• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dopgåva åt min nyfödda son

LI0N

Silver
Vår lilla son föddes i maj och jag har kommit på den perfekta dopgåvan, en klocka!

Min tanke är att jag köper en sprillans ny klocka, lägger hans namn på certet och så får han den påriktigt när han konfirmeras/fyller 20.

Dessa två var jag och kollade på idag:
CA38EA88-1626-4723-8987-CB8F46D20F31.jpeg

8B1C4CEA-9676-4C56-9884-0A97F766DB17.jpeg

Båda är fina men väldigt olika, tycker dock att taggen drar det längre strået men pappa har ju redan haft en sån (dock svart och 43mm) :D

Tar tacksamt emot synpunkter och idéer. Kan även köpa begagnat men då får det gärna vara bra skick.
Budget ca. 20k

Rolig idé och kommer säkerligen bli en uppskattad present. Men precis som @yonsson skriver så kanske det är bättre att avvakta med klockan? Och sen kan det ju vara värt att tänka på att det lär behövas någon service innan att han ens fått den… Om du väl ska köpa en klocka så hade jag nog snarare gått för något mer klassiskt som en gammal Rolex Precision, en Omega Constellation Pie Pan eller liknande.

Tanken är att jag använder den själv, försöker få honom insnöad på den och sen får han den! Vill han ha en ny så kör vi på det istället.
En Vintage är absolut också ett alternativ!

En Applewatch? :D Skämt åsido, skoj idé och kan säkert bli kanon, men bör nog vara en klocka som är lite säkrare investeringsmässigt. Även om det är tanken som räknas så är det nog lite trist att ge bort en klocka för 5k när man betalat 20k för den en gång i tiden. Jag säger kör på din idé, men välj en säkrare klocka.

En Applewatch? :D Skämt åsido, skoj idé och kan säkert bli kanon, men bör nog vara en klocka som är lite säkrare investeringsmässigt. Även om det är tanken som räknas så är det nog lite trist att ge bort en klocka för 5k när man betalat 20k för den en gång i tiden. Jag säger kör på din idé, men välj en säkrare klocka.
Sant, får gärna vara nåt som håller i värde!

Funderat på en Cartier Santos men tror det kan ta ett tag innan han skulle uppskatta en sån 😂

Rolig idé och kommer säkerligen bli en uppskattad present. Men precis som @yonsson skriver så kanske det är bättre att avvakta med klockan? Och sen kan det ju vara värt att tänka på att det lär behövas någon service innan att han ens fått den… Om du väl ska köpa en klocka så hade jag nog snarare gått för något mer klassiskt som en gammal Rolex Precision, en Omega Constellation Pie Pan eller liknande.

Absolut, en gammal DJ skulle också vara häftigt.

Tanken är att jag använder den själv, försöker få honom insnöad på den och sen får han den! Vill han ha en ny så kör vi på det istället.
En Vintage är absolut också ett alternativ!
Jag har en 8-åring. Han har 4st G-Shocks och lite annat. Sedan är det ju så att det är svårt att uppfostra någon till att ha ett intresse, det får man vara försiktig med.

Jag har en 8-åring. Han har 4st G-Shocks och lite annat. Sedan är det ju så att det är svårt att uppfostra någon till att ha ett intresse, det får man vara försiktig med.
Blir han inte insnöad är det helt ok, någon gång i livet uppskattar han säkert det.

Är ju inte som att han ska få den när han fyller 10 :) kan vara när han får sitt första jobb eller blir utexaminerad. Någon rolig händelse.

Jaha, trodde den var 43 mm. Men jag föredrar Tudor före än Tag alla dagar i veckan.
Finns både 43 och 41 men att vara tvungen att betala såpass mycket mera idag känns ju för jävligt!
Jag gillar tudor men jag måste säga att mellan de två så kändes taggen mera gedigen.

Jag fyller 20 om ett tag, och jag kan säga hur jag skulle vilja ha det! Om jag visste att jag skulle få klockan som herr far använt sålänge jag kan komma ihåg när jag blir 20 skulle det ju vara en kul grej, men känns ändå lite begagnat och som att jag redan haft tillgång till den.

En kul sak hade varit om jag inte visste något, sedan får jag ett paket inslaget för 20 år sedan, däri ligger en cool oanvänd/oöppnad klocka köpt till min dopdag med en 20 år gammal hälsning och grattis på dopdagen/20-årsdagen!

Jag hade mycket hellre fått en som min far burit under hela min uppväxt, det är ju jättefint. Den kan man alltid titta på när ens far inte finns kvar och minnen kommer tillbaka.

Senast redigerad av en moderator:
Vänd på det. Köp en klocka till dig själv, som du gillar. Fira att du blivit farsa. Skit i vad som är bra värdemässigt. Köp något kul.

Vänta 20 år.
Gillar grabben klockor? Perfekt! Present klar.
Gillar inte grabben klockor? Perfekt! Du får behålla klockan som du förhoppningsvis fortfarande gillar. Fixa en annan present.

Vänta 20 år.
Gillar grabben klockor?
....
Osv tills du kastar in handduken och grabben får klockan vare sig han är intresserad eller inte, :)
Proviniens är viktig så idén är bra.
Tudor framför Tag Heur.

Jag har lovat bort min black bay 58 blå som var med på förlossningen till min son.
den ska graveras, användas och aldrig säljas. Sen får vi se om 18 år om han vill ha den 🤷

Jag hade mycket hellre fått en som min far burit under hela min uppväxt, det är ju jättefint. Den kan man alltid titta på när ens far inte finns kvar och minnen kommer tillbaka.
Det är just det som är planen! Klockan är åt mig men ändå åt honom, jag lägger hans namn på certet.
Jag bär klockan och använder den enda tills hans intresse (förhoppningsvis) föds. Då får han ju en grymt rolig överraskning iom att det är hans klocka.

Jag fyller 20 om ett tag, och jag kan säga hur jag skulle vilja ha det! Om jag visste att jag skulle få klockan som herr far använt sålänge jag kan komma ihåg när jag blir 20 skulle det ju vara en kul grej, men känns ändå lite begagnat och som att jag redan haft tillgång till den.

En kul sak hade varit om jag inte visste något, sedan får jag ett paket inslaget för 20 år sedan, däri ligger en cool oanvänd/oöppnad klocka köpt till min dopdag med en 20 år gammal hälsning och grattis på dopdagen/20-årsdagen!
Jag förstår hur du tänker men jag har åtminstone alltid tyckt om min pappas grejer. Allt från bilar till klockor! Jag tycker själv det skulle ha varit grymt coolt att få en klocka min pappa har haft.

Det är just det som är planen! Klockan är åt mig men ändå åt honom, jag lägger hans namn på certet.
Jag bär klockan och använder den enda tills hans intresse (förhoppningsvis) föds. Då får han ju en grymt rolig överraskning iom att det är hans klocka.
Jättefint tycker jag! Får man verkligen skriva någon annans namn på certet?

Vänd på det. Köp en klocka till dig själv, som du gillar. Fira att du blivit farsa. Skit i vad som är bra värdemässigt. Köp något kul.

Vänta 20 år.
Gillar grabben klockor? Perfekt! Present klar.
Gillar inte grabben klockor? Perfekt! Du får behålla klockan som du förhoppningsvis fortfarande gillar. Fixa en annan present.

Vänta 20 år.
Gillar grabben klockor?
....
Osv tills du kastar in handduken och grabben får klockan vare sig han är intresserad eller inte, :)
Proviniens är viktig så idén är bra.
Tudor framför Tag Heur.
Haha det är ju exakt så jag gör, bara att jag lägger hans namn på certet så att han förstår sen att klockan alltid varit menad åt honom!
Tänker precis som dig, det är bara lättare att rättfärdiga en dopgåva ;)

Tillbaka
Topp