• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Double Red....

poormans

Rolex
tropical kommer av solljuset, den svarta färgen bleks, jag har läst att det fattas ngn komponent i färgen för att den ska behålla svärtan ordentligt och det händer oftast på rolex och omega runt 69-71 så antagligen flera taveltillverkare som körde samma färger

samma sak med vit färg med någon form av oljebas, den hålls vit eller rättare sagt bleks i solen och mörknar/gulnar om du håller den i mörker

reuter kanske kan dra en bild på sin creme dial F-serie daytona om vi har tur :)

så de flesta tropical rolex jag sett har haft vita index

cheers
christian
 

poormans

Rolex
kom ut en bild på cert/garanti nu och det är ett blankcert
antagligen har någon köpt den och senare bytt in den så de sålt om den med 1 års garanti eller så har klarlunds slarvat bort original certet, synd men bra att det kom upp

cheers
christian
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
kom ut en bild på cert/garanti nu och det är ett blankcert
antagligen har någon köpt den och senare bytt in den så de sålt om den med 1 års garanti eller så har klarlunds slarvat bort original certet, synd men bra att det kom upp

cheers
christian

Säkert en dum fråga men vad menas med blankcert? Kikade på bilden och såg både signatur och stämpel
 

poormans

Rolex
det är inte ett chronometer cert, det är ett rolex garanti cert som de icke kronometer certifierade klockorna hade och återförsäljarna hade oifyllda sådana om det tog tillbaka klockor som var i stort sett nya och sålde dem igen

mvh
christian
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
det är inte ett chronometer cert, det är ett rolex garanti cert som de icke kronometer certifierade klockorna hade och återförsäljarna hade oifyllda sådana om det tog tillbaka klockor som var i stort sett nya och sålde dem igen

mvh
christian


Ahh, ok. Tack för förklaringen. Antar att det kommer avspeglas i priset att det inte är original cert som följer med?
 

poormans

Rolex
chippen på urtavlan och certet borde återspeglas i priset men inte säkert på auktion

kan mkt väl gå för allt mellan 100-150k

cheers
christian
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Spontant bra peng. 132 är inte blodigt om den är korrekt. Svårt att säga utan att sett klockan irl men om den är korrekt och enda skadan är det lilla skrapet vid 25 så måste det varit en bra deal. Kul! :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
det är inte ett chronometer cert, det är ett rolex garanti cert som de icke kronometer certifierade klockorna hade och återförsäljarna hade oifyllda sådana om det tog tillbaka klockor som var i stort sett nya och sålde dem igen

mvh
christian
På den tiden kan jag tänka mig att det inte var omöjligt att butiken tog fel cert när de sålde klockan. Den kan ju ha sålts pretty när helst efter 74-75.. Handskrivet cert är vanligt men priset blir självklart lägre. Vet inte om jag skulle se det som fel dock men är inte jättehemma på det du beskriver.

Edit: Ser nu att den sålts -77. Gissar på att den var helt ny då.
 

poormans

Rolex
På den tiden kan jag tänka mig att det inte var omöjligt att butiken tog fel cert när de sålde klockan. Den kan ju ha sålts pretty när helst efter 74-75.. Handskrivet cert är vanligt men priset blir självklart lägre. Vet inte om jag skulle se det som fel dock men är inte jättehemma på det du beskriver.

Edit: Ser nu att den sålts -77. Gissar på att den var helt ny då.

Bortslarvat eller inbytt oavsett så är det riktiga chronometercerte borta och det skrivna håller inte samma värde

Cheers
Christian
 

poormans

Rolex
Tyckte själv det blev lite högt med tanke på tavlan och certet

Hoppas det är rätt serie nr i locket bara

Cheers
Christian
 
Topp