' och Volvo likaså.
Du&Jag ser ju rätt olika på saker&ting ibland,och det är förutsättningar för givande diskussioner.Precis. En fullsmetad XC60 kostar ju som en Patek.
Har man råd med värdeminskningen på Volvon och köper en ny efter några år, så har man absolut råd med en Patek om man prioriterar lite annorlunda…..i väldigt grova drag.
Säg att man efter 3 år inser att ekonomin inte håller. Säljer man sin XC60 så svider det ordentligt.
Säljer man däremot sin Nautilus så kanske man till och med gjort sig en hacka och kan finansiera thailandssemestern med vinsten.
Du&Jag ser ju rätt olika på saker&ting ibland,och det är förutsättningar för givande diskussioner.
Allt handlar om prioriteringar med vad man gör med de slantar som blir över efter att livets nödtorft är betalat.
Dvs
Boende
Mat
Medicin/Sjukvård
Transport
Kläder
Telefon/Försäkringar
Ytterst få reagerar på att nån betalar 77500kr i kontantinsats och 2400kr/månad I fem år/max 5000mil för att få nöjet att ratta den billigaste Tesla som finns (Model 3 Bakhjulsdrift Standard Range)
Eller 7000kr/månad under tre år för en XC60 T6.
Plus driftskostnader.
Samma summa på en klocka SL-kort istf bil eller kontantkort bil i 30.000kr-klassen och du är idiotförklarad.
Helt korrekt analys.Javisst har vi väldigt olika synpunkter, men inte i detta fall.
Själv kan jag inte köpa en Patek för en mille idag. Eller, jag kan, men jag prioriterar helt andra saker.
Jag har låneutrymme nog på huset för att kunna köpa om det skulle vara så pass viktigt för min del.
Absolut.Helt korrekt analys.
Prioriteringar.
Du värdesätter annan konsumtion högre än klockan vilket väl i stort sett alla med normal ekonomi gör om vi ska vara ärliga.
Men om du ville så kunde du upphöra med vad du nu (lyx)konsumerar idag och lägga detta på någonting annat. Ex vis en Patek
Helt korrekt analys.
Prioriteringar.
Du värdesätter annan konsumtion högre än klockan vilket väl i stort sett alla med normal ekonomi gör om vi ska vara ärliga.
Men om du ville så kunde du upphöra med vad du nu (lyx)konsumerar idag och lägga detta på någonting annat. Ex vis en Patek