• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Doxa - hjälp med identifiering

oftast

Silver
2-Faktor
Klickade hem den här och har nu lite funderingar..
Jag tycker den är snygg såhär, men det slog mig just att det kanske fattas en vridring..?
Någon som vet vad det kan vara för något egentligen?
Den ska vara 37 mm stor och är automatisk.
resize

Senast ändrad:
Eftersom ingen svarat får jag göra det själv :cool:
Klockan dök upp i posten idag, och det verkar inte saknas någon vridring utan den har nog alltid sett ut såhär.
Väldigt charmig och rejäl!
Dock undrar jag lite över märkningen på baklocket: "West end Watch Co" och W-märkt krona = samarbete mellan Doxa och West End? Eller köptes bara boett och krona in från dem?
Får inte upp baklocket så har inte kunnat se vad för urverk som sitter i, men visst är det en skruvboett?
Ledsen för separat post såhär men Doxa-tråden verkar vara för dykarklockor mest.
Fyller på med lite bilder, kanske gör det mindre ointressant :bag:
IMG_20180321_213426.jpg
IMG_20180321_213528.jpg
IMG_20180321_213544.jpg
IMG_20180321_214326.jpg

Rent spontant skulle jag säga franken eller ommålad tavla.
Det är skruvboett ser det ut som.
Skulle vara intressant att se vad som finns inuti.

Fick till slut upp locket, sitter ett ETA 2878 i som tickar på kvickt, 28800 a/h, även om jag inte är helt klar över vad det innebär.
Märkt West End Watch Co.
IMG_20180321_221352.jpg

CWD köpte först upp West end Watch Co 1973 och sedan Doxa 1978 och urverket stämmer bra för en Doxa och även boetten passar för 1978 och framåt ett par år.

Ju mer jag tittar på den ju mer tror jag att det skall vara en ring på den för tavlan passar inte som det är då saker som Swiss made är för långt in utan en ring.

Senast ändrad:
CWD köpte först upp West end Watch Co 1973 och sedan Doxa 1978 och urverket stämmer bra för en Doxa och även boetten passar för 1978 och framåt ett par år.

Ju mer jag tittar på den ju mer tror jag att det skall vara en ring på den för tavlan passar inte som det är då saker som Swiss made är för långt in utan en ring.
Aha, tack för info!
Försökte googla men kunde inte riktigt hitta kopplingen mellan de två företagen.

Ja jag börjar också misstänka att det ska vara en ring, efter en tvätt så ser jag en del repor i boetten efter där ringen borde ha suttit.
Vet dock inte hur den skulle sitta fast i så fall, utsidan är ganska slät. Vet inte om det går att hitta en ersättningsring, aldrig fixat med en vridring förr!

Den tickar i övrigt på fint och håller tiden än så länge, och datum och dag byts korrekt.

Den sitter med friktion mot den inre kransen där en ståltråd sitter mellan ringen och kransen. Tråden har även den en liknande form och när den snurrar mot boetten får man hacken så det är en riktig dykarring som suttit på.

Aha okej!
Borde ju jaga tag pa en ring, gar det att hitta aftermarket-ringar av den konstruktionen tro?
Gissar att original är svarhittat...

Tillbaka
Topp